دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
تحریم جایزه کتاب امارات از سوی نویسندگان جهان عرب

ده‌ها نفر از نویسندگان جهان عرب و انجمن‌های نویسندگی در کشورهای عربی با انتشار بیانیه‌ای خواستار تحریم جایزه کتاب کشور امارات شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پرس تیوی، ده‌ها نفر از نویسندگان جهان عرب و انجمن‌های نویسندگی در کشورهای عربی با انتشار بیانیه‌ای خواستار تحریم جایزه کتاب کشور امارات شدند. نویسندگان عرب انعقاد قرارداد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و گفتند همچنان به آرمان‌های مردم فلسطین پایبند هستند.
 
چند ماه پیش امارات و بحرین در محل کاخ سفید به واسطه و میانجی‌گری دونالد ترامپ قرارداد همکاری با رژیم صهیونیستی منعقد کردند. گروه‌های فلسطینی و بسیاری از کشورهای اسلامی این قرارداد را ننگین خطاب کرده و آن را خیانت به مردم و مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگران اعلام کردند.
 
گروهی از نویسندگان عرب متشکل از 17 نفر از برندگان سابق جایزه کتاب امارات (IPAF) در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات و متولیان شرکت در آن را خیانت به مردم فلسطین قلمداد کردند.
 
از جمله امضاكنندگان نامه، الیاس خوری رمان‌نویس لبنانی، بنزالم هیمیچ نویسنده مراكشی و ابراهیم نصرالله نویسنده فلسطینی اردنی و همچنین خالد هروب نویسنده فلسطینی هستند.
 
هروب به عنوان یکی از اعضای بنیانگذار IPAF گفت که دیگر نمی‌تواند با مسئولان این جایزه همکاری داشته باشد چون معتقد است این عمل خیانت مستقیم به مردمش محسوب می‌شود. وی گفت که روابط زیادی با نویسندگان و مسئولان اماراتی دارد ولی از این پس تصمیم دارد همه سوابق گذشته خود را نادیده بگیرد.
 
وی درباره تصمیمش برای جدایی از این جایزه افزود: تمام چیزی که رژیم صهیونیستی درباره فرهنگ و ادبیات به شما می‌گوید این است که به زور و سرکوب سرزمینی را اشغال کند و جنایاتش را با فرهنگ و هنر توجیه کند.
 
ابراهیم نصرالله دیگر نویسنده مشهور فلسطینی نیز عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: هزاران نویسنده عرب با من در مقابل صهیونیست‌ها خواهند ایستاد. آنها هویت و ماهیت این رژیم اشغالگر را می‌شناسند و مردم فلسطین را تنها نخواهند گذاشت.
 
ابراهیم نصرالله در سال 2018 برنده جایزه کتاب امارات در بخش داستان شده بود. وی خاطر نشان کرد هرچند اماراتی‌ها برای این جایزه پول‌های کلانی در نظر گرفته‌اند ولی این جایگزین انسانیت و عدالت و آزادی نخواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها