یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
ناصری: جشنواره حبیب تنها جشنواره‌ای است که دغدغه مالی ندارد/ نزدیک به 4 هزار اثر داوری شده است

محمد ناصری، دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شهید حبیب غنی‌پور با اشاره به داوری سه هزار و 698 اثر در این دوره گفت که جشنواره شهید حبیب غنی‌پور تنها جشنواره‌ای است که دغدغه مالی ندارد چراکه یک جشنواره معناگراست و نویسندگان انتظار جایزه مالی ندارند.

محمد ناصری، دبیر جشنواره غنی‌پور به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: جشنواره حبیب غنی‌پور در طول سال‌های برگزاری روند ثابت و بی‌تغییری را طی کرده است چراکه برنامه، هدف و آیین‌نامه آن مشخص است. معمولاً در روزهای پایانی فروردین فهرست کتاب‌های منتشر شده سال گذشته توسط موسسه خانه کتاب منتشر می‌شود و داوران ما از فرصت ده روزه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران استفاده می‌کنند و بر اساس این فهرست کتاب‌ها را تهیه می‌کنند تا کار غربالگری آثار آغاز شود.

وی ادامه داد: به تدریج از خرداد و تیر گروه‌های داوری بررسی کتاب‌ها را آغاز می‌کنند و در هر مرحله تعدادی از کتاب‌ها حذف می‌شود تا به فهرست نهایی برسیم.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شهید حبیب غنی‌پور در توضیح غیردولتی بودن این جایزه و مشکلات مالی آن اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت که جشنواره شهید حبیب غنی‌پور تنها جشنواره‌ای است که هر ساله در حال برگزاری است و هیچ دغدغه مالی ندارد چراکه این جشنواره معناگراست و کسی توقع جایزه مالی ندارد و همه به جنبه‌های معنوی آن می‌اندیشند.

وی افزود: تنها دغدغه ما این است که از کتاب‌های برگزیده حمایت شود تا کتاب‌های مناسب و مفید در جامعه دیده شوند. خوشبختانه در دو سال گذشته بنیاد ادبیات داستانی و مهدی قزلی حمایت‌های خوبی را از برگزیدگان انجام داده‌اند و امیدوارم سایر نهادها نیز به این حرکت بپیوندند؛ چراکه با توجه به داوری‌های این جشنواره، کتاب‌های برگزیده ارزش حمایت و دیده شدن دارند.

ناصری در توضیح آثاری که تا به امروز داوری شده‌اند گفت: کار داوری‌ها به پایان رسیده، برگزیدگان مشخص شده‌اند و روز 17 اسفندماه در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی خواهند‌ شد. در جشنواره پانزدهم 98 اثر در بخش انقلاب و دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفت که بعد از دو مرحله غربالگری، 21 کتاب به مرحله دوم رسید. در نهایت «خط تماس»، «خنده زار»، «هزار‌و‌یک جشن» و «زنبق‌های عاشق» به‌عنوان نامزدهای نهایی این بخش انتخاب شدند. در بخش رمان آزاد هزار و 830 کتاب تهیه شد که درنهایت 35 کتاب به مرحله دوم راه یافت. «آلما»، «انجمن نکبت‌زده‌ها»، «پنجشنبه فیروزه‌ای»، «دود» و «دزده کشی» اسامی 5 نامزد نهایی این بخش است.

وی ادامه داد: در بخش نوجوان نیز هزار و 270 کتاب مورد بررسی داوران قرار گرفت که پس از غربالگری اولیه 51 اثر انتخاب و در نهایت 11 کتاب به مرحله دوم راه یافت که «دیوانه وار»، «بچه‌های کشتی رافائل» و «یایقوش» به عنوان نامزدهای این بخش انتخاب شدند. همچنین در بخش کودک 500 کتاب در اختیار داوران قرار گرفت که از این میان تنها 15 کتاب به مرحله دوم رسیدند. مجموعه سه جلدی «کوتی کوتی»، «دختر کوچولو فرمانده سبیلو»، «وای نه» و «پریزادان درخت سیب» نامزدهای نهایی بخش کودک جایزه حبیب را تشکیل می‌دهند.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شهید حبیب غنی‌پور با اشاره به ویژگی‌های کتاب برگزیده جایزه حبیب اظهار کرد: از میان سه هزار و 698 کتابی که داوران آنها را بررسی کرده‌اند تنها 98 کتاب بخش انقلاب و دفاع مقدس با دیدگاه جایزه حبیب بررسی شدند، یعنی اگر در این بخش کتابی تمام ویژگی‌های یک کتاب ادبی را داشته باشد اما موضوع آن به انقلاب، دفاع مقدس و حفظ ارزش شهدا اشاره‌ای نداشته باشد، نمی‌تواند برگزیده شود. در واقع بخش انقلاب و دفاع مقدس بخش ویژه و مهم جایزه حبیب است.

 وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: خوشبختانه جشنواره شهید حبیب غنی‌پور بعد از گذشت 15 دوره در بین اهل ادب جایگاه خاصی پیدا کرده و تا به امروز کمتر به داوری آن ایرادی وارد شده است. در بخش رمان آزاد سعی کردیم به هیچ عنوان به اسم نویسنده، ناشر و خط فکری آنها توجه نکنیم تا آثاری که در سایر جشنواه‌ها دیده نمی‌شود در جشنواره حبیب دیده شوند و در این بازار فرصت عرض اندام داشته باشند.

آیین اختتامیه جشنواره شهید حبیب غنی‌پور امسال به دلیل انتخابات مجلس شورای اسلامی از 11 اسفند ماه به دوشنبه 17 اسفند موکول شد. این مراسم بعد از اذان مغرب و عشا در مسجد جوادالائمه (ع) برگزار خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها