سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
کتابت مهمترین روش حفظ ارزش های دفاع مقدس است

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با اشاره به توجه وزارت ارشاد برای نشر دفاع مقدس در ابعاد جهانی بر استفاده جامعه از همه وجوه ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین اختتامیه هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس عصر امروز سه‌شنبه (3 بهمن‌ماه) با حضور سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، امیر سرتیپ‌دوم حمیدرضا گرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در تالار خلیج‌فارس باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برگزار شد.

جوادی با اشاره به جایگاه ارزش‌های دفاع مقدس گفت: صحبت از ارزش‌های دفاع‌مقدس، صحبت از مکارم اخلاقی است که پیامبر برای آن برگزیده شد.
 
وی ادامه داد: برخی ارزش‌های دفاع‌مقدس را ثروت بزرگ ملی ایرانیان می‌دانند هرچند زمان آن گذشته اما می‌توان بر اساس آیات و روایات درباره آن صحبت کرد.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روحیه ایثار و گذشت، تلاش و جدیت ارزش‌هایی هستند که در ساخت کشور به کار می آید. پاسداشت ارزش‌های دفاع‌مقدس اشکال متفاوتی دارد که مهم‌ترین آن کتابت است.
 
جوادی افزود: کتابت یکی از پایدارترین، مهمترین، بهترین و ماندگارترین صورت‌های هنر است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارزش‌های دفاع‌مقدس دارای وجوه اقتصادی نیز هست. بنابراین می‌توان برای بهبود اقتصاد کشور از این وجه دفاع‌مقدس استفاده کرد.

هفدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس که با رویکرد‌های جدید مانند توجه به تاریخ جنگ در مناطق مرزی کشور و تقویت زمینه‌‌‌‌های فعالیت نوقلمان و نوجوانان علاقه‌مند به نویسندگی به کار خود پایان داد در 23 گروه برترین‌های کتاب دفاع مقدس را بعد از هفت ماه داوری آثار در سه گروه تقدیری، ‌تقدیری ویژه و برگزیده معرفی و تجلیل کرد.   
 
در آیین اختتامیه امیر سرتیپ گرامی،‌ ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت در حوزه ادبیات را مهم‌ترین برنامه سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اعلام و تاکید کرد که علاوه بر توجه به تولید کتاب برای کودک و نوجوان، تربیت نوقلمان، توجه به ناشران و نویسندگان دفاع مقدس، نهضت ترجمه هدف سازمان است.   

 
تشکیل دفتر نشر دفاع مقدس در 31 استان کشور
این مقام مسئول در ادامه ضمن تاکید بر توجه سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به امر نظارت در جریان تولید کتاب‌های حوزه دفاع مقدس براساس آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌ها هیات‌های اندیشه‌ورزی سازمان بر ایجاد بستر فکری مناسب در حوزه ترویج و نشر ارزش های دفاع مقدس تلاش می‌کنند.
 
توجه سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به قابلیت‌های فضای مجازی برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس بخش دیگر صحبت‌های امیر سرتیپ گرامی بود و برای رسیدن به این منظور به اجرای دوره‌های آموزشی جامع پیش‌بینی شده است.
 
گرامی در ادامه با اعلام خبر همکاری سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد دفتر نشر در 31 استان کشور به تشریح برنامه‌های سالانه این سازمان برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف ملی، استانی و بین‌المللی پرداخت.      
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از تولید کتاب گویا و ‌دیجیتال به‌عنوان راهبرد‌های اصلی سازمان نام برد و از برگزاری بیست و یکمین دوره کنگره شعر دفاع مقدس طی سال آینده خبر داد.

بررسی 1700 اثر در 23 گروه 
محسن شاه‌رضایی، سخنگوی دبیرخانه هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در ادامه این برنامه ضمن اشاره به ارسال هزار و 700 اثر مربوط به بازه زمانی دو سال 1393 و 94 به هفدهمین دوره جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس این میزان را به دوره شانزدهم از نظر کمی به طور تقریبی برابر اعلام و بر لزوم توجه به فراهم سازی ظرفیت‌های لازم برای افزایش کمی آثار تاکید کرد.  

بنابراعلام دبیر‌خانه این دوره از جشنواره،‌ زندگینامه داستانی، پژوهش فرهنگی و اجتماعی، پژوهش نظامی و سیاسی، پژوهش ادبی، پژوهش هنر‌های تجسمی، پژوهش هنر‌های نمایشی، داستان، شعر و نثر ادبی، مستند، هنر‌های تجسمی، هنر‌های نمایشی، خاطره کودک و نوجوان، داستان کودک و نوجوان، شعر کودک و نوجوان، خاطره، تاریخ شفاهی، بیداری اسلامی و بین‌الملل، آثار مرجع و منابع، مدیریت هنری، ترجمه، توطئه‌های داخلی، کمیته نشر، کارگروه ترویج کتاب 23 گروه این جشنواره را تشکیل می‌دهند.  در این میان کتاب‌های گروه «خاطره بزرگسال» با ۲۹ درصد و پس از آن گروه «مستند» با ۲۷ درصد و گروه «پژوهش نظامی» با ۹ درصد در رتبه‌های اول تا سوم بودند. کتاب‌های حوزه «پژوهش هنر‌های تجسمی» با ۲ عنوان کمترین آمار را به خود اختصاص دادند.

ارتقاء کیفیت و ترکیب داوران، برگزاری 15 نشست تخصصی،‌ پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی انتخاب کتاب دفاع مقدس،‌ توجه ویژه به نوقلمان حوزه ادبیات دفاع مقدس،‌ توجه به حوادث مربوط به اقدامات ضدانقلاب،‌ توسعه مفهومی و مصداقی دفاع مقدس از قبیل: مدافعان حرم، بیدار اسلامی با رویکرد انقلاب اسلامی و مقاومت مردمی در منطقه و تشکیل گروه «بیداری و مقاومت بین‌الملل اسلامی» از دیگر بخش‌های سخنرانی شاه‌رضایی بود.
 
جنگ «گنجینه اسرار» است
امیر دریادارکوچکی،‌ دیگر سخنران این آیین با توصیف هشت سال دفاع مقدس به «گنجینه اسرار» تاکید کرد که این اسرار باید از سوی حاکمان دفاعی و نظامی گشوده شود.

به گفته این فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران،‌ «سطح فرماندهان در رابطه با دفاع مقدس تنها خاطره نیست بلکه لازم است تفکرات تاکتیکی و استراتژیک فرماندهان استخراج و تحلیل شود.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، منطق نظامی جمهوری اسلامی ایران را دفاع همه جانبه و خمیرمایه آن‌را فرهنگ دفاعی و دفاع مقدس را ثروت ملی و معنوی کشور دانست.

کتاب دفاع مقدس جایگاه مردمی دارد
رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی کوتاه، ماموریت جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس را معرفی انسان‌هایی دانست که  در انقلاب اسلامی ظهور کردند چراکه از نگاه امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی تحولی را در انسان‌ها به وجود آورد که «فتح الفتوح» است.  

مومنی شریف، جایگاه کتاب‌های حوزه جنگ در بین مردم را قابل توجه دانست و ابراز امید‌واری کرد در حوزه کتاب دفاع مقدس و معرفی انسان‌های تحول یافته و رشد یافته افتخارات بزرگی کسب شود.


رئیس حوزه هنری در پایان صحبت‌هایش به تجربه خود از این جشنواره اشاره و گفت:  رویداد «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» جشنواره معتبری است و من توفیق داشتم جایزه خود را در این جشنواره از دستان سردار شهید مدافع حرم حسین همدانی دریافت کردم.  
 
برای سیراب کردن دانشگاه از ادبیات دفاع مقدس برنامه نداریم 
محمدحسن مقیسه، پژوهشگر و نویسنده ادبیات دفاع مقدس در ادامه این آیین با اشاره به دلیل استفاده از کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: ایشان رزمنده‌ای بود که در خط مقدم جبهه ها حضور پیدا می کرد و به رزمندگان روحیه می‌داد. رهبر انقلاب، حکیم، تاریخ‌دان و کسی است که رمان‌های بسیاری مطالعه کرده است و در زمینه تاریخ نیز آگاهی دارد، برداشت از کلام ایشان افق‌هایی را برای ما روشن می‌کند.

این نویسنده با اشاره به توصیف رهبری از جنگ به «ثروت ملی» ادامه داد که ما یک ثروت ملی، معنوی داریم که آداب و اندیشه‌ساز است. دفاع مقدس ثروت ملی است، و باید آن‌را حفظ کنیم و البته برآن بیافزایم. اگر خاطرات جنگ را ثروت ملی می‌دانیم رویکرد ما با آن باید مانند توجهمان به نفت و گاز باشد. جنگ ثروت معنایی و معنوی ماست و می‌توانیم آن‌را توسعه بدهیم. اگر این اتفاق بیافتد دیپلمات‌های ما نیز خود را در خط مقدم حس می‌کنند.

مقیسه در ادامه با مقایسه جایگاه جهانی دو کشور ایران و روسیه که صاحب تجربه جنگ هستند گفت: آیا مسکو نماد مقاومت است یا خرمشهر؟ جواب مسکو است. چرا؟ چون روس‌ها تولستوی،‌ داشتند که رمان «جنگ و صلح» را نوشت. رمان و داستان‌های قوی قلب‌ها را تسخیر می‌کند؛ با گذشت 30 سال از جنگ هنوز برنامه‌ بنیانی برای سیراب کردن دانشگاه از ادبیات دفاع مقدس وجود ندارد که امیدوارم محقق شود.

انتشار خاطرات سردار سیدیحیی رحیم صفوی 
سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی رحیم صفوی نیز در این آیین از انتشار کتاب خاطرات خود از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در آینده نزدیک خبر داد.


به گفته وی،‌ بزرگترین رسالت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، موزه ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس و دستگاه های فرهنگی دفاع مقدس این است که فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به 52 درصد جمعیت کشور که زیر سی سال هستند، منتقل کنند.

تولید 1200 عنوان کتاب طی دو سال 
سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در تشریح عملکرد بنیاد طی چند سال گذشته گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس از سال ۷۴ تا ۹۴، ۷۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده؛ این درحالی است که  طی دو سال اخیر،  نزدیک به هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب را به چاپ منتشر شده است.


سردار کارگر با اشاره به لزوم توجه بیشتر به تولد آثار قلمی و تصویری درباره دفاع مقدس تاکید کرد که، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،‌ ما با هیچ دستگاهی مشکل نداریم. همه عزیزان چه در نیرو‌های مسلح و چه سایر دستگاه‌ها، با ما ارتباط و تعامل خوبی دارند و همه در حوزه ترویج و اشاعه فرهنگ دفاع مقدس کمک می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها