تاریخ
-
کتاب «تاریخ به مثابه نظام» منتشر شد؛
معرفی بنیانی نو برای معرفت تاریخی/ آگاهی ما به تاریخ در عصر جدید
«تاریخ به مثابه نظام» در سال ۱۹۳۴ به زبان اسپانیولی برای همایشی نوشته شد که در نهایت ارائه هم نشد. متن آن همزمان به زبانهای انگلیسی و آلمانی منتشر شد. نسخه کامل متن، پس از چند سال، سرانجام در ۱۹۴۱ در انتشارات مجله مغرب زمین به چاپ رسید.
-
نویسنده رمان «فصل توتهای سفید»:
انسانِ امروز در خلال داستانها خود را مییابد
قم - نویسنده رمان «فصل توتهای سفید» با اشاره به اینکه واداشتن عامه مردم به مطالعه تاریخ کار سادهای نیست؛ درحالیکه مطالعه داستان و رمان از جایگاه ویژهای برخوردار است، تاکید کرد: انسانِ امروز در خلال داستانها خود را مییابد.
-
در کتاب شیرازه؛
کتاب «میرزا جهانگیرخان شیرازی» نقدوبررسی شد
فارس- نقد و بررسی کتاب «میرزا جهانگیرخان شیرازی» نوشته سیروس رومی در کتاب شیرازه برگزار شد.
-
از سوی انجمن ایرانی تاریخ؛
کتاب «اصلاحطلبی ناکام» نقد و بررسی میشود
کتاب «اصلاحطلبی ناکام» اثر برگزیده اولین جشنواره ملی معلمان مولف از سوی کارگروه آموزش و پرورش انجمن ایرانی تاریخ نقد و بررسی میشود.
-
به مناسبت ۱۲ آذرماه زادروز ژاله آموزگار؛
«تاریخ اساطیری ایران» اثری روشمند با زبانی ساده و قابلفهم
۱۲ آذرماه زادروز دکتر ژاله آموزگار است، استاد به نام فرهنگ و زبانهای باستانی و اسطورهشناسی سرشناس، که عمرش را در راه روشن نگهداشتن مشعل پژوهشهایِ ایران باستان گذرانده است.
-
گفتوگو با مؤلف کتاب ««نظریههای احیاء و بازسازی تمدن اسلامی»؛
نخستین درک جدید از تمدن در میان متفکران مسلمان به چه دورهای بازمیگردد؟
سیدامیرحسن دهقانی، پژوهشگر و مؤلف کتاب «نظریههای احیاء و بازسازی تمدن اسلامی» گفت: نخستین درک جدید از تمدن در میان متفکران مسلمان به دوره حضور متفکر مصری رفاعة رافع الطهطاوی در فرانسه طی سالهای ۱۸۲۶ م تا ۱۸۳۱ م، بازمیگردد؛ دورهای که اثر مهم و مشهور فرانسوا گیزو با عنوان تاریخ عمومی تمدن در اروپا در پاریس منتشر شد.
-
نگاهی به رویدادهای سرویس تاریخ و سیاست با محوریت کتاب؛
تاریخ و سیاست در هفتهای که گذشت/ از نگاه با احتیاط به تاریخ شفاهی تا اندیشه ایرانشهری
هفته گذشته کتاب محوریترین موضوع در نشستهای تاریخی و سیاسی بود و اهالی کتاب با هدف بررسی کتابهای متفاوت و شخصیتهای گوناگون در مکانهای فرهنگی به دور هم گرد آمدند. در این گزارش مهمترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور میکنیم.
-
«هویت ایرانی در گستره تاریخ؛ پیوند نگاه نو و کهن» بررسی شد؛
فراموش شدن نگاه بومی چندهزار ساله را باید در خلق و خوی ایرانیان جستوجو کنیم
حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: سرزمین، تاریخ، میراث فرهنگی و معنوی، دولت و مردم هویت را میسازند. اگر روایت تاریخی ایران وجود نمیداشت قطعا ایرانی وجود نداشت و بعد از تهاجمهای بزرگ از بین میرفت.
-
رایَت منصور، جشننامه دکتر سیدمنصور سیدسجادی رونمایی شد؛
سیدسجادی قصه شهرسوخته را به همگان فهماند/ غنی شدن کتابخانه باستانشناسی ایران توسط استاد
جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران گفت: سیدمنصور سیدسجادی علاوه بر انتشار گزارشهای شهر سوخته در چندین جلد هم در حوزه تمدنهای شرق نوشت و دریچه آشنایی ما با جهان شرق شد. کتابخانه باستانشناسی ایران را در این موضوع غنی کرد و آرشیو ارزشمندی درست کرد. نام از او باد که نامی به وطن داد.
-
شاگرد بنام علامه ابوالحسن شعرانی در نشست «صد کتاب ماندگار قرن»:
نثر طوبی فرهنگنامهای گرانقدر است/ دایرةالمعارفی با نکتهسنجیهای هوشمندانه و نغز
اکبر ثبوت، از شاگردان بنام علامه ابوالحسن شعرانی گفت: کتاب «نثر طوبی؛ دایرهالمعارف لغات قرآن کریم» اثر علامه ابوالحسن شعرانی به راستی فرهنگنامهای بسیار گرانقدر است که در باب معارف و دانشهای متعدد و مرتبط با قرآن مطالب بسیار عمیق و دقیق و نکتهسنجیهای هوشمندانه و نغز در آن میتوان یافت.
-
کتاب «دیزاین و دموکراسی» منتشر شد؛
اندیشههای کنشگرانه و مثالهای عملی برای آزادی عمل اجتماعی-سیاسی
کتاب «دیزاین و دموکراسی» بررسی میکند که دیزاین چگونه درک تازهای از مواجهه شخص و دولت و امکاناتی برای دستکاری آن فراهم میکند.
-
نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت» برگزار شد؛
استوانه کوروش هخامنشی نشانه تساهل و تسامح با دیگران است
ژاله آموزگار، پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبانهای باستانی گفت: برخی افراد اگرچه از دل تاریخ بیرون میآیند، خود تاریخ را میسازند و مردم آرمانهای سرخورده خود را در آنها جستجو میکنند. کوروش در اذهان ایرانیان چنین جایگاهی دارد. کوروش هخامنشی در حافظه تاریخی ایرانیان جایگاه خاصی داشته و دارد.
-
استادیار گروه فرهنگ و زبانهای باستانی و ایرانشناسی:
ایراندوستی افراطی و ایرانهراسی دو آفت بزرگ ایرانشناسی است
علی شهیدی میگوید: ایراندوستی افراطی دوستان و ایرانهراسی دشمنان هر دو آفت برای کار ایرانشناسی است و باید تلاش کنیم دوستان در کار ایرانشناسی، ایراندوستیشان غالب نشود و آنها را از انصاف در کار پژوهش دور نکند و از سوی دیگر میتوانند تاریخ و فرهنگ ایران را به جهانیان معرفی کنند.