چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۵
هنرمندان عرصه مکتوب شایستگی‌‌های انقلاب را به دنیا عرضه کنند

آیین اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب عصر امروز (18 بهمن) با حضور علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. وی در این مراسم ضمن بیان این مطلب که داستان یکی از گونه‌های ادبی تاثیرگذار در انتقال پیام انقلاب اسلامی به سراسر جهان محسوب می‌شود،گفت:هنرمندان عرصه مکتوب باید با حضور هنرمندانه خود در خارج از کشور شایستگی‌‌های انقلاب اسلامی را به دنیا عرضه کنند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب در تالار «سوره» حوزه هنری برگزار شد.

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: داستان می‌تواند به بهترین شکل، تمام والایی‌های اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، داستانی، انسانی و انقلابی را بر عهده بگیرد.

وی بیان هنری را برترین بیان و داستان را برترین شیوه بیان برشمرد و گفت: هیچ بیانی مانند داستان نمی‌تواند تاریخ را بیان کند. به‌یقین یکی از کارکردهای اصلی داستان نشان دادن تصویری از جامعه‌‌ای است که نویسنده و هنرمند در آن جامعه زندگی می‌کند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که هر جا در دنیا انقلابی رخ داده است، ادبیات آن کشور نیز دچار تغییر، تحول و انقلاب شده است افزود: داستان انقلاب اسلامی ایران یک جایزه ادبی صرف نیست بلکه یک حرکت ادبی است که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی را در یک مسیر درست و شایسته به‌ویژه در حوزه ادبیات به نسل‌های بعدی منتقل کند. در این مسیر چه بستری ارزشمندتر و والاتر از داستان‌نویسی است.

اسماعیلی با بیان این‌که تاکید خداوند متعال در قرآن کریم به بیان عبرت‌‌ها در قالب داستان بیانگر اهمیت و تاثیرگذاری قصه و داستان است، گفت: داستان‌نویسی فرصتی برای تجلی اندیشه‌های ناب در به بار نشستن نهاد انقلاب اسلامی است. شیوه روایتگری و داستان‌نویسی یکی از تاثیرگذارترین گونه‌‌های ابلاغ یک پیام در تعاملات فرهنگی محسوب می‌شود.

وی برپایی جشنواره داستان انقلاب را با هدف روایتگری تاریخ انقلاب اسلامی حرکتی بسیار ارزشمند و بزرگ برشمرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخ کشورمان دوره انقلاب اسلامی است.انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب منحصر به فرد است که عامل ایدئولوژی و معنوی تنها عامل به وجود آمدن آن محسوب می‌شود. به همین دلیل است که امروز امواج انقلاب اسلامی ایران از تمام مرز‌های جغرافیایی عبور کرده و نهال امید را در دل تمام ملت‌های آزاده در سراسر جهان نشانده است. طلیعه این حضور در بیداری اسلامی مشهود است و طنین حضور انقلاب اسلامی در کشورهایی مانند لبنان، مصر، فلسطین و تونس به گوش می‌رسد.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با وجود همه تلاش‌هایی که در حوزه قصه و داستان‌نویسی انقلاب صورت گرفته است امروز باید بیش از پیش در حوزه نگارش آثار بلند داستانی کار شود.

اسماعیلی در ادامه سخنانش گفت: نویسندگان امروز باید توان و زمان بیشتری را برای پرداختن به داستان انقلاب اسلامی به کار بگیرند. هرگونه سکوت از سوی کشور ما باعث پیشروی دشمنان انقلاب اسلامی می‌شود.

وی توضیح داد: اگر قصه‌ها و داستان‌های انقلاب اسلامی و همچنین اندیشه‌های خودی را خودی‌ها بنویسند، طبیعی است تنها آن‌چه که بر اساس واقعیات‌اند اتفاق می‌افتد. اما اگر قصه‌ها و داستان‌های انقلاب اسلامی را خودی‌ها ننویسند، بدون تردید دیگران آن‌ها را آن‌طور که می‌خواهند، می‌نویسند. بنابراین، این رسالت و وظیفه اصلی هنرمندان متعهد ماست که بر اساس آن‌چه که خودمان می‌خواهیم و می‌دانیم داستان انقلاب اسلامی را بنویسند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به‌یقین نیاز حیاتی ما این است که شایستگی‌‌های انقلاب اسلامی را به دنیا عرضه کنیم. بنابراین، همه هنرمندان عرصه مکتوب باید به این امر مهم بپردازند و کم‌نظیرترین حماسه‌های تاریخ بشری را برای نسل‌های آینده ترسیم کنند.

اسماعیلی افزود: در نگارش قصه و داستان، تنیدن محتوا در ماجرا به شیوه‌ای غیرمستقیم آن‌چنان که در نظر نخست به چشم نیاید بلکه خواننده را با ایجاد جاذبه به دنبال خود بکشاند، یک اصل کلی است.
 
وی با بیان این‌که روش اصلی برای بیان قصه و داستان نشان دادن است نه گفتن، توصیف است نه تعریف و در نهایت ارایه کار است نه شعار دادن، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های داستان خوب این است که پیام را به‌گونه‌ای غیرمستقیم در سراسر بافت داستان ارایه کند. طبیعی است که چنین اثری به چشم خواننده زیباتر جلوه می‌کند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دست‌اندرکاران جشنواره داستان انقلاب باید تمامی اسناد و منابع انقلاب اسلامی را با استفاده از ابزارهای مختلف و تکنولوژی روز در اختیار محققان و نویسندگان قرار دهند.

اسماعیلی رسالت این جشنواره را کشف استعدادها دانست و گفت: این جشنواره باید استعدادهای بالقوه‌ را به استعدادهای بالفعل تبدیل کند و همچنین زمینه‌های تبدیل استعدادهای بالفعل به استعدادهای رشدیافته را فراهم کند. استعدادهای رشدیافته نیز باید در مسیر تدوین داستان انقلاب هدایت شوند.

وی عنوان کرد: دست‌اندرکاران برپایی جشنواره داستان انقلاب باید فضای مناسبی را برای گام اولی‌ها و نوقلمانی که در فضای انقلاب اسلامی نبودند و می‌خواهند برای نخستین بار در این مسیر قدم بردارند، فراهم کنند. همچنین متولیان برپایی این جشنواره باید امکانات لازم برای دسترسی محققان به دستیابی منابع انقلاب اسلامی را فراهم کنند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم داستان انقلاب اسلامی به تمام دنیا منتقل شود باید داستان انقلاب به عنوان یک واحد درسی مصوبه شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی قرار بگیرد و به عنوان دو واحد درسی در دانشگاه‌ها و در رشته‌های مختلف تدریس شود.

اسماعیلی در پایان گفت: پرداختن و اهمیت دادن به داستان انقلاب اسلامی ایران کمتر از خود انقلاب اسلامی نیست. بنابراین، این نقش و وظیفه ‌همه نویسندگان متعهد کشور است که در این حوزه دست به قلم ببرند.

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به همراه سایر دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره داستان انقلاب از برگزیدگان این دوره از جشنواره با اهدای لوح تقدیر تجلیل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط