شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
سیدعلی شجاعی: مردم امسال به جای کتاب «نان» را برگزیدند

سید علی شجاعی، قائم مقام مدیر انتشارات «کتاب نیستان» گفت: مصلی محلی مناسب برای نمایشگاه کتاب نیست و این مساله به کیفیت برگزاری این رویداد لطمه می‌زند. وی همچنین تاکید کرد که کم رونق شدن نمایشگاه کتاب به وزارت ارشاد مربوط نمی‌شود. بحران اقتصادی و مشکلات معیشتی سبب شده که مردم امسال از میان نان و کتاب، نان را برگزینند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شجاعی گفت: مشکل اصلی افول نمایشگاه کتاب تهران به وزارت ارشاد مربوط نیست؛ چرا که مردم مسلما از میان نان و کتاب، نان را برمی‌گزینند.

وی افزود: وقتی وزارت ارشاد یارانه را از کاغذ برداشت، در مدت کوتاهی بهای کاغذ چهار برابر شد. به نظر می‌رسد کاغذ یکی از مهم‌ترین کالاها و از بخش‌های بنیادی فرهنگ هر کشور است.

شجاعی به بخش اجرایی نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: ما اگر به استانداردهای جهانی فکر می‌کنیم، باید نظام ساختار و توزیع را متحول کنیم. در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا مانند فرانکفورت و بلونیا، کتاب دیگر خرید و فروش نمی‌شود، در آن نمایشگاه‌ها فقط «رایت» به فروش می‌رسد و جنبه نمایشگاهی به معنای واقعی واژه حفظ می‌شود.

وی اضافه کرد: ما باید با تکیه بر واژه «بین‌المللی» نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به فکر انتقال و فروش فرهنگ‌مان به سایر نقاط جهان باشیم، نه این‌که فقط به مهمان کردن چند ناشر از آن سوی مرز ایران فکر کنیم.

شجاعی به فضای نمایشگاه کتاب تهران هم اشاره و اضافه کرد: بیشترین فروش نمایشگاه کتاب ما، مواد خوراکی است که به نظر می‌رسد فضای نمایشگاه را از فرهنگ اصلی آن دور کرده است. همچنین سازه‌های موقت ما برای نمایشگاه به هیچ عنوان مناسب نیست. بخش کودک و نوجوان که بسیار مهم است، به یک چادر گلخانه‌ای شبیه است در حال که کودکان بسیار آسیب‌پذیرند و باید بیشتر از این‌ها به آن‌ها توجه شود.

وی ادامه داد: ابتدایی‌ترین امکانات برای نمایشگاه را باید فراهم کرد و بعد منتظر خرید کتاب و ارتقای مطالعه بود. فراهم کردن محیطی آرام، شیک و راحت از ملزمات ساده نمایشگاه است چراکه بازدید از محیطی بزرگ، مثل فضای نمایشگاه کتاب تهران انرژی و توان می‌خواهد. 

شجاعی نداشتن پارکینگ مناسب، استراحتگاه‌های کافی و... را از  کمبودهای فضا عنوان کرد و افزود: مصلا جای مناسبی برای برگزار کردن نمایشگاه کتاب نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل آن نبود تهویه مناسب در شبستان است. این تهویه‌ها و برای مدت زمان کوتاهی برای نمازخواندن تعبیه شده است و بیش از 9 ساعت کتاب دیدن و عرق کردن بازدیدکننده در این فصل از سال، او را کلافه  و خسته می‌کند. 

این داستان‌نویس افزود: مکتوبات مهم‌ترین هنر ما ایرانی‌ها در جهان است و همه دنیا ما را بیشتر با شاعرانمان می‌شناسند. به نظر می‌رسد باید بیش از این‌ها به نمایشگاه کتاب و عرصه‌های مکتوب بپردازیم.

این نویسنده در پایان به فروش نشر نیستان اشاره کرد و گفت: سال به سال فروش انتشارات ما حدود 15، 20 درصد کمتر می‌شود؛ البته این به میزان بهای فروش ربطی ندارد، تعداد مجلدهای فروخته شده این آمار را نشان می‌دهد.

«دموکراسی یا دموقراضه»، «چشم خفاش»، «تیر چراغ برق»، «حاء. سین. نون»، «سلوک فردی»، «بانوی اعتدال بهاران»، «عطر خسته بنفشه»، «مناجات شعبانیه»، «دعای ندبه»، «دعای عرفه»، «درخت سوخته در باران» و «دسته هاون» از کتاب‌های نشر «کتاب نیستان» بر بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران بودند.

انتشارات کتاب نیستان از سال 1376 فعالیت خود را آغاز کرده است و عمده فعالیت این انتشارات در زمینه‌های رمان، متون فاخر، داستان كوتاه، شعر، هنر، مذهب، نمايشنامه و کودک و نوجوان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها