چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
نگاهی دیگر به گفته‌ها و کرده‌های شمس تبریزی

مهمترین محور «در جدال با خویشتن» تبیین معنی و نگاهی‌ عمیق‌تر به گفته‌ها و کرده‌های شمس تبریزی است تا تصویری دقیق‌تر و عمیق‌تر از او- به دور از حب و بغض‌ها و افراط و تفریط‌های قالبی و غالب- ترسیم شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره شمس و مولانا و رابطه شگفت‌انگیز این دو بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند. دیداری که بین شاعر و عارف رخ می‌دهد و سنگ‌بنای رابطه‌ای رازآلود و درخشان را گذاشت که درباب نتایج و دستاوردهای آن تا همین امروز هم بحث می‌شود.

روحیات و عواطف بی‌نظیر مولانا و ساختار‌شکنی و نوع نگاه شجاعانه شمس به عالم و امور گوناگون این رابطه را پیچیده و کم‌نظیر کرده است.

مهدی محبتی در مقدمه این کتاب آورده است: «شمس بنده هیچ عنوان و قاعده و قانون و عرف و کرداری نیست. در همان حدی که می‌فهمد، آزاد می‌زید. باورهای کلام عرفانی و دینی و عرفی و اجتماعی، توان تحمیل هنجارها و قالب‌هایشان را بر او ندارند. فعله‌گی و کتک‌کاری و فحش و فحشا‌خانه‌روی، همان‌قدر برایش هنجار است که همنشینی با خدا و شاه و شیخ و عوام و پنجه‌اندازی با بزرگترین عرفا و فلاسفه و مفاهیم دینی و عرفانی و عرفی.»

مهمترین محور کتاب حاضر تبیین معنی و نگاهی‌ عمیق‌تر به گفته‌ها و کرده‌های شمس تبریزی است تا تصویری دقیق‌تر و عمیق‌تر از او- به دور از حب و بغض‌ها و افراط و تفریط‌های قالبی و غالب- ترسیم شود.

نویسنده دراین‌باره آورده است: «این کتاب اساسا بر پایه این نگاه شکل گرفته است که مخاطب، اندکی در فهمیدن و گفتن، شجاع‌تر و گستاخ‌تر گردد و حتی شده لحظه‌ای قالب‌های هزارساله ذهنی و زبانی و بت‌های ازلی و -گویا- ابدی خود را بشکند اگرچه این بت، خود شمس و مولانا باشد! هرکس یک‌بار هم شده، به تعبیر شمس، «رساله خود» را بخواند از پی آنکه «ورق یار» را بارها خوانده است!»

مقدمات آشنایی، سنگ و آینه، اندیشه‌ها و اسرار، جایگاه عقل و عاقلان در مقالات، زندگی و آثار شمس و متن مقالات عناوین فصل‌های «در جدال با خویشتن» هستند.

«در جدال با خویشتن» نوشته مهدی محبتی در 368 صفحه با قیمت 59000 تومان در موسسه انتشارات پارسه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها