سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
نمایشگاه مجازی کتاب سرمایه است

محسن جوادی، یکی از امکانات مهم نمایشگاه مجازی کتاب را دسترسی کاربران به اطلاعات کتاب‌های بارگذاری شده دانست که بدون خرید کتاب هم برای همگان قابل دسترسی است؛ ویژگی‌ای که این نمایشگاه را به یک سرمایه تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران سه‌شنبه(29 بهمن‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و علی‌رضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و  همایون امیر‌زاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مرحوم عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

جوادی با اشاره به فعالیت مسئولان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، بیان کرد: این کار برای آینده موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران سرمایه خوبی است، ساختار و اساس برگزاری نمایشگاه کتاب را موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انجام داد، این فعالیت‌ها با همراهی و همدلی معاونت فرهنگی، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و مدیران نشر به تحقق پیوست.

اطلاعات کتاب‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرد
معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد از نکات مهمی که نمایشگاه مجازی کتاب زمینه‌ساز آن شده‌است، به شکل‌گیری همراهی میان موسسات و نهادهایی مانند سازمان پست، سازمان فناوری و اطلاعات و بانک صادرات اشاره کرد و افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از اینکه فروشگاه باشد، فضای فرهنگی است، چراکه همه اطلاعات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره کتاب‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

به گفته جوادی برای دسترسی کاربران به اطلاعات درباره کتاب‌ها، لزومی به خرید کتاب نیست، زیرا این اطلاعات برای تمامی کتاب‌های بارگذاری شده در این سایت برای همه کاربران در دسترس است.

تاجایی که ممکن بود برای تامین یارانه تلاش شد
او یکی از هدف‌های اصلی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را جبران آسیب وارده به بدنه نشر اعلام کرد و توضیح داد: بعد از همه‌گیری بیماری کووید19 ناشران با آسیب‌های اقتصادی مواجه شدند، با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، امید است که این خسارات جبران شود.

معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد با تاکید بر گستردگی دسترسی به امکانات نمایشگاه مجازی کتاب، بیان کرد: امکان برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب به گستردگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود نداشت، با برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی مردم در همه شهرها و روستاها امکان دسترسی به نمایشگاه را دارند. از طرفی بسیاری از کشورهایی که پیش از این در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت نمی‌کردند، امسال توانستند در نمایشگاه مجازی کتاب حضور داشته‌باشند.

جوادی با اشاره به یارانه‌هایی که برای مخاطبان نمایشگاه مجازی کتاب در نظر گرفته‌شده‌است، ادامه داد: باید این یارانه‌ها فراگیرتر بشود، آنچه را ممکن بود، تامین کردیم. همچنین در حوزه تخفیف پستی اقداماتی انجام شده‌است. کلیه بسته‌های پستی به صورت رایگان برای افرادی که از نمایشگاه خرید کردند، ارسال خواهد شد.
 

عرضه 100 هزار عنوان کتاب در پنل نمایشگاه مجازی کتاب تهران 
ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه این نشست، با بیان اینکه امروز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب را افتتاح خواهیم کرد، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور ۱۷۲۵ ناشر داخلی و ۱۸۰ ناشر خارجی برگزار می‌شود. تعداد عناوین ناشران داخلی بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب است که با توجه به ساختار پویا سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران این تعداد عناوین تا ۳۵۰ هزار عنوان قابل افزایش است.
 
وی افزود: 20هزار عنوان کتاب خارجی متشکل از کتاب‌های لاتین و عربی قابل عرضه در نمایشگاه مجازی کتاب تهران وجود دارد. در بخش بین‌الملل و رایت‌سنتر نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز ۱۴۲ فعال فرهنگی در قالب موسسات انتشاراتی حضور دارند که از این تعداد ۱۰۹ مرکز از ۲۴ کشور دنیا شرکت کرده‌اند. نکته قابل توجه این است که در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایندگان کشورهایی حضور دارند که سابقه‌ای از حضور آن‌ها در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران وجود ندارد. در بخش بین‌الملل نیز امکان تبادل‌رایت 1450 عنوان کتاب برای ناشران داخلی و خارجی فراهم شده‌است.
 
رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: با حضور۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی نیز 20 نشست آنلاین و 10 نشست آفلاین در بخش بین‌الملل و ۲۵ نشست فرهنگی داخلی برگزار خواهد شد.
 
به‌گفته مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مردم و شرکت کنندگان نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را در بخش داخلی با ۲۰ درصد و در بخش خارجی با ۵۰ تا ۷۰ درصد تخفیف تهیه و با ارسال رایگان آن‌ها را دریافت کنند. همچنین از دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه مجازی کتاب، ترافیک اینترنت ۵۰ درصدی است که بار اینترنتی را برای مخاطبان و شرکت‌کنندگان نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران کاهش می‌دهد و امکان بازدید و خرید ۲۴ ساعته فراهم است.

وی ادامه داد: متادیتاهایی که برای مردم از کتاب‌های قابل رویت تهیه شده‌است، بنابر جزئیاتی از کتاب‌ها است که در دیگر سایت‌های فروش کتاب وجود ندارد. جستجو کتاب‌ها در سایت بر اساس نام ناشر و عنوان کتاب فراهم است.
 
دهقانکار با اشاره به هزینه دریافتی از ناشران برای فاکتور کتاب‌ها عنوان کرد: فاکتور ارسال کتاب‌های زیر ۵۰ هزار تومان توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران پرداخت می‌شود؛ اما فاکتورهای بالای ۵۰ هزار تومان براساس بعد مسافت و نرخ پست تعیین شده و دارای تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصدی برای ناشران است.

رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: قاعدتا نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با این مساحت و ساختار ممکن است در بعد اجرایی با مشکلاتی مواجه شود که در ابتدای راه از مردم عذرخواهیم و قول می‌دهیم در اسرع وقت چالش‌ها را برطرف کنیم. امیدوارم نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گام موثری در ارتقاء صنعت نشر و تحقق عدالت فرهنگی با دسترسی مردم به کتاب و کتابخوانی باشد.
 

نمایشگاه مجازی کتاب تهران نخستین نمایشگاه مجازی دنیا است 
هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: معمولاً نمایشگاه‌های کتاب به دلیل حمایت از ناشران برگزار می‌شوند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده‌است که بتواند از اهالی صنعت نشر همچون ناشران و کتاب‌فروشان حمایت‌هایی را به‌ویژه در شرایط کرونا انجام دهد. 

وی افزود: از نظر زمانی، نمایشگاه کتاب تهران، اوج فعالیت کتابفروشان است و قطعاً شش ماه دوم سال، امکان دارد که فشارهایی به کتابفروشان وارد شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دلیل حمایت از کتابفروشان به‌عنوان آخرین حلقه صنعت نشر، طرح‌های فصلی را برگزار می‌کند و برای حمایت از ناشران نیز نمایشگاه‌های کتاب را برپا می‌کند. 

به‌گفته حسن‌پور، نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نخستین‌بار است که به این شکل در جهان برگزار می‌شود و احتمال دارد با چالش‌هایی هم مواجه شود؛ چراکه در هیچ جای دنیا در نمایشگاه‌های کتاب فروش وجود ندارد و هدف از انجام این کار این است که نقدینگی به صنعت نشر برگردد. تمامی اهالی صنعت نشر باید همکاری کنند. تمام ایران باید از برگزاری این رویداد فرهنگی مطلع شوند و  از آن حمایت کنند.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط