شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
سرودن شعر نیازمند آموختن چارچوب‌های آکادمیک ادبی است

«محمدسعید نجاری»، شاعر بوکانی (متخلص به آسو)، گفت: شعر کُردی با وجود داشتن شاعران بنام و صاحب‌سبک و کتاب‌های ارزشمند، چندان شناخته شده نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، «محمدسعید نجاری»، شاعر، محقق، نویسنده و فعال ادبی بوکانی متخلص به «آسو» در یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی به‌میزبانی کانون فرهنگی، اجتماعی «نیشتمان» دانشگاه علوم پزشکی همدان، با تشریح تقسیم‌بندی ادبی، هنری انواع شعر کُردی، گفت: برای سرودن شعر، دانستن سواد علمی و ادبی این حوزه از ضرورت‌ها و اولویت‌های یک شاعر است.

وی با تاکید بر لزوم خوانش اشعار دیگر شاعران در پروسه‌ی سرودن شعر، ادامه داد: کسی که می‌خواهد شروع به سرودن شعر کند، باید اول پیشینه ادبیات خودش را بشناسد، زبان یاد بگیرد و تاریخ ادبیات بخواند.

شاعر، ادیب و نویسنده بوکانی، با بیان اینکه کسی با بی‌سوادی، شاعر نخواهد شد، افزود: داشتن سواد علمی و آکادمیک از جمله اصلی‌ترین مواردی که شاعر برای نوشتن به آن نیاز دارد و نباید به صرف خواندن چند کتاب اکتفا کرد.

«آسو» اضافه کرد: صرف داشتن ذوق ادبی برای سرودن شعر کفایت نمی‌کند و کسی که می‌خواهد وارد این حوزه شود، باید ادبیات دوره خودش را بشناسد، ادبیات دوره گذشته و کتاب‌های صنایع شعری را بخواند، دستور زبان بلد باشد و چهارچوب‌های آکادمیک سرودن شعر را یاد بگیرد و در این حوزه تحصیل کند.

این شاعر خوش ذوق عرصه شعر کُردی، به شاعران جوان توصیه کرد که ورای داشتن حس شاعری باید بتوانند از زیر ذره‌بین نقد ادبی عالمانه و شاعرانه بیرون بیایند و قوانین ادبی را رعایت و از آن تبعیت کنند.

نجاری در پاسخ به سوالی درباره میزان حمایت مادی و معنوی از اشعار کُردی نیز گفت: متاسفانه شاعران کُرد و اشعار کُردی انگونه که باید و شاید معرفی نشده‌اند و شعر کُردی با وجود داشتن شاعران بنام و صاحب سبک و کتاب‌های ارزشمند شعری، زیاد شناخته شده نیست.

وی همچنین با اشاره به خاستگاه شعر کُردی یادآوری کرد: از آنجایی که ادیبان و شاعران ما در گذشته سواد خواندن و نوشتن را از مساجد و خانقاه‌ها شروع کرده‌اند، اولین اشعار کُردی نیز از خانقاه‌ها و مساجد آغاز شده است.

یادآوری می‌شود، محمدسعید نجاری (متخلص به آسو) در ابتدا این گفت‌وگوی لایو اینستاگرامی، یک بیوگرافی از خود و میزان تحصیلات و آثارش ارائه کرد که بر این اساس، او در سال ۱۳۳۵ در روستای ساریقامیش بهی از توابع شهرستان بوکان به دنیا آمده است. تحصیلات دوره متوسطه خود را در دبیرستان کورش کبیر بوکان به پایان رسانده و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ادبیات در دانشگاه‌های ارومیه و تبریز ادامه داده است.

نجاری فارغ التحصیل رشته ادبیات دانشگاه تبریز است و به‌عنوان استاد در دانشگاه‌های بوکان و شهرهای همجوار آن مشغول به تدریس است و کتاب‌های گه‌زیزه (مجموعه شعر به زبان کُردی)، ته‌وژمی خه‌یال (مجموعه شعر به زبان کُردی)، شرح دیوان مصباح‌الدین ادب (به زبان فارسی)، مویهٔ جدایی، ریبوار (رمان به زبان کردی)، له قه‌لاوه بو قه‌لا؛ شرح دیوان وفایی و کُردان پارسی‌گویی (به زبان فارسی) از جمله آثار این شاعر پیشکسوت بوکانی است. سبک اشعار «آسو» کلاسیک است. با این حال از او چندین شعر نو و نیمایی نیز در دست است که گویای تبحر او در سرایش ادبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها