عصر روز گذشته، يكشنبه دهم شهريور ماه در سالن اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگي از علياكبر شعاري به عنوان معلم و استاد دانشگاه برجسته و مؤلف در حوزه تعليم و تربيت، آموزش و پرورش و روانشناسي تجليل شد.\
وي تحصيلات عالي خود را در دانشگاه تهران ادامه داد و سال 1347 در رشته روانشناسي فارغالتحصيل و سپس در سالهاي بعد استاد دانشكده روانشناسي و علوم تربيت علامه طباطبائي شد. شعارينژاد اولين كسي است كه در زمينه روانشناسي رشد، روانشناسي يادگيري و اصول ادبيات كودكان تاليف دارد.
از جمله آثار وي كه تاكنون چاپ شده ميتوان به «فلسفه آموزش و پرورش»، «فرهنگ علوم رفتاري»، «نظريهاي رشد و تكامل انسان»، «مباني روانشناختي تربيتي» و آثار ديگر در حوزه تعليم و تربيت، آموزش و پرورش و روانشناسي اشاره كرد.
عمده آثار وي تاليف است و تنها دو اثر ترجمه شده دارد. شعارينژاد در حال حاضر دو اثر با نامهاي «روانشناسي كودك» و «روانشناسي اجتماعي» در دست چاپ دارد.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگي عصر روز گذشته در مراسمي از شعارينژاد، به پاس زحمات وي در عرصه تعليم و تربيت و آموزش و پرورش تجليل كرد.
در اين مراسم حسن ملكي، معاون پژوهشي دانشگاه علامه طباطبائي و رئيس دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، مرتضي مجدفر، سردبير رشد آموزش ابتدايي، ابراهيم اصلاني، مدير امور پژوهشي سازان سما و جواد محقق شاعر و نويسنده حضور داشتند.
در ابتداي اين مراسم مهدي محقق، رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي، تعليم و تربيت را يكي از مهمترين مسائل فرهنگي دانست و گفت: اهميت تعليم و تربيت به اندازهاي است كه در قرآن كريم و احاديث ائمه اطهار(ع) هم به آن اشاره شده است.
وي در ادامه افزود: در كنار ارج نهادن به تعليم و تربيت، قدرداني و سپاس از معلم، به خصوص اگر داراي صفت برجسته باشد واجب است و از آنجايي كه علياكبر شعارينژاد به عنوان يك معلم نمونه و با ارزش، با سابقه طولاني در اين عرصه فعاليت داشته بايد از وي قدرداني ميشد.
سپس حسن ملكي، فرهنگ سپاس و قدرداني را به عنوان فرهنگي جاودانه و با ارزش مطرح كرد و گفت: هر جا قدرداني باشد فرهنگ انساني و الهي هم هست لذا چنين مراسمي بسيار باارزش است.
وي در مورد شخصيت شعارينژاد گفت: من 3 ويژگي اين معلم را برجستهتر از ساير ويژگيهايش ميدانم؛ يكي دغدغه براي آموختن در طول زندگي علميشان است. به همين دليل آمار تاليفات ايشان بالا است. مورد دوم پيوند عميق علم و تجربه و عمل در آثار ايشان است و سوم، شخصيت مردمي ايشان است كه خود را جدا ازديگران نميدانند.
مرتضي مجدفر نيز در سخنراني خود به بازنمايي يك جنبه از زندگي شعارينژاد پرداخت و گفت: من آقاي شعارينژاد را با نوشتههايش در مجله «معلم امروز» كه به مديريت خودش منتشر ميشد، بين سالهاي 1334_1344 شناختم، مقالههايي كه بعدها هر كدام به صورت يك اثر ماندگار منتشر شدند.
وي در ادامه گفت: تيراژ 5000 نسخه براي يك مجله آن هم براي آن زمان رقم بالايي بود و اين دليلي نداشت مگر نثر پخته و اصولي شعارينژاد. در سالهاي 36ـ37 كه مقالههاي روانشناسي پرورشي كودك به صورت دنبالهدار چاپ ميشد، مجله پرطرفدارتر شد.
ابراهيم اصلاني نيز پويا بودن شخصيت شعارينژاد را به عنوان مهمترين عنصر در شخصيت وي مطرح كرد و گفت: مهمترين ويژگي استاد اين است كه زندگي را پويا و در حال تغيير ميبيند و به نو شدن پيدرپي اعتقاد دارد.
وي در ادامه گفت: ميل به دانستن و كشف كردن از ديگر ويژگيهاي وي است و اينكه دائم در پي دانستن هستند و هنوز كه هنوز هست من تازهترين كتابهاي منتشر شده را در اتاق ايشان ميبينم.
مدير امور پژوهشي "سما" گفت: دانشجويان زيادي شيفته اين پويايي و اخلاق خوش استاد هستند و اين ويژگي در مقايسه با نسل امروزيها كه شيفته فردگرايي و ماديگرايي هستند، قابل ستايش است.
در پايان مراسم جواد محقق گفت: سادهزيستي و بيپيرايگي، پايبندي به هويت علمي و مذهبي و پيشتازي در حوزه ادبيات كودك و نوجوان از ويژگيهاي بارز آقاي شعارينژاد است.
وي در ادامه گفت: آقاي شعارينژاد اولين كسي است كه در سالهاي 1340 در حوزه ادبيات كودكان كتاب نوشت و كتاب «ادبيات كودكان» ايشان تا به حال 20 بار تجديد چاپ شده است.
سپس مجري برنامه با قرائت متن لوح تقدير اهدايي از طرف انجمن آثار و مفاخر فرهنگي از محمدرضا نصري، علي موسوي گرمارودي و مهدي محقق دعوت كرد تا جوايز علياكبر شعارينژاد را اهدا كنند.
علياكبر شعارينژاد در انتهاي برنامه گفت: من معلم بودم و هستم و افتخار ميكنم و معتقدم يك معلم بايد دو ويژگي عشق و جرئت را با هم داشته باشد و عشق يعني محبت بيقيد و شرط و به همين دليل من به شغلم عشق ميورزم و از هيچ چيز دريغ نميكنم.
نظر شما