دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸
نمادهايي از اقوام مايا در «کتاب سرنوشت، 2012 »

نشر گل آذين، سبدي پر از کتاب در بهمن ماه ارايه مي‌كند. کتاب «سرنوشت، 2012» اثر کارلوس باريوس با ترجمه مهرداد وثوقي همراه با عکس‌هايي از نمادها و اقوام ماياهاست، نويسنده كتاب (باريوس) خود از بازماندگان قوم ماياست و به باورهاي اين فرقه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مايا نام مجموعه‌اي از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزيک و شمال آمريکاي مرکزي است. ماياها از مشهورترين قبايل بوده‌اند. آنان شهرهاي‌شان را در دل جنگل‌هاي باراني مي‌ساختند. فرزندان آنها، هنوز هم در اين منطقه‌ها زندگي مي‌کنند. قوم مايا از جمله تمدن‌هاي بسيار پيشرفته آمريکاي مرکزي بودند و دست آوردهاي آنها در هنر، معماري، نجوم و رياضيات بسيار چشمگير بود.

نخستين ماياها در دولت شهرهايي زندگي مي‌کردند که به احتمال زياد پادشاهان روحاني آنها را رهبري مي‌کردند. شواهدي از اين دولت‌ها در حدود ۲۵۰ ميلادي در دست است مثل ستون‌هاي سنگي که به امر حکمرانان برافراشته شدند تا آنان موفقيت‌هايشان را بر آنها ثبت کنند. طي چند نسل، ماياها شهرهاي بزرگي چون تيکال (نام قديمي گواتمالا) ساختند که جمعيت آن به ۵۰ هزار نفر مي‌رسيد. ماياها در سرتاسر شبه جزيره يوکاتان تا اقيانوس آرام پخش شده بودند.

به گفته پروين صدقيان حكاك، مدير انتشارات گل آذين، در سال 2012 چه اتفاقي مي‌افتد؟ آيا دنيا به اتمام مي‌رسد؟ پاسخ اين سؤال را از کسي بگيريد که اين جنجال را به پا کرده است: قوم مايا. اين کتاب در قطع رقعي همراه با عکس‌هايي از نمادها و اقوام ماياها زير چاپ است که به زودي منتشر مي‌شود.

کارلوس باريوس که خود از بازماندگان قوم ماياست، در اين کتاب 408 صفحه‌اي به طور مبسوط به باورهاي اين فرقه به ويژه پيش‌بيني‌هايشان از اتفاقاتي که به اعتقاد آنها در سال 2012 و در سراسر جهان رخ مي‌دهد، پرداخته است.

فيلم معروف و پرفروش 2012 به کارگرداني رولند امريخ بر اساس آموزه‌هاي اين قوم (مايا) ساخته شد که سال گذشته ميلادي و نيز در حال حاضر با استقبال روبه‌رو شده است.

«جنسيت و جغرافيا» و «جنسيت و زبان شناسي اجتماعي» تأليف دکترعباس محمدي‌اصل از ديگر كتاب‌هاي نشر گل آذين است كه در 256 صفحه در قطع رقعي ارايه مي‌شود.

در بخشي از كتاب آمده است: از همان سپيده دم تمدن، اين زنان بودند كه زبان را به عنوان نظام ارتباطات كلامي ابداع كردند و يك حرف و دو حرف بر دهان طفل بشر نهادند و سخنگويي را نسل اندر نسل به ابناء انسان آموختند و همراه با آن، فرهنگ را در گوش جان زمزمه كردند. زبان اما وقتي به چنگ مردان افتاد...

همچنين چاپ دوم کتاب « فمينيسم و زيبايي شناسي» نوشته ايولين ريد با ترجمه افشنگ مقصودي و چاپ دوم کتاب «کفش‌هاي جادويي هانيم»نوشته انت نوآمي با ترجمه فريبا شاملوصفوي بازچاپ‌هاي نشر گل آذين است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها