شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
نصرالله امامی: پیشینه ادبیات خراسان به پیش از اسلام می‌رسد/خراسان مهد فارسی دری است

نصرالله امامی، پژوهشگر و استاد دانشگاه معتقد است که خراسان بزرگ پیش از اسلام پیشینه و بنیان فرهنگی استوارتری نسبت به دیگر مناطق داشته است و سلسله‌های مستقل نیز در این منطقه ظهور کردند تا ادبیات آن بهتر شناخته شود.

امامی، پژوهشگر و رئیس  انجمن نقد ادبی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: خراسان مهد زبان فارسی دری است، به این معنا که زبان فارسی دری از خراسان شروع شده و پرورش یافته و نخستین سلسله‌هایی که در این منطقه روی کار آمدند به زبان و ادبیات فارسی بیشتر توجه داشتند.

وی افزود: به لحاظ فرهنگی خراسان بزرگ قبل از اسلام دارای پیشینه و بنیان استواری نسبت به دیگر مناطق بود و سلسله‌های مستقل نیز در این منطقه ظهور کردند تا زمینه‌ برای پرورش و توسعه زبان و ادبیات فارسی در ایران فراهم شود.

این پژوهشگر و شارح ادبیات کلاسیک ادامه داد: از نظر سیاسی و فرهنگی بستری در خراسان فراهم شد تا شعر و ادبیات فارسی در این خطه بالندگی یابد. هنگامی که این ادبیات و زبان در خراسان رشد یافت و استوار شد، به ری و آذربایجان و مناطق مرکزی نفوذ کرد و توسعه‌ای در این راستا به وجود آمد.

وی در پاسخ به این پرسش که «میان متقدمان و متأخران مکتب خراسان، آثار کدام شاعران، نویسندگان و ادبا را بیشتر می‌پسندد؟» گفت: در حوزه شعر طبیعتاً شاعران عصر غزنوی اول یعنی بزرگانی چون فرخی سیستانی و منوچهری دامغانی و پیش از آن‌ها رودکی بزرگ از سرآمدان شعر فارسی در منطقه خراسان به شمار می‌روند.

صاحب کتاب «از رودکی تا حافظ» اضافه کرد: در میان متأخران، ملک‌الشعراء بهار، استاد مسلم مکتب خراسان است و پس از او نیز باید از اخوان ثالث یاد کرد که در معاصران باز هم جزو کلاسیک‌ها محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: کلاسیک در دو معناست، یکی شاعرانی که استاد قدیم بودند و صرفا به شکل کلاسیک شعر می‌گفتند و دیگری شاعرانی که معاصرند، اما به لحاظ ویژگی‌های سبکی به تقلید سبک قدیم می‌پردازند. در این دسته‌بندی نیما جزو کلاسیک‌های شعر نو است. در این بین از ملک‌الشعراءبهار و اخوان ثالث می‌توان به عنوان شاعرانی که به شیوه قدما شعر می‌گفتند یاد کرد اما در میان کلاسیک سرایان سبک خراسانی می‌توان به رودکی، منوچهری و عنصری اشاره کرد.

نصرالله امامی متولد آبادان است. «تصحیح دیوان رودکی»، «مرثیه سرایی در ادب فارسی»، «بر آستان جانان (شرح دیوان حافظ)»، «ارمغان صبح (شرح قصاید خاقانی)»، «پرنیان هفت رنگ»، «رودکی استاد شاعران»، «منوچهری دامغانی»، «از رودکی تا حافظ» نام برخی از کتاب‌های اوست. وی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز است. 


گفت‌وگوی با محمدجعفر یاحقی درباره این موضوع را اینجا بخوانید
یادداشت علیرضا قوجه‌زاده را درباره شاعران و سبک خراسانی اینجا ببینید
متن مصاحبه با مهدی محقق را در این باره اینجا بخوانید
گفت‌وگوی ایبنا با ابراهیم خدایار درباره متأخران و متقدمان مکتب خراسان را اینجا بخوانید
گفت‌وگوی محمدحسین جعفریان درباره مکتب خراسان را اینجا بخوانید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط