چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰
باقری: «کتاب فصل» طیف‌های جدید ادبیات را معرفی می‌کند

مجموعه شعر «نام دیگر دریا» سروده عباس باقری در بیستمین دوره جایزه «کتاب فصل» شایسته تقدیر شناخته شد. باقری معتقد است این جایزه به نوعی طیف‌های جدیدی را در ادبیات معرفی می‌کند و بیانگر فضای کنونی جامعه ادبی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست و چهارمین مجموعه شعر باقری با عنوان «نام دیگر دریا» در بیستمین دوره جایزه «کتاب فصل» و البته به‌طور مشترک با مجموعه شعر قاسم صرافان شایسته تقدیر شناخته شد.

باقری درباره این مجموعه شعر به «ایبنا» گفت: از سال 1355 تاکنون هر سال یک غزل درباره حضرت ابوالفضل (ع) سروده‌ام. این مجموعه در برگیرنده گزیده‌ای از آن‌ غزل‌ها و تعدادی رباعی با همین موضوع است.

وی افزود: در این غزل‌ها سعی کرده‌ام بیشتر به شخصیت آن حضرت بپردازم، البته از این منظر نگاهی اجمالی به واقعه عاشورا نیز داشته‌ام.

این شاعر درباره نوع غزل‌ها و تعداد آن‌ها توضیح داد: در این مجموعه حدود 28 غزل و 40 رباعی گنجانده شده است. تمامی این غزل‌ها، غزل کلاسیک هستند. 

وی در ادامه و در پاسخ به پرسشی مبنی بر دیدگاهش درباره جایزه «کتاب فصل» اظهار کرد: این جایزه از یک سو انگیزه مولفان را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر طیف‌های جدیدی را در ادبیات معرفی می‌کند. همچنین بیانگر حس و حال و فضای کنونی جامعه ادبی است.

باقری در پایان به تفاوت این جایزه با دیگر جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی اشاره و تشریح کرد: اغلب جایزه‌ها و جشنواره‌ها به صورت موضوعی برگزار می‌‌شوند و سبب می‌شود دیدگاه‌ها در چنین جایزه‌هایی معطوف به یک موضوع ویژه باشد، اما در جایزه «کتاب فصل» از آن‌جا که این جایزه با طیف‌های متعددی سروکار دارد، موثرتر است؛ چراکه تمامی طیف‌ها را در برمی‌گیرد.

عباس باقری متولد 1334 در زابل و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی است. از 16 سالگی به سرودن شعر پرداخته و اشعارش به صورت پراکنده در نشریات مختلفی چون روزنامه‌های کیهان و اطلاعات و مجلات رودکی، زن روز، جوانان و کیهان فرهنگی، کتاب صبح، طلایه، سوره، ادبستان، اهل قلم، مجله شعر انتشار یافته است.

باقری گاهی به نوشتن نمایشنامه، مقاله، نقد شعر و ادبیات هم پرداخته است و از آثار او می‌توان به کتاب‌های «تبعید در آفتاب» (1362)، «تکیه بر زخم»(1365)، «صبح در پرگار» (1368)، «ایوب در باد»(1369)، «باران تلخ» (1371)، «خانه سرودها» (1376)، «زخم‌های زیتونی» (1378)، «خنده بر خون»(زندگی‌نامه شهدای استان سیستان و بلوچستان)، «سفر سوختن» (زندگی‌نامه شهدای استان سیستان و بلوچستان)، «از هیرمند تا اروند» (زندگی‌نامه شهدای استان سیستان و بلوچستان)، گزیده ادبیات معاصر(نیستان/1379) اشاره کرد.

مجموعه شعر «نام دیگر دریا» در 88 صفحه، زمستان گذشته از سوی انتشارات فصل پنجم راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط