شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۲
برنامه نشست‌های علمی سعدی‌شناسی تشریح شد

به مناسبت روز نخست اردیبهشت که در تقویم ملی روز بزرگداشت سعدی‌ است، نشست‌های علمی از سوی مرکز سعدی‌شناسی و شهرکتاب مرکزی در تهران و شیراز برگزار می‌شود. باتوجه به نام‌گذاری سال 1390 به نام قصیده در دهه سعدی‌‌شناسی، موضوع این نشست‌ها اغلب پیرامون قصاید سعدی و مباحث مرتبط با آن است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درون‌مایه قصیده با سعدی، صورت معهود خود را ترک گفته، هویتی تازه می‌یابد. به باوری، رابطه مادح و ممدوح در قصاید سعدی تغییر می‌کند و شاعر حضور خود را اسباب افتخار ممدوح می‌شمارد.

سعدی در قصاید فارسی و عربی خود بسیاری از معانی عاشقانه و مفاهیم اجتماعی و انسانی و نیز جمال‌گرایی و کمال‌گرایی را با وسعت اندیشه خود پیوند می‌زند و آثار ماندگاری می‌آفریند. 

سعدی در درون‌مایه قصاید و مراثی و ترجیع‌بندهای خود همچون دیگر آثارش نشان می‌دهد که نمی‌تواند فارغ از درد و رنج بشریت گوشه عزلت گزیند و تنها در اندیشه خود باشد.

او در اجتماع حضور می‌یابد و با قدرتمندان به فرزانگی و هوشمندی سخن می‌گوید، تشویقشان می‌کند، تحسینشان می‌کند، تحذیرشان می‌کند، پندشان می‌دهد و به عاقبت خیر فرا می‌خواندشان تا هم مایه سعادت خود باشند و هم سودمندی مردمان جامعه را فراهم آورند.

کوروش کمالی، مدیر مرکزسعدی‌شناسی گفت: براساس نام‌گذاری دهه سعدی‌شناسی پس از پنج‌ سال گذشته که به بررسی دوران‌شناسی سعدی، زندگی، اندیشه و زبان سعدی، گلستان، بوستان و غزلیات او اختصاص داشته است، سال 1390 به نام «قصیده» نام‌گذاری شده است. البته مجالس، قطعات و هزلیات سعدی نیز در نشست‌های علمی امسال بررسی می‌شوند. 

وی افزود: مرکز سعدی‌شناسی متولی بخش علمی برگزاری مراسم یادروز سعدی است، برهمین اساس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه(30 و 31 فروردین) با همکاری معاونت فرهنگی شهر کتاب، نشست‌های علمی در سالن اجتماعات شهر کتاب مرکزی برگزار می‌شود.

مدیر مرکز سعدی‌پژوهی درباره جزئیات بیشتر این نشست‌ها توضیح داد: در نخستین روز این همایش، مظاهر مصفا پیرامون موضوع «جایگاه قصیده سعدی در قصاید فارسی»، مهدی نوریان درباره «از عنصری تا سعدی» و موسی اسوار پیرامون «سعدی در قصاید عربی در رثای بغداد» به ایراد سخنرانی می‌پردازند. 

وی ادامه داد: در این نشست میزگردی پیرامون «زبان سعدی درقصیده و مطایبات» با حضور نصرالله پورجوادی و ضیاء موحد نیز برگزار می‌شود. همچنین در این نشست سالار عقیلی نگاه خود را به سعدی از منظر موسیقی بازگو می‌کند. 

کمالی‌سروستانی به برنامه‌های روز دوم این همایش اشاره و تشریح کرد: در نشست‌های روز دوم این همایش مریم حسینی پیرامون موضوع «بررسی تطبیقی قصاید سنایی و سعدی»، محمدعلی سپانلو درباره «سعدی و بتهوون»، نسرین فقیه ملک‌مرزبان پیرامون «هنجار و ساختار قصاید سعدی» و عباس ماهیار درباره «تجلی تفکرات اشعری در قصاید سعدی» به ایراد سخنرانی می‌پردازند. 

وی اظهار داشت: این نشست‌های علمی در ساعت 9 صبح پنج‌شنبه(1 اردیبهشت) در سالن همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ادامه می‌یابد.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی گفت: در اين يادروز، منصور رستگار فسایی پیرامون «غزل- قصیده‌های سعدی»، مهدی محقق درباره «چند نکته در قصاید سعدی»، اصغر دادبه پیرامون «قصاید سعدی ادامه آرمان‌شهر سعدی»، ضیاء موحد درباره موضوع «مسئله مطایبات و هزلیات سعدی»، میرجلال‌الدین کزازی پیرامون «مرز اندرز در چامه‌های سعدی»، حسن بلخاری با موضوع «عارف ربانی»، محمود فتوحی پیرامون «تاملی در سبک رسایل و مجالس سعدی» و میلاد عظیمی با موضوع «سعدی در آیینه سفینه شمس حاجی شیرزی» سخنراني خواهند كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط