جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
شرح فضائل فاطمه(س) در آيات و روايات فريقين

كتاب «مسند فاطمةالزهراء سلام‌الله عليها» (عربي) تاليف سيدحسين شيخ‌الاسلامي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. كتاب حاضر، حدود 500 روايت از حضرت فاطمه زهرا(س) را در 45 باب، در موضوعات مختلف، مانند خطبه‌ها، علم، زهد و ... آن حضرت را دربردارد؛ رواياتي كه از بانوي مظلوم و شهيد اسلام، مادر امامان معصوم(ع)، فاطمه زهراي مرضيه(س) چه به صورت مستقل و چه در ضمن روايات ديگر، نقل شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در حديثى از امام صادق(ع) درباره سير خلقت نوراني حضرت زهرا(س) آمده است كه: «جز خدا هيچ نبود، پس خداوند پنج نور را از جلال و عظمت خود آفريد و براى هر يك از آن انوار، اسمى از اسماى الهى بود. خدا "حميد" است و اين اسم در محمد(ص) ظهور يافت. خدا "اعلى" است كه در اميرالمؤمنين على(ع) ظهور يافت. و براى خدا "اسماى حسنى" وجود دارد كه نام حسن و حسين(عليهماالسلام) از آن اسماء مشتق است. و از اسم "فاطر" او، نام زهراى اطهر، فاطمه(س) اشتقاق پيدا كرد؛ پس وقتى كه آن انوار را آفريد، اينها را در ميثاق قرار داد، پس در طرف راست عرش جا گرفتند. و خدا فرشتگان را از نور آفريد پس وقتى كه فرشتگان به اين انوار نظر كردند، امر و شأن آنها را بزرگ شمردند و تسبيح را (از آنها) فراگرفتند و اين مطابق با گفته‏ فرشتگان است كه در قرآن آمده است: "به حقيقت ما (در انتظار اوامر الهى در تدبير عالم) صف كشيده‏ايم. و به راستى ما تسبيح كننده‏ايم... .» 

رسول خدا(ص) فرمود: «هنگامى كه خداى تعالى حضرت آدم ابوالبشر را آفريد و از روح خود در او بدميد، آدم به جانب راست عرش نظر افكند، در آنجا پنج شبح غرق در نور به حال سجده و ركوع مشاهده كرد، عرض كرد: خدايا قبل از آفريدن من، كسى را از خاك خلق كرده‏اى؟ خطاب آمد: نه، نيافريده‏ام. عرض كرد: پس اين پنج شبح كه آنها را در هيئت و صورت همانند خود مى‏بينم چه كسانى هستند؟
خداى تعالى فرمود: اين پنج تن از نسل تو هستند، اگر آنها نبودند، تو را نمى‏آفريدم، نام‌هاى آنان را از اسامى خود مشتق كرده‏ام (و من خود آنان را نامگذارى كرده‏ام)، اگر اين پنج تن نبودند، نه بهشت و دوزخ را مى‏آفريدم و نه عرش و كرسى را، نه آسمان و زمين را خلق مى‏كردم و نه فرشتگان و انس و جن را.
منم محمود و اين محمد است، منم عالى و اين على است، منم فاطر و اين فاطمه است، منم احسان و اين حسن است، و منم محسن و اين حسين است. به عزتم سوگند، هر بشرى اگر به مقدار ذره بسيار كوچكى كينه و دشمنى هر يك از آنان را در دل داشته باشد، او را در آتش دوزخ مى‏افكنم... اي آدم! اين پنج تن، برگزيدگان من هستند و نجات و هلاك هركس وابسته به حب و بغضى است كه نسبت به آنان دارد. اي آدم! هر وقت از من حاجتى مى‏خواهى، به آنان توسل كن.»
ابوهريره مى‏گويد، پيامبر اكرم(ص) در ادامه‏ سخن فرمود: «ما پنج تن كشتى نجاتيم، هركس با ما باشد، نجات يابد، و هركس كه از ما روگردان شود هلاك شود. پس هركس حاجتى از خدا مى‏خواهد پس به‌وسيله‏ ما اهل‏بيت از حضرت حق تبارك و تعالى مسئلت نمايد». 

حقيقت آنست كه پنج تن مقدس رمز خلقتند: «يا احمد! لولاك لما خلقت الافلاك، و لو لا علي لما خلقتك، و لو لا فاطمة لما خلقتكما.
اى احمد! اگر تو نبودى آسمان و زمين را نمى‏آفريدم و اگر على نبود تو را نمى‏آفريدم و اگر فاطمه نبود؛ شما را نمى‏آفريدم .»

بدين‌سان، فاطمه زهرا(س) حوريه‏اى بود كه چند صباحى لباس آدميان دربر نمود.

در جامعه‏اى که فاطمه زهرا (علیهاالسلام) به دنیا آمد، مردمى مى‏زیستند که به فرموده قرآن وقتى به آنها اطلاع مى‏دادند که صاحب دختر شده‏اى، خشمگین شده و از شدت خشم صورت آنان سیاه مى‏شد. در این جامعه اگر فردى داراى چندین دختر بود، لکن پسرى نداشت، به اصطلاح آنان «ابتر» و یا بدون فرزند محسوب مى‏شد، و مردم جاه پرست و دنیا زده آن روز، این را به عنوان یک عیب به رخ او مى‏کشیدند. اما در مورد پیامبر مساله‏اى دیگر نیز وجود داشت و آن این که محمد(ص) فرزندى ندارد و وقتى از دنیا برود نسل او منقطع شده و در نتیجه از رسالت و دعوى او نیز اثرى باقى نخواهد ماند. این تنها عاص‌بن وائل نبود که آن حضرت را به نداشتن پسر مذمت و سرزنش مى‏کرد، بلکه عاص‌بن وائل سخن‌گوى فرهنگ جاهلیت و ضد انسانى آن روز بود که با تمام قوا در مقابل پیامبر اکرم(ص) و تعالیم الهى او ایستادگى مى‏کردند.

در مقابل این سرزنش‏ها و خیال‏هاى خام براى براندازى رسالت آخرین پیامبر، خداوند متعال به رسول اکرم(ص) «کوثر» یعنى فاطمه(س) را اعطا کرد، و در وصف او سوره‏اى نازل فرمود، آرى این سوره کوثر بود که حتى اگر آن را خیر کثیر تفسیر کنیم باز بر وجود مقدس و مطهر فاطمه زهرا(علیهاالسلام) منطبق است، زیرا یازده امام از نسل و ذریه پاک پیامبر مصطفي و على مرتضي، همه از اولاد فاطمه زهرایند، و آن امام و حجتى که خداوند متعال به‌واسطه او جهان را پر از عدل و داد مى‏کند؛ مهدى فاطمه است. و امروز هرچه از اولاد پیامبر(ص) مشاهده مى‏کنیم که در بین آنان فحول و بزرگانى از علما هستند همه از اولاد فاطمه زهرا(علیهاالسلام) مى‏باشند. 

این خیر کثیر، کوثر و این ذریه طیبه و پاک و مطهر تا قیام قیامت ادامه دارد و روز به روز نسل پیامبر اسلام در تزاید است، و این موضوع درباره هیچ‌کس از اولاد آدم تا امروز بروز ندارد.

علاوه بر سوره کوثر که در شأن فاطمه‏(س) نازل شد، فضائل ديگري نيز از آن حضرت در قرآن اشاره شده است. 

همچنين روایاتى که درباره فضائل آن حضرت نيز رسیده از حد و حصر بیرون است. 

اين اثر كه در 45 باب سامان يافته، ابعاد مختلف زندگي اين بزرگ بانوي جهان را مورد نقد و بررسي قرار داده است.

فهرست‌هاي اين اثر شامل آيات، احاديث، اشعار، اعلام، معصومان(عليهم‌السلام)، كتاب‌ها و موضوعاتند كه بهره‌گيري از كتاب را سهل‌تر كرده‌اند.

چاپ دوم كتاب «مسند فاطمةالزهراء سلام‌الله عليها» (عربي) در شمارگان 800 نسخه، 588 صفحه و بهاي 12000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط