یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۴
پژوهشی درباره زنان بزرگ اسلام

هفدهمین شماره فصلنامه تخصصی «بانوان شیعه» به مدیر مسوولی دکتر محمود تقی‌زاده داوری و صاحب امتیازی مؤسسه شیعه‌شناسی منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر، پژوهشی است که براي ارائه متمرکز تحقیقات انجام شده توسط زنان پژوهشگر کشور در عرصه‌های مرتبط با جنسیت، فرهنگ و دین توسط مؤسسه شیعه‌شناسی منتشر می‌شود.

همچنين این فصلنامه تلاش می‌کند شرایط اجتماعی زندگی زنان مسلمان کشور را از طریق ارتقای خود‌آگاهی‌های دیني ریشه‌دار در تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی جامعه، بهبود بخشد.

این شماره فصلنامه، دربر دارنده هفت مقاله است. اولين مقاله اين نشريه، نوشته دکتر نهله غروی نائینی با عنوان «حضرت ام‌کلثوم بنت علی‌بن ابیطالب(ع) در مدینه یا کربلا» به چاپ رسيده است. 

در چکیده این مقاله آمده است: «کتاب‌ها و سیره حدیثی، نام ام‌کلثوم دختر امام علی‌بن ابیطالب(ع) را ذکر کرده و درباره حضور آن بانو در کربلا و کوفه مطالبی گفته‌اند. البته در خصوص زندگانی، همسر و فوت آن حضرت و نیز محل دفن ایشان، میان گفتار آنها اختلاف است. این مقاله به معرفی محققانه دخت گرامی امیرالمؤمنین(ع) پرداخته و بدین طریق، دو دختر با کنیه ام‌کلثوم از آن حضرت معرفی می‌نماید؛ مادر ام‌کلثوم کبری، حضرت زهرا(ع) و مادر ام‌کلثوم صغری، ام ولد بوده است که هر دو در بقیع مدفونند.»

«فاطمه زهرا(س) در کلام معصومان(ع)» عنوان دومین مقاله این نشریه است که توسط دکتر زهرا اخوان صراف و سیدمرتضی حسینی شاه‌ترابی نوشته شده است. در چکیده این مقاله آمده است: «حضرت فاطمه(س) به عنوان دخت پیامبر(ص)، همسر امیرالمؤمنین(ع)، مادر ائمه اطهار(ع) و یکی از زنان نمونه اسلام، همواره مورد توجه مسلمانان بوده است. بسیار کوشش شده است تا شخصیت این بانوی بی‌بدیل عالم به طور شایسته‌ای معرفی شود، اما بسیاري از این تلاش‌ها به سبب کم توجهی به احادیث اهل‌بیت(ع) ناکام و کم اثر مانده‌اند. نوشتار حاضر با تکیه بر برخی از سخنان پیامبر(ص)، امامان شیعه(ع) و شخص حضرت فاطمه(س) بعضی از ابعاد شخصیتی آن حضرت را معرفی می‌کند.»

«الگو بودن حضرت مریم(س) در قرآن و انجیل» نوشته دکتر زهرا کاشانی‌ها، عنوان سومین مقاله‌ای است که در فصلنامه به چاپ رسیده است. نویسنده مقاله در چکیده آن می‌نویسد: «از ویژگی‌های کار آمد در تعلیم و تربیت، ارائه و نمونه‌های عملی است. اگر مکتبی برای پرورش انسان و بالندگی او آموزش‌هایی را مطرح کند ولی قادر به ارائه نمونه و الگو نباشد، ناقص و نا کارآمد خواهد بود.
قرآن کریم با ادعای این‌که کتاب هدایت برای جهانیان است، نمونه‌هایی از مردان و زنان را به عنوان "الگو" مطرح نموده است.
در این پژوهش از حضرت مریم(ع) به عنوان الگو و نمونه یاد شده و ویژگی‌هایی که سبب اسوه بودن اوست و همچنین عوامل مؤثر در تربیت او و نیز صفات برجسته‌ای که علت برگزیدگی او از جانب خداوند متعال گردیده، مورد بررسی قرار گرفته است.»

چهارمین مقاله این شماره نشریه به «جایگاه زنان در عصر امامت امیرالمؤمنین علی(ع)» اختصاص یافته است. دکتر پروین دخت اوحدی حائری و کاظم حاجی رجبعلی، نویسندگان مقاله، در چکیده این مقاله آورده‌اند: «سیاست و تلاش‌های امیرالمؤمنین(ع) در خصوص زنان، بعد از رحلت پیامبر(ص) بیش از هر چيز معطوف به مهار دامنه خرابی‌هایی شد که در نتیجه انحراف از ساختار نظام اجتماعی ترسیم شده و مطلوب رسول خدا(ص) به وجود آمده بود؛ ساختاری که برای هر یک از اعضای جامعه انسانی -بر اساس نقشه جامعی که از قرآن وام گرفته بود- گاهی در قالب و اشکالی به ظاهر جزئی، همچون تأکید بر بازگشت مسلمانان به احکامی نظیر نکاح و ارث -آن‌گونه که پیامبر(ص) تعیین کرده بود- و یا ایجاد میدان و عرصه و فرصت، به زنان در زمینه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی تجلی می‌کرد و گاهی بر بازداشتن برخی زنان از فعالیت‌های اجتماعی مذموم و مخرب خلاصه می‌شود.
پس از رحلت پیامبر(ص)، که عصر تأویل قرآن نامیده شده است، در این روند مشکلاتی به وجود آمد و جایگاه و منزلت اجتماعی زنان، سیری قهقرایی پیمود. مطالعه و آسیب‌شناسی پدیده مذکور و نقد و بررسی متون تاریخی و قرآنی، میزان مؤفقیت علی(ع) را در اجرای سیاست نبوی، در رویکرد به مقوله زنان در دوران قبل و بعد از حکومتشان مشخص می‌نماید.»

شروط مندرج در سند ازدواج؛ بررسی و تحلیل(دکتر زهرا فهرستی و مریم چاوشی‌ها)، سهم ارث زن از اموال شوهر(دکتر سید محمدجواد وزیری‌فرد و زینب فرقانی)، اصول حاکم بر حقوق مالی زن(دكتر عزیزالله فهیمی و فاطمه فهیمی)، عناوین دیگر مقالات این فصلنامه را تشکیل می‌دهند.

در انتهای این فصلنامه، چکیده مقالات این شماره، به زبان عربی و انگلیسی نیز درج شده است.

هفدهمین شماره فصلنامه تخصصی «بانوان شیعه» در 216 صفحه و بهای 9500 ریال از سوی مؤسسه شیعه‌شناسی منتشر و راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط