سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۱
«لیلی‌های لیبرال» به بازار کتاب آمدند

دومین مجموعه شعر سیدعبدالحمید ضیایی با عنوان «لیلی‌های لیبرال» هفته گذشته توسط نشر هزاره ققنوس منتشر و راهی بازار کتاب شده است. این دفتر شعر در دو بخش، غزل‌ها و شعرهای نیمایی و سپید ضیایی را دربرمی‌گیرد.\

ضیایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «لیلی‌های لیبرال» دومین مجموعه شعر من و دربرگیرنده غزل‌ها و سروده‌های سپید و نیمایی است. حدود 70 قطعه شعر را برای این مجموعه در نظر گرفته‌ام.

وی به موضوع کلی شعرهایش اشاره و تصریح کرد: این شعرها پیرامون موضوعات عاطفی و اجتماعی سروده شده‌اند. البته مقدمه‌ای در حدود 30 صفحه نیز بر این مجموعه نوشته‌ام و در آن به نقد عشق‌های کلاسیک و مدرن پرداخته‌ام.

ضیایی در ابتدای مقدمه‌اش آورده است: «لیلی‌های لیبرال، نامی که بر این دفتر شعر نهاده‌ام، در نگاه نخست ترکیبی متناقض‌نما و پارادوکسیکال به دیده می‌آید و گونه‌ای از ستیزِ ناسازها و مفهوم‌های ناهمگون را در آن می‌توان یافت. از سویی لیلی، نماد عشق انحصاری و اسطوره‌ای‌ست و از سوی دیگر لیبرال، صفتی که بیان‌گر تنوع و تکثر است.»

وی شعرهای این مجموعه را از نظر ساختاری ادامه شعرهای نخستین مجموعه‌اش خواند و اظهار داشت: تنها تفاوت این دو مجموعه از نظر فرم و معنا به ویژه در برخی از ویژگی‌ها همچون آشنایی‌زدایی در حوزه الفاظ و معنا و ساختارشکنی برتری مجموعه دوم به مجموعه نخست است.

این شاعر ادامه داد: نوع نگاهی که در این دفتر به مقوله عشق داشته‌ام نقدی بر هر دو نوع عشق زمینی بوده و محدودیت‌های عشق سنتی و افراط عشق مدرن در این شعرها نقد شده است. در حقیقت به نوعی عشق زمینی را طرح و بزرگ‌نمایی کرده‌ام و در نقد و ستایش آن شعرهایی سروده‌ام.

وی شعرهای این مجموعه را طی سال‌های 1386 تا 1389 سروده است. ضیایی توضیح داد: زبان غزل‌های این مجموعه زبانی کلاسیک است و حتی گاه ویژگی‌های زبان آرکائیک و باستان‌گرایانه در این شعرها به‌کار گرفته شده است. اما در حوزه معنا تلاش کرده‌ام این شعرها جدید باشند.

این شاعر با تاکید بر این امر که فرم و ساختار لفظی در شعر برایش اهمیت کمتری دارد تشریح کرد: در شعر پرداختن به دغدغه‌های انسانی همچون عشق، مرگ، تنهایی، شک و حیرت اهیمت بیشتری برای من دارد. در شعرهای این مجموعه نیز سعی کرده‌ام چنین ویژگی‌هایی را در نظر بگیرم و همچنین از تلمیحات تاریخی و اسطوره‌ای نیز استفاده کرده‌ام.

نخستین مجموعه شعر ضیایی با عنوان «در تناسخ کلمات» سال 1387 توسط نشر تکا به بازار کتاب آمد و در حال حاضر چاپ سوم آن به پایان رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط