چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰
«قالب‌های شعر فارسی» منتشر شد

معرفی و تشریح ویژگی‌های ۱۱ قالب شعر فارسی به تازگی در کتابی با عنوان «قالب‌های شعر فارسی» به کوشش صدرالدین زمانیان توسط نشر آوای ‌کلار منتشر شد. از این مولف همچنین شرحی هزار صفحه‌ای بر «بوستان سعدی» در دست انتشار است.\

زمانیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب «قالب‌های شعر فارسی» گفت: اکثر افراد حتی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در تشخیص تفاوت‌های قالب‌های شعر فارسی دچار مشکل بودند. در این کتاب سعی شده است قالب‌های شعر فارسی از جنبه‌های گوناگون و با زبانی ساده معرفی شوند.

وی با تاکید بر ارایه نمودار شعری هر قالب توضیح داد: در این کتاب هر قالب شعری با هویت و ویژگی‌های خودش شرح داده شده و همانندی‌ها و تفاوت‌های آن قالب با سایر قالب‌ها آمده است. به عبارت دیگر هر قالب به گونه‌ای معرفی شده است که با قالب دیگر تشابه نداشته باشد. همچنین ردیف، قافیه، حاجب، مطلع و مقطع در تمامی این قالب‌ها مشخص شده‌اند.

زمانیان به ابیاتی که به عنوان نمونه پس از معرفی قالب‌های گوناگون آمده‌اند اشاره و تصریح کرد: پس از معرفی این قالب‌های شعری سعی کردم ابیاتی که از نظر شعری زیبا هستند یا از اشعار فاخر به حساب می‌آیند و بیان کننده حکمت هستند را به عنوان نمونه در آن بخش بگنجانم.

تعریف شعر، اصطلاحات شعری همچون بیت، مصرع، وزن شعر، عروض، صدر، مطلع، مقطع و ضرب انواع وزن در شعر و جوهره شعر در ابتدای این کتاب توضیح داده شده است.

در معرفی هر قالب‌ نیز علاوه بر تشریح و توضیح کابرد آن قالب، اوزان آن، نمودار شعری‌اش، تفاوت‌ها و تشابه‌های آن با قالب‌های مشابه پرداخته شده است.

وی در ادامه از انتشار شرح هزار صفحه‌ای «بوستان سعدی» خبر داد و گفت: شرحی که بر بوستان سعدی نوشته‌ام شرحی جامع‌الاطراف است که 4500 بیت این اثر را شامل می‌شود. این امر را موهبت و عنایت خداوند به خود می‌دانم که سبب شد پس از بازنشستگی به سراغ انجام چنین کاری بروم.

این پژوهش‌گر توضیح داد: در این شرح ابتدا هر حکایت به صورت کلی توضیح و سپس هر بیت به صورت جداگانه شرح داده شده است. در ادامه نیز قافیه، ردیف، عروض، وزن، حاجب و آرایه‌ها را در هر بیت مشخص کرده‌ام. از سوی دیگر معنی واژه‌ها و عبارات نیز پس از معنی ابیات آمده است.

وی در شرح «بوستان سعدی» به شرح‌هایی که توسط محمد خزائلی، غلامحسین یوسفی، محمدعلی ناصح و سودی نوشته شده‌اند مراجعه کرده است. این کتاب تا پاییز امسال راهی بازار نشر می‌شود.

زمانیان در پایان به چاپ دوم کتاب «فرهنگ مصدرهای زبان فارسی» که به تازگی راهی بازار نشر شده است اشاره و تصریح کرد: در این کتاب ابتدا مصدر را در زبان فارسی توضیح داده‌ام و در ادامه حدود 25 هزار مصدر در این زبان از قرن پنجم تا امروز آمده است. چاپ نخست این کتاب توسط انتشارات رامین منتشر شد، اما چاپ دوم آن را انتشارات آوای‌کلار راهی بازار نشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط