جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
حضور کمرنگ ناشران استان اردبیل در نمایشگاه مجازی کتاب تهران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، گفت: از حدود 54 ناشر دارای مجوز استان اردبیل، حدود 20 ناشر فعال هستند که تاکنون تنها سه ناشر برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در اردبیل، عبداللبحرالعلومی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، روز گذشته در نشستی با خبرنگاران، اظهار کرد: همه‌گیری کرونا در سال جاری، اتفاقات بسیاری را رقم زد، به‌ویژه در حوزه فرهنگ که سبب تعطیلی یا تغییر شیوه اجرایی شد که از آن‌جمله رویداد بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران را می‌توان نام برد.

وی با بیان این‌که این نمایشگاه هر سال در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شد، افزود: امسال امکان تعامل و ارتباط نزدیک علاقه‌مندان با کتاب میسر نشد، از این‌رو با توجه به اهمیت موضوع، مسئولان بر آن شدند تا شرایطی را مهیا کنند که این امر به شکل مجازی انجام شود و حال انتظار می‌رود رسانه‌های استان از حداکثر توان و ظرفیت خود برای اطلاع‌رسانی بهره گیرند تا عموم مردم بتوانند از موقعیت پیش‌آمده استفاده لازم را ببرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: با وجود اعمال محدودیت‌ها، فرصت‌های جدیدی نیز در دوره پاندمی ایجاد شد، ازجمله اینکه اگر پیش‌تر حدود 800 ناشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت داشتند و با محدودیت فضا مواجه بودیم، نمایشگاه مجازی امسال پذیرای حدود یک‌هزار و 500 ناشر است.

وی گفت: از حدود 54 ناشر دارای مجوز استان اردبیل، براساس آمار حدود 20 ناشر فعال داریم که تاکنون تنها «دانشگاه محقق اردبیلی»، «خط هشت» و «نایاب» برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام آمادگی کرده‌اند.

بحرالعلومی افزود: گرچه از گذشته مسائلی در زمینه کاهش سرانه مطالعه داریم، اما مشکلات اقتصادی سبب شد تا کاستی‌ها بیشتر بروز پیدا کنند، با این وجود، باید به بحث کتاب اهمیت بیشتری داده شود و از ظرفیت‌ فرهنگی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، سینما، تلویزیون و فضای مجازی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی استفاده شود؛ کما اینکه برنامه‌ای مثل «کتاب‌باز» جای خوبی را در بین علاقه‌مندان باز کرده است، با این وجود، به حرکت و جوششی ملی نیازمندیم تا ثابت کنیم کتاب در فرهنگ ما مقدس است.

وی با تأکید بر لزوم طرح ابتکارات نوین برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، تصریح کرد: در گذشته‌ کتاب در فرهنگ عامه، بین جامعه و خانواده‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشت و امروز نیز ضرورت دارد که با تلاش بیشتر، اهمیت و تقدس آن احیا شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: یکی از این تمهیدات، برگزاری نمایشگاه کتاب است که علاوه بر سطح بین‌المللی، در استان‌های مختلف نیز  برپا می‌شود. امسال هم با بهبود شرایط کرونا امید به برگزاری داریم و تصمیم بر آن است که علاوه بر تخفیف 20 درصدی نمایشگاه، 20 درصد تخفیف ویژه نیز هنگام خرید به علاقه‌مندان ارائه شود.

بحرالعلومی گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور ناشران داخلی و خارجی از 1 بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا 6 بهمن ادامه خواهد داشت که براساس ظرفیت تعریف شده در سایت، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر می‌توانند به‌طور همزمان از سامانه موردنظر استفاده کنند.
 
وی افزود: این نمایشگاه به شکل 24 ساعته فعال است و متقاضیان و دوستداران کتاب می‌توانند با 20 درصد تخفیف و بهره‌مندی از ارسال پستی رایگان (تا سقف 500 هزار ریال) کتاب‌های موردنظر را در آدرس اعلامی خود، دریافت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، اظهار کرد: یارانه خرید کتاب (بن کتاب) به‌صورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص می‌یابد، لذا برای ثبت‌نام نیاز به واریز وجه نیست؛ اما سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب 200 هزار تومان است که از این مقدار 60 درصد، معادل 120 هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب است و 40 درصد، معادل 80 هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است.
 
بحرالعلومی گفت: سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیأت علمی 400 هزار تومان بوده و از این مقدار 50 درصد، معادل 200 هزار تومان سهم عضو هیأت علمی و 50 درصد، معادل 200 هزار تومان نیز بر عهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها