سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۳
«راهنمای حقوق مالکیت معنوی در آسیا» بر پیشخان کتابفروشی‌ها

کتاب «راهنمای حقوق مالکیت معنوی (کپی رایت) در آسیا» نوشته تاموتسو هوزومی با ترجمه لیلی حائری‌یزدی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تاموتسو هوزومی نویسنده این کتاب در مقدمه آن با اشاره به این که کتابش راهنمای ویژه‌ای است برای کسانی که در آسیا زندگی می‌کنند، چه آن‌هایی که خالق آثار هستند و چه کسانی که از این آثار بهره می‌برند، اظهار امیدواری کرده است مفاد کتاب وی سبب شود تا آثار واجد حق مؤلف مورد حمایت قرار گیرند. 

نویسنده کتاب پس از مقدمه، فهرستی از آثاری که باید تحت حمایت قرار گیرد شامل آثار ادبی، آثار موسیقایی، حرکات موزون و پانتومیم، آثار هنری، آثار معماری، نقشه‌ها و نمودارها، عکس، آثار سینمایی و انواع برنامه‌ها و نرم افزارهای رایانه‌ای را ارایه می‌دهد. 

بخش‌های دیگر این کتاب نیز به جزییات حقوق مؤلف، چگونگی حمایت بین‌المللی از آثار، بهره‌برداری از حق مؤلف، آثار در محاصره جامعه در حال تغییر، کنوانسیون‌های بین‌المللی، معاهدات و روش‌ها و فهرست کشورهای عضو و محدوده معاهدات بین‌المللی پرداخته است. 

هوزومی در بخشی از کتاب خود توضیح داده است که حق مؤلف در آثار فکری و هنری، تنها به وجه مادی حق مؤلف توجه ندارد و بسیاری از کشورها به فلسفه فکری و مبانی اعتقادی دنیای معنوی مؤلف احترام می‌گذارند و به دنبال بالا بردن ارزش مالکیت اثر از طریق باز تولید یا فروختن آن نیستند. 

این نویسنده که کتابش به زبان انگلیسی توسط مرکز فرهنگی آسیا اقیانوسیه یونسکو ACCU منتشر شده است، در ادامه تأکید کرده است که حق مالکیت نسبت به اثر و حقوق معنوی صاحب اثر، یکی از انواع بی‌شمار حقوق بشر است که به شکل شفاف در اعلامیه حقوق بشر و در سایر معاهدات بین‌المللی قید شده است و بر اساس آن هرگونه استفاده از مایملک شخصی بدون اجازه از صاحب آن غیرقانونی است و حقوق اخلاقی مؤلف نیز به همین ترتیب از تعدی مصون، و تخلف از آن غیرقانونی است. 

کتاب «راهنمای حقوق مالکیت معنوی (کپی رایت) در آسیا»در 92 صفحه مصور، با تصویرگری تارو گمی و با قیمت 3300 تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها