شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰
شعر ايران جهاني خواهد شد

نخستين همايش شاعران ايران و جهان با حضور 50 شاعر ایرانی و 50 شاعر غیر ایرانی عصر امروز 28 فروردین، در تالار وحدت تهران با حضور دكتر محمود احمدي نژاد، رييس جمهور و سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افتتاح و در سه شهر تهران، اصفهان و شيراز ادامه خواهد يافت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، جرقه‌هاي برگزاري اين همايش براي نخستين بار در زمستان دوسال گذشته و در جريان برگزاري سومين جشنواره شعر فجر زده شد.

موسي بيدج، دبير علمي همايش، در آن زمان از حضور 10 شاعر بين‌ا‌لمللي براي حضور در اين همايش خبر داده بود و مصطفي اميدي، ‌كه دبيري اجرايي جشنواره شعر فجر را بر عهده داشت، زمان برگزاري آن را مهرماه سال گذشته اعلام كرد.

با حضور سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين وزارتخانه، وي در نخستين جلسات خود ميزبان شوراي سياست‌گذاري جشنواره فجر شد و از برگزاري اين همايش حمايت كرد.

اين‌چنين بود که برنامه‌ريزي‌ها جدي‌تر از گذشته شد و هماهنگي هاي لازم با رايزني‌هاي فرهنگي و كارشناسان داخلي براي شناسايي و دعوت از شاعران جهان شروع شد.

در همان زمان بود كه اميدي از حضور 50 شاعر سطح اول جهاني در اين همايش خبر داد و زمان برگزاری همایش نيز فاصله بزرگداشت عطار نيشابوري و سعدي شيرازي، يعني هفته انتهاي فرودين ماه تا اول ارديبهشت‌، مقرر شد.

روز دوشنبه هفته گذشته در سراي دايمي اهل قلم نخستين نشست خبري اين همايش با حضور نمايندگان رسانه‌هاي مختلف برگزار شد و موسي بيدج،‌ دبير علمي و مصطفي اميدي، دبير اجرايي اين همايش به سوال‌هاي مختلف خبرنگاران پاسخ دادند.

حضور رييس جمهور در مراسم افتتاحيه
مصطفي اميدی، دبير اجرایی همايش در اين نشست گفت: آيين گشايش همايش در برنامه‌های رياست جمهوری گنجانده شده و اين مراسم با حضور ايشان در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. 

وي ادامه داد: با توجه به اين‌كه اين همايش براي نخستين بار و به شكل بين‌المللي برگزار مي‌شود،‌ زمان زيادي را براي تدارک فعاليت‌ها نياز داشتيم.

اميدي با اشاره به اينكه شناسايي شاعران كشورهاي مختلف با مشورت نمايندگان فرهنگي و سياسي ایران در خارج و كارشناسان حوزه شعر در داخل كشور صورت گرفته است، افزود: مطالعات زيادي براي شناسايي اين شاعران صورت گرفت و از ميان شاعران پيشنهادي، 50 نفر براي حضور در اين همايش دعوت شدند.

وي تصريح كرد:‌ اين همايش در سه شهر تهران،‌ اصفهان و شيراز برگزار مي‌شود و فعاليت‌هاي اصلي همايش از روز 28 تا 31 فروردين  پيش‌بيني شده است.

وي از رونمايي سه كتاب از «نوري الجراح» از شاعران دعوت شده به اين همايش، خبر داد و تصريح كرد:‌ دانشگاه الزهراي تهران نيز براي بزرگداشت «الجيوسي»، از ديگر شاعران حاضر در همايش، برنامه‌اي را با حضور وي برگزار خواهد كرد.

حضور شاعران برگزيده ايراني در همايش
در اين نشست همچنين موسي بيدج، دبير علمي همايش شاعران ايران و جهان،  گفت: شعر آيينه آمال و آرمان ملت‌هاست. شاعران سفيراني اند كه كلام را در جهان گسترش مي‌دهند و ايرانيان نيز از ديرباز به شعر،‌ شهره عالم بودند.

وي ادامه داد: در روزگار رسانه‌ها، شعر نيز يک رسانه است كه مي ‌تواند كلام را منتقل كند و البته شيوايي، خيال‌پردازي و بلاغت را نيز همراه خود دارد.

دبير علمي همايش شاعران ايران و جهان همچنين گفت: اصل برگزاري چنين همايشي، پاسخ به سوال‌هايي است كه سال‌ها براي اصحاب فرهنگ و ادب وجود داشته و يكي از سوال‌ها اين است كه شعر ايران امروز كجاست؟

بيدج با اشاره به اين كه آشنايي شاعران جهاني با شعر ايران و نيازهاي امروز شعر، از ديگر دلايل برگزاري اين همايش است، تصريح كرد: اگر هر يك از اين شاعران در بازگشت به كشور خود آن چه از شعر ايراني و ايران ديده‌اند،‌ صادقانه بازگو كنند، رهاورد بزرگي براي شعر امروز ايران خواهد بود.
 
شعر ايراني جهاني مي شود
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: همايش شاعران ايران و جهان ظرفيت و پتانسيل معرفي شعر و شاعران ايراني را به جهان داراست و با برنامه‌ريزي صورت‌گرفته اميدواريم بتوانيم به همت شاعران ارتباط فرهنگي مناسبي با ساير كشورها برقرار كنيم.

محسن پرويز خواستار حضور فعال شاعران كشور در اين همايش شد و گفت: شاعران كشور بايد از امكان و ظرفيت به‌وجود آمده براي ايجاد تعامل با شاعران كشورهاي ديگر بهره كافي را ببرند.

وي ادامه داد: هدف از برگزاري اين همايش آشنايي شاعران كشور با شعر ساير كشورها و ايجاد تعامل بين آنان و معرفي شاعران كشورمان است.

اعلام آمادگي استان‌هاي تهران، فارس و اصفهان
اداره هاي كل ارشاد استان‌هاي فارس و اصفهان به صورت مكتوب آمادگي خود را به منظور برگزاري همايش شاعران ايران و جهان به دفتر مركزي اين همايش اعلام كردند.

برنامه‌هاي متنوعي براي همايش شاعران ايران و جهان از سوي دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي كتاب و كتابخواني معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نظر گرفته شده است كه با همكاري موسسه خانه كتاب و اداره هاي كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌هاي اصفهان و فارس به اجرا در خواهد آمد.

انتشار دو كتاب همزمان با همايش به دو زبان انگليسي و فارسي
همزمان با برگزاري نخستين همايش «شاعران ايران و جهان» كه از 28 فروردين تا اول ارديبهشت‌ در سه شهر تهران، اصفهان و شيراز برگزار مي‌شود، دو كتاب «پنجره‌اي به باغ شعر ايرانی» و «پنجره‌اي به شعر جهان» شامل زندگی‌‌نامه و اشعار بيست 23 شاعر معاصر كشور و همچنين شاعران غیر ایرانی دعوت‌شده به اين همايش منتشر خواهند شد.

اين كتاب‌ها توسط دبيرخانه نخستين همايش شاعران ايران و جهان و زير نظر موسی بيدج، دبير علمي اين همايش و با حمايت امور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، منتشر مي‌شوند.

«پنجره‌اي به باغ شعر ايرانی» شامل زندگي‌نامه و برخي از اشعار 23 نفر از شاعران معاصر ایران است.

اسامي شاعراني كه در اين كتاب به آنها و اشعارشان پرداخته شده، عبارتند از «نيما يوشيج»،‌ «مهدي اخوان ثالث»، «احمد شاملو»، «سهراب سپهري»، «منوچهر آتشي»، «محمدرضا شفيعي كدكني»، «هوشنگ ابتهاج»، «مهرداد اوستا»، «محمدعلي معلم دامغاني»، «سيد علي موسوي گرمارودي»، «طاهره صفارزاده»، «سيد حسن حسيني»، «قيصر امين‌پور»، «سلمان هراتي»، ‌«محمدرضا عبدالملكيان»، «حسين منزوي»، «عليرضا قزوه»، «محمدحسين سعيدي مهدوي(م.مؤيد)»، «حميد سبزواري»، «عباس كي منش(مشفق كاشاني)»، «يوسف‌علي مير شكاک»، «خسرو احتشامي» و «محمدعلي بهمني».

زندگينامه و نمونه اشعار مهمانان خارجي دعوت شده به همايش شاعران ايران و جهان نيز در كتاب «پنجره‌اي به شعر جهان» گرد‌آوري شده‌اند.

اطلاع رساني گسترده برنامه‌هاي همايش در سطح بين‌المللي
سيدسعيد ميرمحمدصادق، مدير كميته روابط عمومي همايش شاعران ايران و جهان از اطلاع‌رساني اخبار و برنامه‌هاي نخستين همايش شاعران ايران و جهان به سه زبان فارسي، انگليسي و عربي خبر داد و گفت: به منظور در بر گيري مخاطب خارجي و با توجه به جهاني بودن همايش، اخبار روابط‌ عمومي توسط تيم خبري مجرب در حوزه بين‌الملل به دو زبان عربي و انگليسي ترجمه شده و همزمان براي تمامي رسانه‌ها ارسال مي‌شود.

وي با توجه به قابليت به وجود آمده در روابط عمومي همايش خواستار حمايت رسانه‌هاي داخلي و خارجي از اين رويداد بزرگ و بين‌المللي شد و افزود: قطعا براي معرفي شعر ايران به جهان، ابزاري قوي‌تر از رسانه وجود ندارد و جايگاه بالاي تمامي رسانه‌ها اعم از مكتوب و الكترونيک، ديداري و شنيداري غيرقابل انكار است.

مدير كميته روابط عمومي همايش شاعران ايران و جهان همچنين از حضور نمایندگان بيش از 30 رسانه در محل برگزاري همايش شاعران ايران و جهان خبر داد و گفت: معتقديم با حضور رسانه‌های داخلي و خارجي اين رخ‌داد بزرگ فرهنگي در كشور به گوش جهانيان خواهد رسيد و اهداف همايش كه همان معرفي شعر و شاعر ايراني به جهان است، محقق خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها