جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
افزایش طول عمر با مصرف سبزی

براساس توصیه‌های موکد منابع علمی قدیم و جدید، مصرف انواع سبزی، سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کند و موجب طول عمر بیشتر افراد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مصرف روزانه سبزی، ضامن سلامتی بشر است و از بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و چاقی پیشگیری می‌کند. مقدار سبزی‌های مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمایی غذایی به‌طور کلی روزانه 200 گرم است که این مقدار برای سالمندان بالای هفتاد سال و نوجوانان و کودکان کمتر است.

براساس تحقیقات جدید، رنگ سبزی‌ها در طبقه‌بندی ویژگی‌های آن‌ها نقش دارد، بنابراین، مصرف سبزی با رنگ‌های متنوع برای سلامت توصیه می‌شود؛ رنگ‌ها در سبزی‌ها بر ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن‌ها اشاره دارد. مصرف سبزی با رنگ‌های متفاوت سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌سازد و موجب طول عمر بیشتر شخص می‌شود.

با مصرف سبزی از سرطان پیشگیری کنید
بسیاری از محققان و متخصصان تغذیه تاکید دارند: «مصرف روزانه سبزیجات یکی از عوامل مهم پیشگیری از سرطان‌ها است زیرا سبزیجات حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و دستگاه ایمنی بدن را قوی می‌سازند.» این متخصصان، سبزی‌ها را به شرح زیر طبقه‌بندی کرده‌اند.

سبزی‌های نارنجی: مانند هویج و کدوتنبل دارای بتاکاروتن هستند؛ بتاکاروتن رنگدانه‌ای است که در صورت نیاز بدن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ماده، بدن را در مقابل سرطان‌ها محافظت می‌کند.

سبزی‌های برگ سبز: از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردارند. در این نوع سبزی کاروتنوئیدها، ساپونین‌ها، لوتئین و فلاوونوئیدها یافت می‌شوند. این سبزی‌ها فیبر، فولات و بتاکاروتن مورد نیاز بدن را دارا هستند. این مواد، بدن را در مقابل چند نوع سرطان حفظ می‌کنند. کرفس، اسفناج، بروکلی و جعفری از جمله سبزی‌های برگ‌سبز هستند.

سبزی‌های قرمزرنگ: مانند گوجه‌فرنگی، هندوانه و کلم بنفش دارای انواع مختلفی از فیتوکمیکال‌ها هستند. فیتوکمیکال‌ها اثر رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. لیکوپین یکی از فیتوکمیکال‌ها است که پوست بدن را در مقابل اشعه خورشید محافظت می‌کند و کارکرد بهتر غده پروتستات را در بدن موجب می‌شود.

سبزی‌های خانواده کلم: نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. به‌گفته محققان تغذیه، این سبزی‌ها در پیشگیری از سرطان‌ها موثرند؛ ایندول موجود در انواع کلم در ایجاد خاصیت ضدسرطانی کلم نقش دارد. از سبزی‌های خانواده کلم می‌توان بروکلی، گُل‌کلم، کلم بروکسل و کلم بنفش را نام برد. 


سبزی‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر هستند. براساس نظر متخصصان تغذیه، فیبر موجود در سبزی‌ها در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش اساسی دارد. فیبر قسمتی از سبزی را تشکیل می‌دهد که بدن انسان نمی‌تواند آن ‌را هضم کند. بنابراین، فیبر به‌خودی خود خاصیتی ندارد اما وجود فیبر در غذای مصرف‌شده کار دستگاه گوارش را آسان‌تر می‌کند و سرعت تخلیه روده‌ها بالاتر می‌رود و مواد سرطان‌زا با فیبر ترکیب شده و از بدن خارج می‌شوند.

رابطه مصرف سبزی و لاغری
سبزی‌ها دارای کالری پایین، حجیم و سیرکننده هستند. مصرف زیاد آن‌ها در مقایسه با سایر مواد غذایی، بسیار کمتر موجب افزایش وزن می‌شود. امروزه حدود یک سوم از مردم جهان با چاقی و مشکلات آن روبه‌رو هستند. بنابراین، مصرف مداوم و روزانه انواع سبزی و میوه‌ برای پیشگیری از چاقی، ضروری و اثربخش است.

با مصرف سبزی خطر دیابت را کاهش دهید
سبزی‌ها، به‌ویژه سبزی‌های تازه، برعکس میوه‌ها قند بسیار کمی دارند. قند در نوع‌های متفاوت آن در بدن به گلوکز تبدیل می‌شود و این پدیده موجب تغییرات در سطح قندخون می‌شود. بنابراین، دانستن مقدار هیدروکربن و در نتیجه قند برای بیماران دیابتی ضروری است. مصرف سبزی بالانس قندخون را بسیار کمتر از سایر مواد غذایی دچار تغییر و تحول می‌کند و موجب رسانیدن ویتامین‌ها و املاح معدنی به بدن می‌شود. بنابراین، مصرف انواع سبزی در رژیم بیماران دیابتی و پیشگیری از بیماری نقش مهمی را ایفا می‌کنند. سبزی‌ها حاوی فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی فراوان و ترکیبات دیگر هستند و خطر پیشرفت دیابت نوع دوم و عوارض آن را کاهش می‌دهند.

رابطه سبزی با فشارخون
یافته‌های پژوهشی بیانگر این مطلبند که سبزی‌های تازه، دارای میزان سدیم بسیار پایینی هستند. سدیم در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود. جذب بیش از حد سدیم توسط بدن، باعث بروز فشار خون بالا می‌شود. سبزی‌های تازه نسبت به سبزی‌های بسته‌بندی فریزری و یا کنسروی، حاوی مقدار کمتری از سدیم هستند. همچنین سبزی‌هایی مانند کرفس و ریواس به علت دارا بودن پتاسیم فراوان، موجب کاهش فشار خون می‌شوند.

چگونگی مصرف سبزی
در بخش‌هایی از کتاب «خواص میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان» می‌خوانیم: «سبزیجات فصلی، بهترین و سالم‌ترین انتخاب در خرید روزانه خانه هستند. تا آن‌جا که ممکن است به همراه همه وعده‌های غذایی خود از سبزیجات استفاده کنند. کودکانِ خود را به خوردن سبزیجات عادت دهید. کودکان معمولاً از خوردن سبزیجات خام لذت بیشتری می‌برند برای آن‌ها سبزیجات خام را به اشکال زیبا ببرید و به جای یک میان‌وعده به آن‌ها بدهید.

کودکان را در آشپزی مشارکت دهید، تا تمایل بیشتری نسبت به خوردن سبزیجات در آن‌ها ایجاد شود. سبزیجات، ویتامین‌ها و املاح معدنی خود را بر اثر پُختن و سرخ شدن بیش از اندازه، از دست می‌دهند. بنابراین، سبزیجات را زیاد از حد نپزید و سرخ نکنید و تا حد امکان از سبزیجات به صورت خام و یا نیم‌پَز استفاده کنید. بخارپَز کردن، بهترین نوع طبخ سبزی است یا سبزی‌ها را با آب کم بپزید تا آب آن‌ها به خورد خودشان برود و ویتامین و املاح معدنی آن‌ها به‌هدر نرود.»

کتاب‌های سبزی که آموزنده‌اند
در کتاب «میوه درمانی» به خواص میوه‌های مختلف اشاره شده است. در این کتاب، علاوه بر نقل‌قول از ائمه‌اطهار (ع) درباره خواص هر خوراکی از نظر علمی، تاثیر میوه و سبزیجات بر بیماری‌های مختلف بررسی شده است. مانند این‌که کدام میوه‌ها از سکته جلوگیری می‌کنند یا برای تنظیم فشارخون چه میوه‌هایی بهتر است.

آن‌چه در این کتاب می‌خوانیم، بعضی از خواص و فایده‌های موجود در میوه‌ها و بعضی سبزی‌ها است که به‌صورت خلاصه بیان شده‌اند. با خواندن این کتاب و دقت و تأمل در خواص میوه‌ها، قبل از درک چگونگی درمان با میوه‌ها و سبزی‌ها، به حضور و شناخت خداوند متعال و عظمت و قدرت او پی خواهیم بُرد. 


در این اثر، هر مطلب با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم (ص) یا ائمه‌اطهار (ع) زینت بخشیده شده است و تذکر داده شده که دین اسلام از تمامی ادیان دیگر کامل‌تر و برای همه نیازهای بشر چاره‌ای بیان کرده است؛ از جمله آن‌ها معرفی خوراکی‌های سالم و راه‌های درمان با آن‌هاست.

«راهنمای پرورش سبزیجات و گیاهان ارگانیک برای بازار» عنوان کتاب دیگری است که هر آن‌چه نیاز داریم بدانیم تا با موفقیت، گیاهان و سبزیجات ارگانیک را پرورش دهیم و به بازار عرضه کنیم، دربردارد.

این کتاب، طیف وسیعی از موضوعات مهم از جمله پوشش زمین، تجهیزات، ترکیب محصول، تکنیک‌های پرورش، آبیاری، حاصل‌خیزی خاک، آفات، گلخانه‌ها، جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، کارگر، بدهی، مدیریت مشتریان، فروش و حسابداری را ارایه کرده است.

معمولاً در باغبانی سبزی‌ها، نظریه‌های متعددی وجود دارد. به‌عنوان مثال، نخود کاشته‌شده در بهار تا تابستان برداشت نمی‌شود. اما این‌ نظریه‌ها برای تمام گیاهان صادق نیستند. بعضی از آن‌ها را می‌توان طی هفته‌ها، روزها و حتی ساعت‌ها، کاشته و خورد. کتاب «باغبانی سریع سبزیجات» بیش از ۵۰ محصول سریع را با اطلاعات کاملی در زمینه چگونگی کاشت، رشد و برداشت هر گیاه، به همراه تصاویر، مورد توجه قرار داده است._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها