یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
مقاله‌های غلامرضا شجاع مکتوب شد

کتاب «هفتاد مقاله کوتاه درباره اقتصاد، تعاون، صنعت چاپ» یادداشت‌ها و مقاله‌های غلامرضا شجاع، عضو نخستین شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و بسته‌بندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه اقتصاد، تعاون و چاپ را دربردارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «هفتاد مقاله کوتاه درباره اقتصاد، تعاون، صنعت چاپ» شامل هفتاد مقاله از صدها یادداشت و مقاله غلامرضا شجاع درباره قتصاد، تعاون و صنعت چاپ وی است.
 
شجاع، متولد هفتم مهرماه 1377 اهواز است. وی مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت تعاونی سازندگان کلیشه و لیتوگراف، مهر و پلاک و چاپ اسکرین ایران، عضو نخستین شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و بسته‌بندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو اسبق هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان محصولات صنعت چاپ و بسته‌بندی، بازرس اسبق اتاق ایران و چین ـ عضو اسبق هیأت‌مدیره اتحادیه لیتوگرافان و رئیس هیأت‌مدیره شرکت تهران اسکانر است.
 
وی در مقدمه این اثر درباره علت قرار دادن واژه صنعت چاپ در کنار واژه‌‌های اقتصاد و تعاون، در عنوان اثر چنین بیان کرده است: «می‌توان کاربرد چاپ را در محصولات و تحقیقات مختلف مشاهده کرد. محصولات تجاری مانند کاتالوگ، تبلیغات، اوراق و برگ‌های تجاری، کارت‌های تبریک، جعبه و بسته‌بندی محصولات مختلف، همچنین محصولات فرهنگی شامل کتاب و انواع مجلات و روزنامه‌ها نقش بسزایی دارد و می‌توان به جرأت پا را فراتر نهاده و نقش صنعت چاپ را در صنایعی مانند صنعت فضایی، هواپیمایی، پزشکی، الکترونیک، اتومبیل‌سازی، غذایی، پوشاک، کاشی و سرامیک و شیشه ... رد پای این فراصنعت را دید.
 
صنایع کوچک و بزرگ دیگر بدون صنعت چاپ قادر به فعالیت نیستند. تمام صنایع با صنعت چاپ لازم و ملزوم یکدیگرند.
 
حوزه اقتصاد و تعاونی که هر دو در یک مقوله بوده و هر فعالیت تعاونی نهایتاً جزئی از روش‌های اجرایی اقتصاد اتلاق می‌شود. ارتباط صنعت چاپ با اقتصاد رابطه تنگاتنگ دارد که می‌تواند اقتصاد یک کشور را پویا و نهایتاً به صادرات برساند و در نتیجه اقتصاد پویا و قوی با سرمایه‌گذاری لازم؛ صنعت چاپ را با ماشین‌آلات و تکنولوژی روز جهان مسلح و فعال می‌نماید.»
 
ابتدای این اثر، دست‌نوشته‌هایی از اسداله جامی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، مدیرکل اسبق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضائیه، رضا منصوری، مدیرعامل چاپخانه بانک ملی ایران و کارشناس صنعت چاپ کشور، غلامرضا امیرزاده ایرانی، مشاور عالی فرهنگی شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران و پیشکسوت صنعت چاپ و جلال ذکائی، مدیرکل اسبق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده است.
 
از میان هفتاد مقاله‌های این اثر می‌توان به «صنعت چاپ می‌تواند مهاجرت از روستاها به شهرها را معکوس کند»، «صادرات غیرنفتی در گرو توجه ویژه به صنعت چاپ»، «ارتباط بانک‌ها با بخش خصوصی»، «ثبات قیمت ارز و امید برای رونق صادرکنندگان صنعت چاپ»، «نرخ ارز و بهره بانکی چه تأثیری بر تولید کشور و صنعت چاپ دارد»، «تأثیر توافق ژنو بر صنعت چاپ و اجرایی شدن سند چشم‌انداز 1404»، «حفظ ارزش پول ملی از طریق کاهش تورم»، «چه تحریم‌هایی در 6 ماهه اول به حالت تعلیق درآمده است؟»، «نگاهی به بازار ارز در سالی که گذشت»، «افزایش قیمت‌ها خطرناک است و باعث دلسردی مردم می‌شود»، «آیا بسته حمایتی دولت می‌تواند مشکل بین نیروی کار و کارفرما را کاهش دهد؟»، «چرا دولت پیش‌بینی شوک وارد به بازار ارز را نکرد؟»، «عوامل مهم و تأثیرگذار در نرخ تورم» و «سهم صنعت چاپ از 300 میلیارد تومان یارانه چه می‌شود؟» اشاره کرد.
 
نخستین چاپ کتاب «هفتاد مقاله کوتاه درباره اقتصاد، تعاون، صنعت چاپ» اثر غلامرضا شجاع، با شمارگان 1000 نسخه، در 223 صفحه، به بهای 110 هزار ریال راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها