چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۳
ضرورت آموزش تصحيح انتقادي نسخه‌هاي خطي به طلاب

مدير گروه داوري تصحيح متون دهمين همايش كتاب سال حوزه پيشنهاد كرد در كنار آموزش نگارش فارسي و عربي به طلاب، آشنايي با نسخه‌هاي خطي و روش تصحيح انتقادي متون به آنان آموزش داده شود._

محسن صادقي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين‌كه تصحيح متون كهن شيعه در حوزه‌هاي علميه، جايگاه مناسب خود را نيافته است،‌ گفت: اين در حالي است كه تصحيح انتقادي يك متن به مراتب دشوارتر از تاليف يك كتاب به حساب مي‌آيد.

وي خواستار تعيين مدارج علمي براي تصحيح انتقادي متون در شوراي عالي حوزه علميه شد و افزود: بايد در زمينه پايان‌نامه‌نويسي نيز تصحيح متون جايگاه خود را بيابد تا تصحيح يك متن، به عنوان پايان‌نامه تحصيلي پذيرفته شود.

صادقي خاطرنشان كرد: از آنجا كه هنوز بسياري از منابع مهم شيعه به صورت مخطوط يا چاپ سنگي در كتابخانه‌ها وجود دارند، همايش كتاب سال حوزه مي‌تواند بايسته‌هاي تصحيح متون را در اختيار علاقه‌مندان قرار دهد تا به اين وسيله علاقه‌مندان بدانند چه آثاري به پژوهش نياز دارند و از انجام كارهاي تكراري جلوگيري شود.

وي با بيان اين‌كه جوايز كتاب سال حوزه تفاوت بسياري با همايش‌هاي مشابه در كشور دارد، گفت: همايش كتاب سال حوزه بايد با مراسم مشابه در مراكز ديگر قابل رقابت و دست كم هم سطح باشد.

وي افزود: همايش كتاب سال حوزه نبايد منتظر ارائه كتاب توسط مولفان و ناشران باشد بلكه بايد با مراجعه به فهرست‌هاي ناشران و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني، سراغ آثار منتشر شده برود.

صادقي با بيان اين‌كه «نقد كتاب در حوزه‌هاي علميه در سال‌هاي اخير بسيار كمرنگ شده است»، اظهار داشت: براي بهبود وضعيت نشر ديني بايد به نقد آثار منتشر شده در اين زمينه بهاي لازم داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط