یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵
تداوم فعاليت دبيرخانه نخستين همايش تاريخ مجلس تا انتشار مقالات

دبير علمی «نخستين همايش تاريخ مجلس» از تداوم فعاليت‌هاي دبيرخانه اين نشست تا زمان به چاپ رساندن مجموعه مقالات همايش كه 31 خرداد ماه برپا شده بود، خبر داد و اظهار داشت: بايد با حذف موضوعات نزديك به هم، در برپايي همايش‌هاي گوناگون بكوشيم و با ارايه آخرين دستاوردهاي علمي و تحليلي رشته‌هاي مختلف، نتايج اقدامات را در قالب كتاب در اختيار پژوهشگران قرار دهيم.

علي ططري، پژوهشگر و مدرس تاريخ معاصر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب، درباره فعاليت‌هاي اين دبيرخانه عنوان داشت: اين مركز پس از برپايي همايش به سرعت به تداوم كار خود پرداخت و اكنون نيز 135 مقاله پذيرفته شده را براي داوری نهایی مهيا مي‌كند. 

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس با بيان اين كه در برخي از مقالات از پژوهشگران درخواست تكميل آثارشان شده است، گفت: پيش‌بيني مي‌شود كتابخانه مجلس به زودي مجموعه اين مقالات در يك يا دو جلد كتاب منتشر كند.

ططري با تأكيد بر ضرورت دقت در چاپ و تدوين اين دسته از كتاب‌ها كه حاصل همايش‌ها و جشنواره‌ها هستند، گفت: علاوه بر بحث‌هاي علمي و توجه به ارزش‌هاي ادبي مقالات، ويرايش و بررسي اغلاط آنها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است كه تا حد زيادي وقت مسوولان اين همايش را به خود اختصاص مي‌دهد.

وي افزود: تلاش داريم تا پايان تابستان مجموعه مقالات را به چاپ برسانيم، چرا كه اگر فاصله زيادي ميان زمان برگزاري همايش و تدوين مقالات تا انتشار و چاپ آنها ايجاد شود، جمع‌بندي مطالب دشوار خواهد شد. 

ططري با تأكيد بر اين كه برگزاري علمي همايش يكي از اهداف بود، گفت: مجموعه اسناد كتابخانه مجلس كه در سال‌هاي اخير فهرست‌نويسي و اطلاع‌رساني شده بودند، كمك فراواني كردند تا اين نشست را به خوبي برگزار كنيم و بر غناي علمي و استناد اين برنامه افزودند. حدود 22 مقاله را استادان دانشگاه با گرایش‌های تاريخ، حقوق و ادبيات به رشته تحرير درآوردند كه در اين مدت اندك، آمار مناسبي به شمار مي‌رود.

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس هدف نهايي اين همايش را ارايه آخرين دستاوردها در موضوع تاريخ مجلس خواند و بيان داشت: اكنون يكي از معضلات برپايي همايش‌ها اين است كه در يك موضوع واحد يا موضوعات نزديك به هم چندين همايش در سال و از سوي نهادها و موسسات گوناگون برگزار مي‌شود، در حالي كه با توجه به اقدامات قبلي، بايد بكوشيم اين همايش‌ها براساس نوآوري و ابتكار برگزار شوند و اسناد، منابع دست اول و تحليل(علم نويسنده) در نگارش مقالات و ارايه آخرين دستاوردها نقش داشته باشد.

ططري با تاكيد بر اين كه «مقالات و دستاورهاي علمي، نتيجه هر همايش به حساب مي‌آيند كه بايد به سرعت منتشر شوند» اظهار كرد: بسياري از همايش‌ها براساس چكيده مقالات برپا مي‌شوند، در حالي كه ما اصل مقالات را طي دو ماه كه فراخوان اعلام شده بود تا زمان برپايي همايش‌ نهايي، تحويل گرفتيم كه برخي از آنها اكنون توسط نويسندگان آثار در حال اصلاح‌شدن هستند.

وي دقت و حساسيت در انتشار مجموعه مقالات همايش را از عوامل دلگرمي محققان براي پژوهش‌هاي جدي و هدفمند در ادوار آتي توصيف كرد و يادآور شد: اين اقدام نشان مي‌دهد كه اهداف اين همايش، شعار نبودند و چارچوب و هدفمندي مشخصي داشتند. در اين صورت نويسندگان و محققان علاوه بر اين كه اعتماد به نفس‌شان ارتقا خواهد يافت، در دوره‌هاي بعدي موضوعات دقيق‌تري را انتخاب مي‌كنند. 

ططري در پايان اظهار داشت: اين دبيرخانه تا زماني كه كتاب مجموعه مقالات نخستين همايش تاريخ مجلس آماده و به چاپخانه سپرده شود، به كار خود ادامه خواهد داد. البته به طور عملي نيز دبيرخانه تاريخ مجلس به يك دبيرخانه دائمي تبديل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط