چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
نگاهي به تعاريف بهداشت رواني و ارايه الگويي معنوي ـ اجتماعي

كتاب «بهداشت‌رواني با نگرش به منابع اسلامي» اثر مشتركي از محمدرضا سالارفر، محمدصادق شجاعي، سيدمهدي موسوي‌اصل و محمد دولتخواه است كه با بررسي تعاريف و حوزه‌هاي بهداشت رواني، الگوي زيستي رواني ـ اجتماعي ـ معنوي را مبناي سلامت رواني بيان مي‌كند./

سيدحسين مرتضوي، كارشناس مسوول انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت:‌ نهضت بهداشت‌رواني در قرن بيستم از تأثيرگذارترين نيروهاي اجتماعي بود كه به پيشگيري از اختلالات رواني به جاي مراقبت و درمان صرف آنها متمركز شد. 

وي با تاكيد بر محتواي اين كتاب افزود: نگاه جديد، سلامت رواني را فراتر از نبود بيماري تلقي مي‌كند و به دنبال تحول و انسجام شخصيت انسان‌ها و شكوفايي استعدادهاي آنان است. در اين راستا، نويسندگان اين اثر تعاريف و حوزه‌هاي بهداشت رواني را بررسي و الگوي زيستي رواني ـ اجتماعي ـ معنوي را مبناي سلامت رواني بيان مي‌كنند. 

مرتضوي گفت: اين كتاب با بررسي رو‌يكردهاي روان‌شناختي، اخلاقي و ديني درباره شخصيت سالم، دستاوردهاي خود را در قالب سه رابطه سالم و سازگار فرد با خداوند، فرد با خويش و فرد با ديگران تعريف مي‌كند و تاكيد دارد رابطه فرد با خداوند، وحدت‌بخش و انسجام دهنده جنبه‌هاي مختلف وجودي اوست. 

وي نقش نيازها به ويژه نيازهاي معنوي در سلامت رواني را از جمله مباحث اين اثر تحقيقي خواند و تصريح كرد: بررسي نقش اعتقادات و رفتارهاي ديني در بهداشت رواني، ارزيابي عوامل مخل سلامت رواني از جمله گناه، بررسي روابط با خانواده و ساير مردم و مسائل اقتصادي نهادهاي اجتماعي همراه با پژوهش‌هايي درباره جنبه‌هاي زيست محيطي و فناوري بهداشت رواني، از ديگر موضوعات اين كتاب به شمار مي‌آيند.

كارشناس مسوول انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تاكيد بر نقش يادگيري و نهاد آموزش و پرورش در بهداشت رواني را از آخرين مباحث مورد بررسي پژوهشگران كتاب «بهداشت‌رواني با نگرش به منابع اسلامي» توصيف كرد و گفت: نخستين چاپ اين اثر در شمارگان 3000 نسخه و 600 صفحه به زودي روانه بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها