پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
ایرانی‌ها بیشتر از تونسی‌ها به مطالعه کتاب علاقه‌مند هستند

محمدصالح المعالج، رئیس کمیته نمایشگاه‌های عربی و بین‌المللی و رئیس اتحادیه ناشران تونس که به مناسبت انتخاب تونس، به عنوان شهر مهمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این رویداد فرهنگی حاضر شده، گفت: «روز به روز شاهد رغبت کم‌تری برای خرید کتاب و مطالعه در میان مردم تونس همانند سایر کشورهای عربی هستیم .»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - تونس به عنوان شهر مهمان در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور ویژه‌ای دارد. محمد صالح المعالج، رئیس کمیته نمایشگاه‌های عربی و بین‌المللی و رئیس اتحادیه ناشران تونس یکی از مهمانان ویژه این دوره از نمایشگاه است که با حضور در غرفه ملی کشورش، نشر این کشور را معرفی می‌کند. در دیدار با محمد صالح المعالج، نظرات او در مورد نمایشگاه کتاب تهران و وضعیت نشر تونس و جهان عرب را جویا شدیم که در ادامه شما را به خواندن این گفت‌‌و‌گوی کوتاه دعوت می‌کنیم.

رئیس اتحادیه ناشران تونس در ابتدا خرسندی خود از حضور رسمی کشورش، برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بیان کرده و گفت: «کشور تونس در نخستین حضور رسمی خود به عنوان شهر مهمان سی‌و‌یکمین نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شد. مشارکت تونس در این دوره از نمایشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هدف ما، تقویت روابط فرهنگی و حرفه‌ای بین ناشران ایرانی و ناشران تونسی است.»

او همچنین افزود:«از خلال روابطی که با ناشران ایران در نمایشگاه‌های کتاب دیگر کشورها داشته‌ایم، باخبر شدیم که علاقه خوانندگان ایرانی به فرهنگ و ادبیات عرب در طی سالیان گذشته رو به افزایش است. همین ما را تشویق کرد تا در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنیم و امیدواریم از طریق این نمایشگاه زمینه‌ مساعدی فراهم شود تا کتاب‌های تونسی در زمینه‌های مختلف اعم از شعر، ادب، فلسفه و کتب اجتماعی در دسترس ناشران و توزیع‌کنندگان ایرانی قرار گیرد و خوانندگان ایرانی با فرهنگ و ادبیات تونس آشنا شوند و بعد از این، بیش از پیش شاهد برقراری این قبیل روابط فرهنگی بین دو کشور باشیم.»

رئیس اتحادیه ناشران هم‌چنین نمایشگاه کتاب تهران را در مقایسه با نمایشگاه‌ کتاب تونس نمایشگاهی بزرگ خواند که دارای اعتبار بین‌المللی بیشتری از نمایشگاه تونس است و شرکت‌کنندگان بیشتری از کشورهای مختلف در آن شرکت می‌کنند.
 

او در ادامه سخنانش گفت: «که در حال حاضر ایرانی‌ها بیشتر از تونسی‌ها به مطالعه کتاب علاقه‌مند هستند و کتاب خریداری می‌کنند. در تونس با اینکه هر سال حدود دو هزار عنوان کتاب چاپ می‌شود و بیش از 100 انتشاراتی فعالیت می‌کند اما روز به روز شاهد رغبت کم‌تری برای خرید کتاب و مطالعه در میان مردم تونس همانند سایر کشورهای عربی هستیم که از اسباب عمده آن عدم توزیع مناسب کتاب در این کشور و کمبود مراکز نشر و کتاب‌خانه‌ها است.»

سی‌و یکمین نمایشگاه کتاب تهران که یک رویداد مهم بین‌المللی در آسیا و خاورمیانه محسوب می‌شود دیروز (12 اردیبهشت) در مصلی امام خمینی (ره) کار خود را آغاز کرد. مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه صربستان بوده و شهر تونس، به عنوان شهر مهمان انتخاب شده است. نمایندگانی از کشورهای آذربایجان، ارمنستان، بلژیک، آلمان،هند، اسپانیا، کانادا، چین، مکزیک، لهستان، آمریکا، فرانسه و دیگر کشورها نیز در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها