شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶
تجدید چاپ نخستین کتاب سینمایی بابک احمدی

«تصاویر دنیای خیالی؛ مقاله‌هایی درباره سینما» نوشته بابک احمدی به چاپ پنجم رسید. چاپ چهارم این کتاب اسفندماه 1389 منتشر شده بود. فیلم‌هایی از کارگردانانی چون آندری تارکوفسکی، روبر برسون، کارل تئودور درایر، ویم وندرس، یاسوجیرو اوزو، اینگمار برگمان و چند فیلمساز دیگر در این کتاب تحلیل شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تصاویر دنیای خیالی» شامل دو بخش کلی «فیلم‌ها و فیلمسازان» و «مباحث نظری» است. برخی  مقاله‌های این کتاب پیش از جمع‌آوری در قالب یک کتاب، در نشریاتی چون «ماهنامه فیلم» منتشر شده بودند. 

مقاله‌هایی درباره سینمای «یاسوجیرو اوزو»، سینماگر برجسته ژاپنی با عنوان «تنهایی اوزو»، نقد و بررسی فیلم «گرترود» از ساخته‌های کارل تئودور درایر، بررسی و تحلیل فیلم «پول» از ساخته‌های روبر برسون، تحلیل و بررسی فیلم «فانی و الکساندر» از آثار اینگمار برگمان، دو نگاه به فیلم «ایثار» از ساخته‌های آندری تارکوفسکی، تحلیل فیلم «ترز» ساخته آلن کاوالیه، «بازی نور در آب» نگاهی به مقوله مرگ در آثار ویم وندرس، سینماگر برجسته آلمانی و مقاله دیگری درباره همین سینماگر، مطالب بخش نخست این کتاب است. 

همچنین مقالات بخش دوم کتاب نیز به این شرح است: «سینمای آمریکا/سینمای اروپا»، «دلالت معنایی واژگان و تصاویر»، «گفت‌وگو یا فیلم»، «دو تصویر، دلالت تصویری در نقاشی و سینما» و «عکس / فیلم».
نشر مرکز نخستین انتشار این کتاب را در سال 1370 با قیمت 120 تومان منتشر کرده بود. 

چاپ پنجم کتاب «تصاویر دنیای خیالی؛ مقاله‌هایی درباره سینما» بابک احمدی با شمارگان 800 نسخه، 208 صفحه و قیمت یازده هزار و هشتصد تومان از سوی نشر مرکز به چاپ رسید.

همچنین چاپ پیشین (چهارم) این کتاب در سال 1389 با شمارگان یکهزار نسخه و قیمت چهار هزار و 600 تومان روانه کتابفروشی‌ها شده بود. 

«امید بازیافته؛ سینمای آندری تارکوفسکی» و «باد هر جا بخواهد می‌وزد، اندیشه‌ها و فیلم‌های روبر برسون» دو کتاب دیگر بابک احمدی در حوزه سینما هستند. 

تارکوفسکی، درگذشته در سال 1986، فیلمساز شهیر روس خالق آثاری چون «ایثار»، «نوستالژیا»، «آندری روبلف»، «کودکی ایوان»، «سولاریس» و «استاکر» است. 

روبر برسون، درگذشته در سال 1999، نیز یکی از برجسته‌ترین سینماگران مولف فرانسوی است. از میان فیلم‌های این سینماگر نیز می‌توان به «پول»، «ناگهان بالتازار»، «خاطرات یک کشیش روستا»، «خانم‌های جنگل بولونی» و «موشت» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط