چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
قصه ضمن پرورش تخیل کودک، او را با مهارت‌های زندگی آشنا می‌کند

زینب خوررشیدی، قصه‌گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسجدسلیمان می‌گوید: کودکان از قصه‌ها بسیار تاثیر می‌گیرند، قصه تخیل کودک را پرورش داده و او را با مهارت‌های زندگی و اجتماع آشنا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، زینب خوررشیدی، فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی، 37 سال دارد و در سال 1393 به‌عنوان مربی ادبی در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسجدسلیمان فعالیتش را آغاز کرد. وی که چاپ دو کتاب با عناوین «نگاهی به باورهای دینی در ادبیات کودک» و «گربه گامبالوی مهربان» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده، این روزها با شرکت در طرح مجازی «پیک امید» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانسته با قصه‌گویی شبانه اوقات شادی را برای کودکان ایجاد کند.

خورشیدی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: یکی از موضوعاتی که در کارگاه‌ها و جلسات شعر و داستان اهمیت دارد، ارائه طرح‌های جدید، جذاب و متنوع برای کودکان است. موقعیت و روحیه اعضا از مهم‌ترین ارکانی است که من همواره در موضوعات و ارائه طرح جلسات، آنها را در اولویت قرار می‌دهم.

وی درباره روش اجرای طرح مجازی «پیک امید» گفت: روش کار به این صورت است که در جلسات ابتدا شعر یا داستان کوتاهی برای کودکان خوانده و پس از بحث و تبادل نظر و زمانی که ذهن اعضا آماده شد، آنها را به سمت موضوع مورد نظر هدایت می‌کنم. من تمام تلاش خود را به کار می‌بندم تا با کارگاه‌های نوشتن خلاق به‌صورت سرگرمی و بازی، بچه‌ها را به‌طور غیرمستقیم به سمت نوشتن سوق دهم.
 
این نویسنده با اشاره به ویژگی‌های قصه بیان کرد: کودکان از قصه‌ها بسیار تاثیر می‌گیرند. قصه تخیل کودک را پرورش داده و او را با مهارت‌های‌ زندگی و اجتماع آشنا می‌کند. یک قصه خوب برای کودکان باید ساده و روان و ملموس باشد تا راحت‌تر ارتباط برقرار کنند تا اگر نکته تربیتی و آموزشی در قصه وجود داشته باشد، بتوانند به‌آسانی مفهوم را دریافت کرده و با شخصیت‌های قصه همزادپنداری کنند.

خورشیدی در پاسخ به این پرسش که ابزارها چه نقشی در شکل‌گیری قصه دارند، تصریح کرد: قصه‌ها در هر شکل، به وسیله ابزار و بدون آن، با زبان شیرین قصه‌گو برای تکوین شخصیت کودکان ضروری هستند. قصه‌گو می‌تواند با کلام خود کودک را جذب و حس کنجکاوی‌اش را برانگیزد و او را برای شنیدن ادامه قصه ترغیب‌اش کند.

قصه‌گوی خوزستانی ادامه داد: قصه با ابزار دقیقا همان کار کتاب داستان را برای کودک انجام می‌دهد. مثل زمانی که برای کودک کتاب خوانده می‌شود و همزمان دوست دارد تصاویر را ببیند و سطر به سطر داستان را با تصاویر تطبیق داده و سوال کند. به‌شخصه بر این باورم که برای کودکان گروه سنی (الف و ب) قصه‌گویی با ابزار شیرین است چون کودکان درحالی‌که قصه را می‌شنوند، تصویری از قصه را نیز پیش رو دارند و این حس خوبی به بچه‌ها می‌دهد تا بیشتر جذب قصه شوند.
 
مولف «گربه گامبالوی مهربان» درباره تفاوت برگزاری کارگاه شعر و داستان در فضای مجازی با برگزاری آن به‌شکل حضوری هم گفت: حُسن کار در فضای مجازی این است که نیازی به رفت و آمد نیست و بچه‌ها می‌توانند در خانه و در هر زمان از کلاس‌ها استفاده کنند. وقتی مطلب نوشتند، آن را به اشتراک گذاشته و از مربی راهنمایی بگیرند که در پایان قطعا اثر بهتری خلق می‌شود.

خورشیدی در عین حال گفت: اما کار در فضای مجازی معایبی هم دارد. برگزاری کارگاه‌ها نیاز به اینترنت دارد که هزینه‌بر است، و ممکن است بعضی از بچه‌ها نتوانند از کارگاه‌های مجازی استفاده کنند. نکته دیگر اینکه قطعا آموزش و گفت‌وگو به‌صورت زنده تاثیرگذارتر است. اما به هر حال در این ایام روش مجازی مثبت بود و بچه‌ها توانستند در قرنطینه آثار خوبی خلق کنند.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز مسجد سلیمان اضافه کرد: اعضای کانون در این مدت توانستند آثار ارزنده‌ای در ارتباط با موضوع کرونا و قرنطینه، بهار، شکوفایی و امید و همچنین آثاری به گویش بختیاری، شعر نو و دلنوشته خلق کنند. خدا را شاکرم که توانستم خروجی خوبی از این کارگاه‌ها دریافت کنم. در پایان آثار اعضا به دفتر آفرینش‌های ادبی ارسال شد و بچه‌ها از اینکه آثارشان در فضایی بزرگتر به نمایش درآید، بیشتر تشویق و ترغیب می‌شوند.
 
وی در پایان ضمن تاکید بر مطالعه‌ به همه کودکان و نوجوان یادآور شد: از کودکان و نوجوانان می‌خواهم که مطالعه کنند و با خواندن آثار نویسندگان و شاعران گذشته و معاصر؛ دایره واژگان خودشان را گسترش داده تا دنیای وسیع‌تری برای آنان ترسیم شود. اگر به این کار عشق ورزیده و از نیروی تخیل خود به‌خوبی استفاده کنند، بدون شک آنها هم روزی آثاری ماندگار و زیبا خلق خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها