چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۶
نامزدهای نهایی جایزه جورج اورول تعیین شدند

جایزه جورج اوول با معرفی نامزدهای نهایی خود وارد مرحله آخر این رقابت شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوک سلر، جین سیتون مدیر این جایزه با اعلام اسامی نامزدها گفت :«در فهرست امسال موضوع ها بسیار اورولی هستند». 

این در حالی ست که یک رمان پس از مدتها به فهرست نهایی این جایزه راه یافته است. تا پیش از این تنها یک رمان برنده جایزه اورول شده و آن رمان نخست دلیا جرت –مک کالی با عنوان «موش ها، شهروندان و من» بود که این جایزه 3 هزار پوندی را به نام خود ثبت کرد. این رمان درباره سربازان کودک در سیرالئون نوشته شده بود و در سال 2006 عنوان برنده را از آن خود کرده بود. 

هلن دانمور با رمان «خیانت» نخستین رمانی است که از آن زمان به فهرست نهایی این جایزه راه یافته است. این رمان درباره زندگی در دوره استالین در روسیه است. 

برندگان جایزه اورول در بخش کتاب سیاسی، بلاک و روزنامه نگاری در تاریخ 17 ماه می (29 اردیبهشت) معرفی می شوند تاهر یک جایزه 3 هزار پوندی خود را دریافت دارند.

تام بنگهام برای کتاب «حکومت قانون»، اولیور بولو برای کتاب «بگذار مشاهیر ما بزرگ باشند : سفری در میان مردم ستیزه جوی قفقاز»، کریستوفر هیچنز برای کتاب «دردسر 22» و دی.آر.تورپ برای کتاب «سوپرماک: زندگی هارولد مک میلان» از دیگر راه یافتگان به بخش نهایی این رقابت هستند.

جایزه بخش کتاب جورج اورول با بررسی 213 کتاب فهرست اولیه خود را در تاریخ 12 فروردين با 18 منتخب اولیه در بخش کتاب سیاسی معرفی کرد. 

در فهرست اولیه کتاب هایی که در سال گذشته به فهرست جوایز دیگری نیز راه یافته بودند نیز جای داشتند که ادموند د وال برای کتاب «خرگوشی با چشم های کهربایی : یک ارثیه پنهان» از جمله آنها بود.
تیم بوچر برای کتاب «تعقیب شیطان : جستجو برای روح جنگنده آفریقا»، ها-هون چانگ برای کتاب «23 چیزی که آنها درباره سرمایه داری به شما نمی گویند»، استیو ریچاردز برای کتاب «هر چه پیش بیاید : داستان واقعی گوردون براون و حزب کارگر جدید»، اوون هترلی برای کتاب «راهنمایی به ویرانه های جدید بریتانیای بزرگ» و زیبا ملک برای کتاب «ما مسلمانیم، لطفا» از دیگر نامزدهایی بودند که از رسیدن به بخش نهایی بازماندند. 

از این فهرست تیم بوچر پیشتر در فهرست اولیه این جایزه در سال 2008 برای کتاب «رودخانه خون» حضور داشت و. فینتان اوتوله نیز به فهرست 2010 برای کتاب «کشتی احمقها» راه یافته بود. استیو ریچاردز نیز در سال 2007 برای دریافت جایزه روزنامه نگاری به فهرست نهایی راه یافته بود.

جایزه جورج اورول که معتبرترین جایزه ادبیات سیاسی بریتانیا است، در 3 بخش اهدا می شود. در دور اول این رقابت در بخش روزنامه نگاران 15 روزنامه نگار و در بخش وبلاگ ها 22 وبلاگ نویس به این رقابت راه یافته بودند.

گروه داوری امسال شامل جیم نایتی از رادیو 4 بی بی سی و رییس پیشین گروه داوری جایزه من بوکر، اورسولا اوون مدیر انتشارات ویراگو و ویل اسکیدلسکی دبیر بخش کتاب نشریه آبزرور هستند.

جین سیتون گفت این کتاب ها نشان می دهند که نوشتارهای سیاسی می توانند مشارکت جویانه یا دلسرد کننده باشد، همینطور که می توانند خشمگینانه یا محاکمه جویانه و یا حتی بسیار سرخوشانه باشند. در هر حال طیف وسیعی از زندگی سیاسی این روزگار را می توان در این کتاب ها یافت.

جایزه جورج اورل در آخرین سال های زندگی این نویسنده روزنامه نگار بریتانیایی توسط خود اوشروع به کار کرد تا به این وسیله به نویسندگان نیازمند کمک های مالی و شاعران بی پول کمک شود. بعدا بخش روزنامه نگاری و در سال 2008 جایزه وبلاگ نویسی نیز به دو جایزه کتاب و روزنامه نگاری اضافه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها