چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۶
عقرب روي پله هاي راه آهن انديمشك؛ نگاهي متفاوت به دفاع مقدس

رمان عقرب روي پله هاي راه آهن انديمشك يا از اين قطار خون مي چكد قربان! نوشته" حسين مرتضائيان آبكنار" كه براي نخستين بار در سال 1385 در نمايشگاه كتاب عرضه شد و در اين مدت بيشتر در ميان قشر خاصي از اهالي قلم انعكاس پيدا كرد ، پس از يك سال چاپ دوم اش از سوي نشر ني روانه بازار كتاب شد .اين كتاب هم اكنون در فهرست نامزدهاي جوايز كتاب سال دفاع مقدس،مهرگان و بنياد گلشيري قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،رمان" عقرب روي پله هاي راه آهن انديمشك" نخستين رمان حسين آبكنار است.آبكنار در مقدمه اين كتاب آورده: "تمام صحنه هاي اين رمان واقعي است." 

وي در اين خصوص در گفت و گويي با يكي از سايت هاي ادبي عنوان كرده است:"تمام صحنه هاي رمان واقعي هستند كه فيلتر ذهن من گذشته و باز سازي شده است." 

"عقرب روي پله هاي راه آهن انديمشك "در شمار آثاري ضد جنگي قرار مي گيرد كه نگاه ويژه و مستقلي نسبت به جنگ دارد. 

نگاهي كه كمتر در آثاري كه به جنگ و دفاع مقدس منتشر شده اند،به چشم مي خورد و آبكنار با نوشتن اين رمان ساختار كليشه اي و كلاسيكي كه از جنگ و دفاع مقدس توسط نويسندگان ايراني خلق شده است را مي شكند و افق جديدي پيش روي ادبيات جنگ مي گشايد.

 ادبياتي كه در بسياري از موارد گاه به خاطر شتاب زدگي و گاه به خاطر عدم آشنايي نويسندگان اين ژانر با عناصر و تكنيك هاي داستان و تنها به دليل درك جنگ به ژانر خاطره گويي نزديك مي شود.
 
اين رمان همان طور كه از اسم دو تكه آن بر مي آيد از ساختاري چند تكه برخوردار است و از نظرگاه هاي متعددي روايت مي شود كه نويسنده نيز به خوبي توانسته است با شيوه هاي روايي متفاوت كه از پس اجراي فرم هاي متعدد در اين رمان برآيد.

 زمان و مكان در اين رمان براساس ذهن متوهم مرتضي ساخته و درهم مي ريزد و مخاطب با صحنه هايي روبرو مي شود كه كمتر انتظار آن در چنين ژانر دارد.
 
يكي از ويژگي هاي بارز اين رمان عبور از نگاه كلي و پرداختن به جزييات است. جزيياتي كه پرده از چهره بسياري از وقايع نامكشوف جنگ بر مي دارد وقايعي كه تاكنون كمتر در آثار داستاني و سينماي جنگ ايران شاهد آن بوديم،هر چند كه در ادبيات و سينماي جهان پيش از آن شاهدش بوديم .

رمان "عقرب روي پله هاي راه آهن انديمشك" از فصل هاي متعددي برخوردار است كه به شكل پازل در هم ريخته شده اند و با هم كليت رمان را مي سازند.

 خط روايت رمان "عقرب روي پله هاي راه آهن انديمشك "به سمت جلو پيش نمي رود،بلكه همانند ريشه هاي درخت گسترش مي يابد و در ذهن مخاطب عميق مي شود .
   
رمان "عقرب روي پله هاي راه آهن انديمشك" از نثر بسيار شسته و رفته،قوي و سيالي برخوادار است كه بر اساس حال و هواي راوي گاه حالت شاعرانه و گاه حالت توصيفي به خود مي گيرد. شخصيت هاي اين رمان هريك براساس قوميت شان،با لهجه خاص خودشان حرف مي زند، اما اين از هنر نويسنده است كه با توجه به اينكه،كتاب پانوشت ندارد، مخاطب به دشواري نمي افتد.

رمان "عقرب روي پله هاي راه آهن انديمشك "تاكنون نامزد جوايزي چون روزي روزگاري،بنياد گلشيري،كتاب سال دفاع مقدس بوده است. رمان "عقرب روي پله هاي راه آهن انديمشك" از نثر بسيار شسته و رفته،قوي و سيالي برخوردار است كه براساس حال و هواي راوي گاه حالت شاعرانه و گاه حالت توصيفي به خود مي گيرد .

 حسين مرتضائيان آبكنار در سال 1345 در تهران 45دنيا آمد و از دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در رشته طراحي دکور نمايش فارغ‌التحصيل شده است، اگرچه او از سال 1368به‌طور حرفه‌اي وارد عرصه ادبيات شد. از او تاكنون مجموعه داستان هاي«کنسرت تارهاي ممنوعه» 1378،«عطر فرانسوي» 1382و رمان«عقرب روي پله‌هاي راه‌آهن انديمشک يا از اين قطار خون مي‌چکه قربان!» ۱38۵ منتشر ‌شده است. 

کارگاه داستان‌نويسي او از سال 1380 برپا است و بدون اغراق  او در اين سال ها داستان نويسان جوان و پويايي را به جامعه ادبي معرفي كرده است .او در حال حاضر با فرهنگستان همکاري مي‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط