شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
موانع رشد ادبیات پایداری در یک استان مرزی/ کرمانشاه تنها یک «فرنگیس» ندارد

با اینکه در سال‌های اخیر آثاری در زمینه ادبیات پایداری در استان مرزی کرمانشاه تالیف و منتشر شده است؛ مشکلات و چالش‌هایی که در زمینه خلق آثار در حوزه ادبیات پایداری وجود دارد، موجب شده که نویسندگان این حوزه نتوانند آنطور که شایسته است حق مطلب را ادا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، وقایع و رخدادهای دفاع مقدس در استانی که آغاز و پایان جنگ در آن رقم خورد، آنقدر مهیج و شگفت‌انگیز است که با اندکی توجه و سلیقه می‌تواند به اسطوره‌های بی‌بدیلی برای جوانان عصر دیجیتالی تبدیل شود؛ دلاورمردان و شیرزنانی که داستان زندگی هریک از آنها می‌تواند به یک اثرفاخر تبدیل شود.

از هفت سال قبل تاکنون نزدیک به 120 عنوان کتاب در عرصه دفاع مقدس و ادبیات جنگ در استان کرمانشاه تولید شده و به چاپ رسیده است که البته گاه مشکلات بودجه‌ای، حمایت اندک از نویسندگان، دوری و سختی راه برای مراجعه حضوری و کم‌طاقتی برای دوندگی‌های بسیار، در روند صعودی این حرکت، خلل ایجاد کرده است.
 
گردآوری مطالب دوره جنگ بودجه می‌خواهد
«آذر آزادی» نویسنده کرمانشاهی، 14 سال است در زمینه ادبیات دفاع مقدس دستی بر آتش دارد و آثار متعددی را به رشته تحریر درآورده و یا گردآوری کرده است. تالیف 11 کتاب و پژوهش 4 کتاب در کارنامه ادبیات پایداری وی قرار دارد. «آژیر قرمز» برگرفته از خاطرات زنان کرمانشاهی از بمباران‌ها و «به رنگ عشق و رویاهای نیلگون» حاوی خاطرات خواهر قنبری از زنان پشتیبان دفاع مقدس از جمله آثار وی در این عرصه است.

آزادی، به خبرنگار ایبنا گفت: به نسبت سالیان گذشته و با توجه به کمیت و کیفیت کتاب‌های چاپ شده، خانواده شهدا در کرمانشاه انگیزه بیشتری برای بیان خاطرات پیدا کرده‌اند.


وی ادامه داد: برای روایتگری خاطرات و وقایع دفاع مقدس نویسندگان پای کار وجود دارد ولی اکنون مشکلاتی در زمینه بودجه بخش فرهنگی وجود دارد و نویسنده برای مصاحبه و گردآوری مطالب نیازمند حمایت مالی است.

قلم نویسندگان جنگ باید تقویت شود
آزادی ادامه داد: از سوی دیگر قلم نویسندگان ما در این زمینه باید بیشتر تقویت و توانمندتر شود. ضعف‌هایی در این زمینه در مقایسه با نویسندگان تهران وجود دارد. این آثار به تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشتری نیاز دارند و پیشنهاد می‌شود هزینه و بودجه‌ای برای نویسندگان شاخص درنظر گرفته شود.

این نویسنده کرمانشاهی افزود: نویسندگان ما باید خود را باور داشته باشند و نباید این فعالیت تنها به یک داستان کوتاه و یا گزارشی کار کردن ختم شود، برای همین منظور برگزاری کارگاه‌هایی در این زمینه ضرورت دارد.

در زمینه گردآوری خاطرات زنان رزمنده چه کرده‌ایم؟!
وی که مدیریت امور هنری و سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان را نیز برعهده دارد، با بیان اینکه در زمینه گردآوری خاطرات زنان رزمنده کرمانشاه اقدامات متعددی انجام شده است، از خاطرات خانم اشک‌تلخ به‌عنوان کتابی دیگر که در دست چاپ است یاد کرد و گفت: این خانم، خواهر شهیدان امیر و حسین اشک‌تلخ است، کتاب خاطرات سهیلا فرجی، همسر شهید غلامعلی خزایی و خواهر شهید مجید فرجی و خاطرات مینا عباسی، خواهر شهید مدافع حرم از دیگر آثار در دست چاپ در این اداره‌کل است.
 
مهناز فتاحی، یکی دیگر از نویسندگان نام‌آشنای کرمانشاهی در عرصه دفاع مقدس و ادبیات جنگ است که تاکنون چندین کتاب در این زمینه به رشته تحریر درآورده است. طعم تلخ خرما، اردیبهشتی دیگر، لایکم کن، عروس‌های جنگ، باغ مادربزرگ از آثار این نویسنده کرمانشاهی است. فتاحی در این باره به خبرنگار  ایبنا گفت: برای روایتگری خاطرات جنگ در منطقه کُردنشینی مانند کرمانشاه، بیشتر به نویسندگان آشنا با محیط و زبان کردی نیاز داریم و این کار نیازمند پژوهش‌های بسیار و مراجعات حضوری است.


کرمانشاه تنها یک «فرنگیس» ندارد
نویسنده کتاب «فرنگیس»، شیرزن کرد گیلانغربی، افزود: کرمانشاه تنها یک فرنگیس ندارد؛ این دیار دلاورمردان و شیرزنانی دارد که داستان زندگی هرکدام از آنان می‌تواند به یک کتاب تبدیل شود.

فتاحی گردآوری، پژوهش و تالیف خاطرات جنگ در این استان مرزی را یک کار جهادی عنوان کرد و افزود: به دلیل درگیری در سال‌های جنگ به نسبت دیگر استان‌های غیرمرزی دیرتر توانستیم به خود بیاییم و به روال عادی زندگی بازگردیم و دست به قلم شویم. متاسفانه مشکلات و چالش‌هایی که در زمینه حوزه نشر و ترجمه و تولید داریم، موجب شد تا کتب دفاع مقدس ما جهانی نشود.

یادآوری می‌شود، استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و ۱۷ و ۵۰۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، هزارو ۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها