یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
انتشار كتاب ديگري از آگامبن

كتاب «آپارتوس چيست؟ و مقالات ديگر» اثر «جورجو آگامبن» منتشر شد. به گفته مترجم كتاب، اين چهارمين اثري است كه از جورجو آگامبن به فارسي منتشر مي‌شود. او در اين اثر مفاهيم آپاراتوس، دوست، معاصر و بي‌كارگي بشر را بررسي مي‌كند.\

ياسر همتي، مترجم كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر را شامل چهار مقاله از آگامبن برشمرد كه هر يك از آنها به صورت مجزا در ايتاليا منتشر شده‌اند.

«آپاراتوس چيست؟، دوست، معاصر چيست؟ و كار بشر» عناوين و موضوعات اين چهار مقاله‌اند. البته اين مقالات انسجام ساختاري با يكديگر ندارند و هر يك به موضوع جداگانه‌اي مي‌پردازند.

به گفته همتي، تاكنون بيست و دو كتاب از آگامبن منتشر شده‌اند كه تنها دو عنوان از آنها بيش از صد صفحه‌اند و ساير آنها حجمي كمتر از اين مقدار را شامل مي‌شوند، چرا كه آگامبن همواره رويكرد خلاصه‌نويسي و مقاله‌نويسي را در آثارش لحاظ مي‌كند.

وي كتاب «آپاراتوس چيست؟» را اصلي‌ترين و طولاني‌ترين مقاله كتاب برشمرد و گفت: آگامبن در موسسه حكمت و فلسفه ايران نيز همين مقاله را ارايه كرده بود. مفهوم آپاراتوس متعلق به فوكو است. به زعم او، مجموعه گفتمان‌هاي ناهمگني پيرامون بشر را احاطه كرده است نظير؛ تدابير امنيتي، گزاره‌هاي فلسفي و اشكال هنري و هر چيزي كه در حوزه‌هاي گفتماني بگنجد.

اين مترجم ادامه داد: فوكو، آپاراتوس را شبكه‌اي معرفي مي‌كند كه ميان اين عناصر ناهمگن شكل مي‌گيرد. آگامبن در اين مقاله همين مفهوم را بسط مي‌دهد و با تبارشناسي آن ادعا مي‌كند كه مفهوم آپارتوس ريشه در مفاهيم «تدبير منزل» يونان و «ايجابيت» در آثار هگل دارد. سپس آگامبن اين بسط دادن را رها كرده، نظر خاص خودش را از مفهوم آپاراتوس ارايه مي‌دهد.

همتي ادامه داد: مقاله «دوست» به مفهوم دوست و ارتباط تنگاتنگي كه هميشه با فلسفه داشته است مي‌پردازد، چرا كه واژه فيلسوف به معناي دوست‌دار دانش است. او يك ريخت‌شناسي از مفهوم دوست را شرح مي‌دهد.

وي درباره مقاله «معاصر چيست؟» گفت: به طور خلاصه مي‌توان گفت كه فيلسوف ايتاليايي معاصر را به معناي هم‌عصر بودن با دوره زماني خود نمي‌داند، بلكه معاصر به اين معناست كه بتوانيم ظلمت و تاريكي عصر خود را بازشناسيم.

به گفته همتي، آگامبن در مقاله «كار بشر» در پي شناسايي كارويژه بشر است، همان‌گونه كه براي مثال، نجار و كفاش كارويژه‌اي براي خود دارند. او نتيجه مي‌گيرد كه كارويژه‌اي براي انسان وجود ندارد و او اساس دچار بي‌كارگي و بي‌گفتماني است.

وي افزود: به زعم آگامبن، بشر هيچ رسالت زيست‌شناختي و الوهي ندارد كه به واسطه آن بتوان كارويژه بشر را تعريف كرد. اين بي‌كارگي براي هر دو حالت افراد و اجتماع بشر صادق است!

كتاب «آپارتوس چيست؟ و مقالات ديگر» به‌تازگي از سوي انتشارات رخداد نو منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط