چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۹
برخي كتاب‌هاي اين دوره، خالي از نوآوري بودند

مدير گروه داوري اخلاق و عرفان همايش كتاب سال حوزه معتقد است بسياري از كتاب‌هاي مربوط به اين گروه تكراري و خالي از نوآوري بودند وتوجه چنداني به خلاهاي موجود در حوزه فلسفه و اخلاق در آنها صورت نگرفته است./

حجت‌الاسلام حسن رمضاني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: با وجود آن‌كه در ميان آثار رسيده به گروه اخلاق و عرفان در اين دوره آثاري وجود داشت كه جالب و اميدواركننده بودند، اما بسياري از آنها در راستاي اخلاق عمومي بود و جنبه موعظه داشت.

وي افزود:‌ اغلب اين آثار، تكراري و عاري از نوآوري و ابتكار و تحقيق اند و توجه چنداني به خلاهاي موجود در حوزه فلسفه و اخلاق در آنها صورت نگرفته است و پاسخگوي شبهات نيستند.

وي با اشاره به نحوه فراخوان و داوري آثار در همايش كتاب سال حوزه اظهار داشت: دبيرخانه همايش كتاب سال حوزه تنها با يك فراخوان عمومي كار را شروع مي‌كند و منتظر ارسال آثار مي‌ماند و پس از وصول آنها، مشغول ارزيابي اوليه و سپس وارد مرحله داوري مي‌شود.

رمضاني اين روش را فاقد هرگونه خط‌دهي و عاري از تعيين اولوليت‌ها و مشخص كردن خلاهاي موجود دانست و افزود: نتيجه اين كار، ارائه كارهاي تكراري و خالي از نوآوري و ابتكار و بدون توجه به نيازهاي موجود است.

وي با بيان اين‌كه «در رويكرد تعيين كتاب‌هاي برگزيده حوزه، مسوولان مربوطه به يك تشويق معمولي و دادن هديه‌اي بسيار ناچيز بسنده مي‌كنند»، خاطرنشان كرد: بهتر است كتاب‌هاي برگزيده معرفي و ترويج شوند تا نويسندگان براي ارائه آثار بهتر، داراي انگيزه شوند.

مدير گروه داوري اخلاق و عرفان همايش كتاب سال حوزه پيشنهاد كرد: معاونت پژوهش حوزه علميه قم پس از تهيه ساختار درختي موضوعي، موارد مورد نياز و خلاهاي موجود را مشخص كند و با ارائه سرفصل‌هاي مناسب از طريق فراخوان عمومي و با در نظر گرفتن فرصت كافي، محققان را در تاليف كتاب‌هاي مورد نياز به رقابت سالم بكشاند و از ميان آثار ارائه شده، برترين‌ها را برگزيده و معرفي و تشويق كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط