شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
بازگشایی راسته کتاب بعد از قرنطینه یک ماهه

کرکره کتاب‌فروشی‌های راسته انقلاب بعد از یک ماه تعطیلی، با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا بالا رفت تا بار دیگر عطر کتاب در خیابان انقلاب تهران بپیچد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، دوباره عطر کتاب در راسته معروف کتاب‌فروشی‌های تهران می‌پیچد. یک ماه بود که شیوع کرونا، پای کتاب‌دوستان را از خیابان انقلاب بریده بود و از امروز -شنبه 30 فروردین‌ماه- انگار سال‌نوی کتاب‌فروشی‌ها شروع شده است.

از چهار‌راه ولی‌عصر که به سمت میدان انقلاب حرکت کنیم، میزبانی بهارانه کتاب‌فروشی‌ها قابل مشاهده است. گرد و خاک یک ماه تعطیلی را از ویترین‌ها می‌زدایند، کتاب در قفسه‌ها می‌چینند یا بسته‌بندی‌‌های پستی کتاب را برای ارسال به مشتری جمع‌و‌جور می‌کنند.  

هر‌چند دانشگاه‌ها، هنوز تعطیل است اما با اولین مشتری‌ها‌، سرچراغی‌ها و چشم و دل کتاب‌فروشی‌ها هم روشن می‌شود. تزئین نوروزی، رنگ ویترین برخی کتاب‌فروشی‌ها را سبز کرده و سفره هفت‌سین هنوز در برخی ویترین‌ها پهن است.    

کتاب‌فروش‌ها هم مثل دیگر کسب‌و‌کار‌های چشم‌انتظار دستورِ بازگشایی اماکن صنفی و برقرار شدن دوباره ممر درآمدشان بودند، با شکل و شمایل متفاوت از مشتریان خود استقبال می‌کنند؛ فروشندگان ماسک دارند و کد تایید سامانه وزارت بهداشت را پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها چسبانده‌اند. البته بعضی هم هنوز برای نصب کد اقدام نکرده‌اند.

کتاب‌فروشی‌ها که پیش از دوران شیوع کرونا نیز حال و روز خوشی نداشتند، حالا با این اپیدمی خطرناک دست‌به‌گریبان‌اند همچنان امید‌وار و آرام، چشم‌ به راه مشتریان کتاب، برای پایداری می‌‌‌جنگند.
 
هرچند دخل و خرج‌ها با هم نخواند، اما باید به راه‌های جدید اندیشند؛ چراکه کمر خمیده کتاب‌فروشی دیگر توان رویارویی با بحران تازه را ندارد. راسته کتاب‌فروشی‌های انقلاب با کرونا سال جدید را تحویل کردند، تعطیل شدند و نخستین برگ تقویم کاری خود را با کاستی ورق زدند.

به میدان انقلاب که می‌رسی، دلتنگ کتاب‌فروشی‌هایی می‌شوی که امروز به جای بوی کتاب بوی قهوه از آن‌ها می‌آید و آرزو می‌کنی شیوع کرونا، بیشتر از این در این راسته قربانی نگیرد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها