پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
وصفی: نگارش کتاب علمی مستلزم سال‌ها پژوهش است

مهدی وصفی هرندی که نتیجه تحقیقاتش را در کتاب «بیماری آنفلوانزای طیور» منتشر کرده، به عنوان یکی از برگزیدگان جایزه کتاب فصل معرفی شد. وی با تاکید بر نقش انگیزشی جوایزی چون «کتاب فصل» گفت: نگارش کتاب علمی نیازمند سال‌ها تلاش و تحقیق است و این تلاش چند ساله، با وجود چنین مشوق‌هایی میسر می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «بیماری آنفلوانزای طیور» نوشته مهدی وصفی مرندی در بیستمین دوره جایزه کتاب فصل، عنوان اثر برگزیده رشته دامپزشکی را به طور مشترک با کتاب «اولتراسونوگرافی ماهیان خاویاری» به دست آورد.

وصفی درباره محتوای کتاب به «ایبنا» چنین توضیح داد: کتاب از 12 فصل تشکیل شده و مسایلی چون تاریخچه بیماری آنفلوانزای طیور، تشخیص بالینی و آزمایشگاهی، ایمنولوژی، اتیولوژی، کاربرد ضدعفونی‌کننده‌ها و واکسیناسیون طیور در پیشگیری و ریشه‌کنی این بیماری در کتاب آمده است.

نویسنده کتاب «بیماری آنفلوانزای طیور» در توضیح ویژگی‌های این کتاب گفت: پیش از این کتابی درباره بیماری آنفلوانزای طیور در کشور منتشر نشده بود و به همین دلیل به دنبال تحقیقاتم، تصمیم به نگارش چنین کتابی گرفتم. مطالب این کتاب بر اساس پژوهش‌های خودم و با بهره‌گیری از منابع معتبر جهانی گردآوری شده و حاصل تلاش 14 ساله من در پژوهش درباره بیماری آنفلوانزاست.

وصفی هدف اصلی‌اش را از نگارش این کتاب، ارایه آخرین اطلاعات علمی و دستاوردهای تخصصی بیماری‌ آنفلوانزای طیور به استادان، دانشجویان، متخصصان و مدیران این صنعت بيان كرد و افزود: شاید بدیع بودن این موضوع است که مورد توجه داوران کتاب فصل قرار گرفته. از سویی در این اثر کوشیده‌ام مطالب را به گونه‌ای مطرح کنم که دانشجو یا استادی که این کتاب را می‌خواند سوالات زیادی در ذهنش باقی نماند و به‌راحتی پاسخ پرسش‌هايش را بیابد.

این استاد دانشگاه، که برای شرکت در مراسم کتاب فصل در شهر سنندج حضور یافته بود، برگزاری چنین مراسمی را در شهرهای مختلف کشور، مطلوب توصیف کرد و گفت: این تغییر مکان نشان می‌دهد که سطح علمی استان‌ها در حال ارتقا یافتن است و این حرکت می‌تواند قابل تقدیر باشد. البته این روند مشکلاتی هم در رفت‌وآمد مدعوین به وجود می‌آورد و برای مثال در این دوره برخی مجبور بودند برای آمدن به سنندج ابتدا به تهران سفر کنند و از آن‌جا به استان کردستان بیایند.

وی از برگزیده شدن کتاب «اولتراسونوگرافی ماهیان خاویاری» هم ابراز خوشحالی کرد و آن را نتیجه پژوهشی ارزشمند دانست. وصفی درباره وضعیت تالیف و ترجمه در کشور گفت: همکاران دانشگاهی ما فعالیت خوبی در این حوزه دارند و در کنگره‌ها و کنفرانس‌های مختلفی هم شرکت می‌کنند که این نشان از فعال بودن آن‌ها دارد. جوایزی مانند جایزه کتاب فصل، افراد را به تالیف و ترجمه بیشتر و بهتر تشویق می‌کند و پژوهشگران، نه برای رسیدن به جوایز مادی، بلکه به این دلیل که به فعالیت‌ آن‌ها ارج نهاده می‌شود انگیزه نوشتن می‌یابند.

رییس بخش بیماری‌های طیور دانشگاه تهران، تالیف کتاب را کاری زمان‌بر دانست و اضافه کرد: نگارش یک اثر علمی، حداقل به 10 سال پژوهش نیاز دارد و پژوهشگر باید تمام مسایل را در نظر بگیرد و بکوشد اثری کامل منتشر کند که مسایل مطرح شده در آن، بر اساس نیاز جامعه علمی کشور باشد.

وصفی با بیان این مطلب، از پژوهشی دیگر خبر داد که حدود هشت سال پیش آغاز کرده و در تلاش است نتایج آن را به‌زودی در قالب یک کتاب منتشر کند.

وی درباره وضعیت ترجمه کتاب‌های علمی در کشور گفت: اغلب مواقع شاهدیم کتاب‌هایی برای ترجمه انتخاب می‌شوند که نیاز روز جامعه علمی کشورند و اگر این نیاز مطرح نباشد، کتاب ارزش ترجمه شدن ندارد. با این حال، یکی از مشکلاتی که ترجمه کتاب‌های تخصصی با آن روبه‌روست، ترجمه گروهی یک اثر است. زمانی که یک اثر را گروهی از مترجمان در دست می‌گیرند و هر بخش از کتاب را یک فرد ترجمه می‌کند، سبب می‌شود در پایان، کتاب متن یکنواختی نداشته باشد و این موضوع می‌تواند سبب افت کیفیت درک مطالب شود.

وی تنوع منابع درسی را در رشته دامپزشکی مناسب دانست و افزود: با این حال هنوز هم کتاب‌های زیادی باید نوشته و ترجمه شوند و از آن‌جایی که علم در تغییر و تحول وسیعی است، همواره نیازمند به‌روزرسانی و انجام پژوهش‌های علمی بیشتر و تازه‌تر هستیم.

کتاب «بیماری آنفلوانزای طیور» اثر مهدی وصفی مرندی در 340 صفحه و به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

مراسم بیستمین دوره جایزه کتاب فصل، عصر روز سه‌شنبه، سی‎ام خرداد، در شهر سنندج برگزار و طی آن از نویسندگان کتا‌ب‌های برگزیده زمستان سال گذشته قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها