شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
اصول و روش‌های جلوگیری از بارداری در یک کتاب

نویسندگان در کتاب «پرسش و پاسخ بارداری» تلاش کرده‌اند تا با زبانی ساده و علمی، مفاهیم و اصول روش‌های جلوگیری از بارداری را بیان کنند تا به عنوان مرجعی مطمئن مورد استفاده همگان قرار گیرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بارداری؛ دورانی حساس برای یک زن. اغلب پژوهشگران بر این باورند دوران بارداری تاثیر مستقیم زیادی بر سلامت جسم و روان کودک دارد؛ به همین دلیل تحقیقات زیادی هم درباره ابعاد و رویکردهای متفاوت مراقبت‌های دوران بارداری انجام شده است.
 
کتاب «پرسش و پاسخ بارداری» یکی از پژوهش‌هایی است که نویسندگان آن تلاش کرده‌اند به اغلب سوالات رایج افراد به ویژه بانوان درباره بارداری و شرایط مراقبتی آن پاسخ دهند. این اثر از سوی مهدی رجبی، سپیده حسنلو و فائزه منجی تنظیم و گرداوری شده است.
 

 
گفتنی است مولفان این اثر متشکل از داروسازی بالینی و داروشناسی هستند که تلاش کرده‌اند تا با زبانی ساده و از سویی دیگر علمی، مفاهیم و اصول روش‌های جلوگیری از بارداری را بیان کنند تا به عنوان مرجعی مطمئن مورد استفاده همگان قرار گیرد.
 
با توجه به تخصص مولفان این اثر رویکرد اصلی آن بر موارد منع شده دارویی است، برای مثال در بخشی از کتاب به قطع برخی داروها اشاره دارد؛ در این بخش آمده است ک از جمله داروهای خطرناک برای دوران بارداری ایزوترتینوئین است که افراد برای بهبود آکنه استفاده می‌کنند. از دیگر داروها می‌توان به ضد انعقاد وارفارین، آنتی بیوتیک تتراسایکلین، داروی ضد سرع والپروئیک اسید و داروهای ضد فشار خون  اشاره کرد. همچینی افراد  باید از داروهایی که گاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کردند پرهیز کنند.
 
شراره جان‌نثاری، از پژوهشگران این عرصه در پژوهش خود با عنوان «مصرف داروهای در دوران بارداری» معتقد است؛ «در طول دوران بارداری زنان، علاوه بر اينكه در معرض بيماری‌‌های شايع دوران غيربارداری قرار دارند، بواسطه حاملگی نيز ممكن است در معرض مشكلات و بيماری‌هايی قرار بگيرند كه نياز به درمان دارويی پيدا كنند. در اين رابطه شناخت و تراتولوژی داروها و اثرات آن‌ها بر روی جنين و شيرخوار بسيار ضروری است. اين مطالعه مروری بر شناخت عوارض و خطرات بعضی از داروهاست كه رعايت ايمنی در استفاده از داروها در شايع‌ترين مشكلات و بيماری‌ها در جمعيت زنان باردار و شيرده شامل شكايات مربوط به قسمت فوقانی دستگاه تنفس، درد، مشكلات مربوط به معده و روده، بيماريهای روانی، بيماری‌های اعصاب و سردرد را مطرح می‌کند.»
 
به گفته این پژوهشگر، تراتولوژی شامل مطالعه و شناسايی توسعه و تكامل غيرطبيعی و ايجاد نقايص مختلف را در جنين است. قرار گرفتن در معرض عوامل تراتوژن دو الی سه هفته بعد از لقاح تابع قانون همه يا هيچ است. يعنی يا به سقط منجر می‌شود و يا هيچ اثری بر روی جنين باقی نمی‌گذارد. حساسيت جنين نسبت به عوامل تراتوژن بيشتر مربوط به سه الی هشت هفته بعد از لقاح و يا ده هفته بعد از اولين روز آخرين قاعدگی است. بنابراين سه ماهه اول بارداری بحرانی‌ترين زمان از نظر مواجهه با عوامل تراتوژن محسوب می‌شود. بعد از اين زمان تاثير اين عوامل بصورت محدوديت رشد و يا تاثير بر روی سيستم عصبی و بافت‌های غدد جنسی تظاهر خواهد كرد.
 
بر اساس پژوهش مذکور مشكلات و بيماری‌هايی كه به استفاده از داروها منجر می‌شود، در حاملگی شايع است. اگر چه استفاده از بعضی داروها در طول حاملگی و شيردهی ايمن است، آگاهی از داروهای خاص ضروری است. داروهايی كه استفاده از آن‌ها در بارداری غيرايمن به نظر می‌رسند، لزوما در شيردهي هم اينگونه نيستند. بنابراين، شناخت داروها و عوارض آن‌ها در بارداری و شيردهی موجب درمان‌های مناسب و اجتناب از درمان‌های غيرضروری خواهد شد.
 
نویسندگان در کتاب «پرسش و پاسخ بارداری» به بسیاری از داروهایی که افراد بدون نسخه تهیه می‌کنند اشاره کرده‌اند؛ از جمله ضد دردهای غیر استروئیدی مانند؛ ایپوبروفن که ممکن است باعث شود لایه‌های رحمی کمتری و رحم مناسب برای جایگزین جنین نباشد.
 
در بخشی از کتاب درباره استفاده از ویتامین دی در فرآیند بارداری آمده است؛ «ویتامین دی برای باروری در دو جنس مرد و زن می‌تواند مفید باشد. این ویتامین باعث تحریک سطح استروژن و پروژسترون می‌شود و باعث تنظیم سیکل ماهانه خانم‌ها می‌شود. به علاوه این ویتامین برای دوران بارداری نیز بسیار مفید و مناسب تلقی می‌شود و تحقیقات نشان داده است که مصرف آن به طور چشمگیری بعث کاهش ریسک تولد نوزاد نارس و کاهش ریسک بروز انواع دیگر مشکلات بارداری می‌شود.»
 
کتاب «پرسش و پاسخ بارداری» در 199 صفحه، به شمارگان یک‌هزار جلد و به قیمت سی و سه هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی راهی بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها