چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۰
معرفي ادبيات روسيه در اروپا

خانه فرهنگ روسي ـ آلماني شهر درسدن آلمان كه به تازگي كار خود را شروع كرده، معرفي نويسندگان و ادبيات روسيه در مركز اروپا را هدف كار خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل آسوشيتدپرس، اين خانه فرهنگ كه برنامه‌ريزي براي فعاليت آن از سال 2007 شروع شده بود، با حمايت مالي بنياد روسي «روسكيج مير» فعاليت مي‌كند.

به گفته مقامات مسئول اين خانه فرهنگ، اين مركز در نظر دارد تا با معرفي چهره‌هاي بزرگ ادبيات كلاسيك روسيه مانند تولستوي، چخوف، داستايفسكي و گوگول، ادبيات اين دوره را به اروپاي مركزي معرفي كند. شهر درسدن كه در دوره‌اي يكي از مراكز مهم رفت و آمد نويسندگان سرشناس روس بود نيز به همين دليل انتخاب شده است. 

قرار است اين مركز فرهنگي با تشكيل يك انجمن ادبي با نويسندگان امروز اروپا ارتباط برقرار كند. 

«فئودور داستایووسکی» نویسنده مشهور روسی که از سال 1862 تا 1871 بارها در شهر درسدن سکنی گزید،در کتاب خود با عنوان «شیاطین» این شهر را اینگونه ارزیابی کرده است: «درسدن از مرزهای روسیه فاصله چندانی ندارد». 

همچنین علاوه بر «داستایووسکی» نویسندگان بزرگ دیگری نیز در این شهر اقامت كردند که از جمله آنها «مارینا سوتا یوا» است. این شاعره مشهور روسی در سال 1910 در 16 سالگی به درسدن آمد و در همین شهر روی نخستين مجموعه شعرش کار کرد. سال 2010 صدمین سال ورود وی به این شهر است. 

خانه فرهنگ روسي - آلماني در محل بنیاد فرهنگی آلمان –روسیه که در سال 1993 تاسیس شد، افتتاح شده است. اين بنياد دربرگیرنده کتابخانه‌ای متشکل از 20 هزار جلد کتاب بود که اکنون به دلیل نبود فضای کافی این کتابخانه به زیر زمین انتقال داده شده است. هزینه سالانه اين خانه فرهنگ حدود 15 هزار یورو برآورد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها