چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳
صرافان: «کتاب فصل» انگیزه چاپ کتاب را افزایش می‌دهد

دومین مجموعه شعر قاسم صرافان با عنوان «مولای گندمگون» در بیستمین دوره جایزه «کتاب فصل» شایسته تقدیر شناخته شد. وی معتقد است چنین جایزه‌ای انگیزه شاعر را برای گردآوری و انتشار اشعارش افزایش می‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دومین مجموعه شعر صرافان با عنوان «مولای گندمگون» در این دوره از جایزه «کتاب فصل» و البته به‌طور مشترک با مجموعه شعر عباس باقری شایسته تقدیر شناخته شد.

صرافان در گفت‌و‌گو با «ایبنا» درباره این مجموعه شعر توضیح داد: این مجموعه شعر را به امام زمان (عج) تقدیم کرده‌ام. شعرهای این مجموعه در 6 دفتر مستقل گردآمده‌اند و به‌طور کلی تمامی شعرهای این مجموعه آیینی و مذهبی هستند.

وی گفت: دفترهای این مجموعه از نظر موضوعی تقسیم‌بندی شده‌اند. شعر انتظار، شعر نبوی، شعر علوی، شعر فاطمی، شعر عاشورایی و شعر درباره امام رضا(ع) عنوان هر یک از دفترهای این مجموعه است، البته برای مثال در بخش شعرهایی که برای امام رضا (ع) سروده‌ام نمونه شعرهایی درباره حضرت معصومه (ع) یا امام جواد(ع) نیز دیده می‌شود.

این شاعر درباره قالب شعرهایش افزود: تمامی شعرهای این مجموعه در قالب‌های کلاسیک و به‌ویژه غزل سروده شده‌اند. مثنوی، دوبیتی و رباعی دیگر قالب‌های شعری هستند که در سرایش شعرهای این مجموعه به‌کار گرفته‌ام.

وی درباره ویژگی دومین مجموعه شعرش اظهار کرد: در مجموعه شعر پیشینم سعی کرده بودم تلفیقی از فضای شعر به شکل ادبی آن با مضامین مذهبی ایجاد کنم، اما در مجموعه دوم شعرها فضایی یک‌دست‌تر دارند و به فضای هیات‌های مذهبی نزدیک‌تر شده‌اند.

صرافان ادامه داد: شعرهای مجموعه دوم برای ارایه در مجالس مدح یا مرثیه اهل بیت(ع) مناسب‌تر هستند. همچنین اغلب شعرهایی که در مدح ائمه‌اطهار (ع) سروده‌ام لحن و درون‌مایه‌ای حماسی دارند.

نخستین مجموعه شعر این شاعر در سیزدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» نیز شایسه تقدیر شناخته شد. وی درباره تاثیر این جایزه بر روند کاری‌اش در حوزه شعر گفت: به‌طور ناخودآگاه برگزیده شدن در این جایزه در گردآوری دقیق‌تر مجموعه دوم من موثر بود و سبب شد با وسواس بیشتری شعرها را انتخاب و ویرایش کنم.

صرافان افزود: از سوی دیگر توجه ویژه‌ای به ساختار کلی این مجموعه و فصل‌بندی آن داشته‌ام. برهمین اساس معتقدم این موضوع سبب شد بتوانم مجموعه‌ای یک‌دست‌تر را گردآوری کنم که در نهایت نیز توجه منتقدان و داوران را به خود جلب کرد.

وی توضیح داد: بنابراین به‌طور کلی می‌توان تاثیر این جشنواره را در بالا رفتن کیفیت هر یک از اشعار به‌طور مستقل و همچنین ساختار کلی کتاب‌ها مشاهد کرد.

این شاعر در پایان یادآور شد: از سوی دیگر انگیزه شاعر برای گردآوری و چاپ مجموعه اشعار نیز افزایش می‌یابد؛ چراکه به‌طور معمول شاعران چندان علاقه‌ای به گردآوری و چاپ مجموعه اثر ندارند و بیشتر شعرهایشان را در محافل شعری ارایه می‌کنند، اما جایزه‌ای مانند جایزه «کتاب فصل» می‌تواند این انگیزه را در آن‌‌ها تقویت کند.

قاسم صرافان متولد 1356 است. وی فعالیت جدی‌اش را در عرصه شعر از سال 1384 و با شرکت در محافل و انجمن‌های ادبی اصفهان آغاز کرده است.

نخستین مجموعه شعر او با عنوان «از آهو تا کبوتر» در سیزدهمین جایزه «کتاب فصل» شایسته تقدیر شناخته شد. این دفتر 65 قطعه شعر آیینی در قالب غزل و رباعی را در بر می‌گرفت، که بیشتر در وصف امام رضا(ع) سروده شده‌ بودند.

دومین مجموعه شعر این شاعر با عنوان «مولای گندمگون» در 144 صفحه صفحه از سوی انتشارات آرام دل زمستان گذشته راهی بازار کتاب شد. 

وی این روزها سومین مجموعه شعرش با عنوان «آیات» را از سوی انتشارات سوره مهر در دست انتشار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط