پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۸
سجادی: شخصیت امام علی(ع) به فرهنگ ایرانی نزدیک است

سیدعباس سجادی، شخصیت، دیدگاه و رفتار حضرت علی(ع) را به فرهنگ و آیین ایرانی نزدیک می‌داند و معتقد است بر همین اساس سرفصل شعر علوی در شعر فارسی پررنگ است و اغلب شاعران در سروده‌های خود به توصیف ویژگی‌ها و ابعاد وجودی آن حضرت پرداخته‌اند./

سجادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: حضرت علی(ع) در میان ائمه‌اطهار(ع) که ایرانیان نسبت به آنان ارادت و علاقه بسیاری دارند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نسبت به او بسیار عشق می‌ورزند.

وی در توضیح علت این امر اظهار داشت: شخصیت، گفتار، کردار، پندار و دیدگاه امام علی(ع) به آیین ایران باستان و نوع نگاه او به فرهنگ ایرانی نزدیک‌تر است. فتوت، جوانمردی، عدالت و مروت همواره در نظر ایرانیان باستان بوده است. بنابراین ایرانیان شخصیت علی(ع) را که سرشار از چنین ویژگی‌هایی ا‌ست به خوبی پذیرفته‌اند و شاعران در ابعاد گوناگونی در شعرهای خود به او پرداخته‌اند.

سجادی با تاکید بر این امر که می‌توانیم سرفصل شعر علوی را در شعر آیینی در نظر بگیریم، توضیح داد: سرفصل شعر علوی در شعر فارسی حضور پررنگ و قوی دارد. براساس آن جشنواره‌های متعددی نیز برگزار شده است. از سوی دیگر شاعران به تمام ابعاد شخصیتی و زندگی این امام در سروده‌های خود پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: ابعاد شخصیتی و جزئیات زندگی حضرت علی(ع) در زندگی مردم رسوخ کرده است. روز ولادت او اهمیت به‌سزایی در فرهنگ ایرانی- اسلامی دارد و روز شهادت ایشان نیز با آیین ویژه سوگواری عجین شده است.

این شاعر آیینی درباره مقاطع زمانی که شاعران و نویسندگان بیشتر به این شخصیت پرداخته‌اند، تشریح کرد: در طول تاریخ اسلام شخصیت مولا علی(ع) به خوبی در آثار مکتوب پرداخته شده است. اما در مواقعی که شباهت‌های بسیاری میان زندگی این امام و جامعه در یک مقطع زمانی خاص دیده شده است، شاعران و نویسندگان بیش از پیش به شخصیت ایشان پرداخته‌اند.

وی با ذکر نمونه‌ای در این زمینه توضیح داد: به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس و پس از آن، برای به تصویر کشیدن رشادت‌های سرداران و شهیدان در اشعار شاعران مقایسه‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

سجادی در ادامه به مفاهیمی که در اشعار علوی ذکر شده اند اشاره و تصریح کرد: نحوه زندگی، شجاعت و سیره امام علی(ع) دستمایه‌ای برای سرودن شعرهای علوی بوده است.

وی در پایان یادآور شد: علاوه بر احادیث و روایت، «نهج‌البلاغه» نیز الهام‌بخش بسیاری از شاعران برای سرودن شعرهایی درباره آن حضرت بوده است. این کتاب پس از قرآن جایگاه ویژه‌ای در میان مسلمان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها