یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷
«جيره‌ي كتاب»‌هايي كه پيش از بزرگ شدن بايد خواند

سايت «جيره‌ي كتاب» يكي از منابعي است كه با انتخاب، معرفي و ارسال كتاب براي نوجوانان در ترويج كتاب‌خواني فعاليت مي‌كند. به تازگي فهرستي از «كتاب‌هايي كه پيش از بزرگ شدن بايد خواند» در اين سايت قرار گرفته است؛ كتاب‌هاي اين فهرست معتبرترين و پرطرفدارترين آثار جايزه گرفته و منتخب «اهل فن» هستند.

ايبنا نوجوان: كلي وقت گذاشته‌ايد و تا كتاب‌فروشي يا كتاب‌خانه رفته‌ايد و در مقابل قفسه‌هاي متعدد كتاب متحير مانده‌ايد كه چه كتابي را براي خواندن انتخاب كنيد؛ شايد هم كتابي را برداريد و از خواندنش راضي باشيد يا برعكس اصلاً از آن خوشتان نيايد. تجربيات اين چنيني نشان مي‌دهد كه انتخاب كتاب به آن راحتي كه تصور مي‌شود نيست! 

نويسندگان، مترجمان، فعالان كتاب‌خواني و مديران سايت‌ها و كتاب‌فروشي‌هاي معتبر از جمله افرادي هستند كه مي‌توانند نوجوانان را در انتخاب كتاب مناسب ياري كنند. ايبنا نوجوان گفت‌وگوهايي با صاحب‌نظران عرصه‌ي كتاب ترتيب داده است كه كمك مي‌كند با معيارهاي انتخاب و مطالعه كتاب آشنا شويد.
 
ماني شهرير نخستين كسي است كه به سراغش رفتيم. او هم‌زمان با شروع پرونده‌ي ما فهرستي از «كتاب‌هايي كه پيش از بزرگ شدن بايد خواند» را در سايت «جيره‌ي كتاب» قرار داد و همين بهانه‌اي شد تا او درباره ملاكش براي انتخاب كتاب‌هاي سايت و اين فهرست ويژه بگويد. 

مدير سايت «جيره‌ي كتاب» درباره فرايند انتخاب و معرفي كتاب‌ در سايتش گفت: «راستش را بخواهيد من از دريچه‌ي چشم يك آدم بزرگ براي بچه‌ها كتاب انتخاب مي‌كنم. يعني در بازار كتاب گشت و گذاري مي‌كنم و كتاب‌هايي را انتخاب مي‌كنم كه توجهم را جلب كرده‌اند.» 

او افزود: «بعضي از كتاب‌ها را به خاطر سروصدايي كه به پا كرده‌اند، نام و ساير آثار نويسندگان‌شان و يا گاه به خاطر طراحي جلدشان انتخاب كرده‌ام. گاهي وقت‌ها هم كتاب‌هايي را مي‌بينم كه در نوجواني خوانده‌ام و بعد از مدت‌ها بازچاپ شده‌اند و دلم ميخواهد نوجوانان نسل جديد هم اين آثار را بخوانند.» 

شهرير درباره‌ي فهرست«كتاب‌هايي كه پيش از بزرگ شدن بايد خواند» توضيح داد: «اين فهرست شامل 1001 كتاب است كه گروهي از «اهل فن» آن‌ها را از ميان كتاب‌هاي مشهور و مهم ادبيات كودك و نوجوان انتخاب كرده‌اند. اين فهرست، هم بصورت يك كتاب منتشر شده و هم نام و مشخصات كتاب‌ها روي اينترنت در اختيار علاقمندان است. البته توضيحاتي كه در نسخه‌ي كاغذي براي هريك از 1001 كتاب آمده بسيار مفصل‌تر از اطلاعات نسخه‌ي اينترنتي است.» 

او اضافه كرد: «از ميان اين فهرست، آن كتاب‌هايي را كه تاكنون به فارسي ترجمه شده‌اند و نوجوانان امكان خريدن و خواندن آنها را دارند معرفي كرده‌ام؛ اين كتاب‌ها حدود 30 درصد از اين فهرست را تشكيل مي‌دهند. بيشتر اين كتاب‌ها در طول ساليان مختلف جوايزي را به دست آورده‌اند يا سازمان‌هاي معتبر مثل انجمن‌هاي كتابداران كشورهاي مختلف آن‌ها را به عنوان كتاب‌هاي مناسب براي نوجوانان معرفي كرده‌اند.» 

اين فعال كتاب‌خواني برنامه‌اي هم براي معرفي برترين‌‌ كتاب‌هاي فارسي دارد. او دراين‌باره توضيح داد: «قصد دارم با اجراي يك نظرخواهي از راه سايت «جيره‌ي كتاب» بهترين‌هاي آثار فارسي را به انتخاب مخاطبان انتخاب و به ساير مخاطبان معرفي كنم.» 

شهرير درباره‌ي ويژگي فهرست كتاب‌هاي منتخب اظهار كرد: «فهرست اصلي به ترتيب گروه سني (كه كتاب‌ها براي‌شان مناسب است) تنظيم شده و در هر گروه سني كتاب‌هاي آن گروه به ترتيب تاريخ انتشار آورده شده‌اند. در فهرست «جيره‌‌ي كتاب» گروه‌بندي سني فهرست اصلي را كمي دست‌كاري كرده‌ام. به همين خاطر هم فعلا ترتيب تاريخي در هر گروه سني كمي بهم ريخته است. اميدوارم در پايان كار كتاب‌هاي هر گروه سني را به ترتيب تاريخ مرتب كنم.» 

فهرست «كتاب‌هايي كه پيش از بزرگ شدن بايد خواند» را مي‌توانيد با مراجعه به سايت «جيره‌ي كتاب» پيدا كنيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها