سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۹
«چارپاره» میرجعفری منتشر می‌شود

سیداکبر میر جعفری، شاعر، کتابی با عنوان «چارپاره» را توسط انتشارات فصل پنجم در دست انتشار دارد. سیر پیدایش و شکل‌گیری قالب چارپاره و شاعرانی که از این قالب استفاده کرده‌اند در این کتاب تشریح شده است.\

سیداکبر میر جعفری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب «چارپاره» گفت: در این کتاب توضیحاتی از ابتدای شکل‌گیری قالب چارپاره و شاعرانی که به این قالب پرداخته‌اند، ارائه شده است.

وی با تاکید بر این موضوع که قالب چارپاره یکی از جدیدترین قالب‌های شعر سنتی است اظهار داشت: در حقیقت چارپاره پلی میان شعر سنتی و شعر نو ایجاد کرده است. شاعرانی که نگاه نو و بدیع‌تری به شعر داشته‌اند در دوران مشروطیت از گذرگاه چارپاره به شعر نو رسیده‌اند.

میر‌جعفری به تداوم استفاده از این قالب شعری در دوران معاصر اشاره کرد و افزود: به ویژه در حوزه کودک و نوجوان، بخش عمده‌ای از شعرهایی که سروده می‌شود در قالب چارپاره هستند. این قالب شعری هنوز از سوی شاعران بسیاری به کار گرفته می‌شود.

وی در ادامه درباره بخش‌های گوناگون این کتاب توضیح داد: شکل‌گیری قالب چارپاره، نخستین شاعرانی که درقالب چارپاره شعر سروده‌اند، موضوعاتی که در این قالب پرداخته شده است، نسبت قالب چارپاره در ارتباط با دیگر قالب‌های سنتی و مشخص کردن تشابهات و تمایزات چارپاره با آن قالب‌ها، ظرفیت‌های قالب چارپاره و به‌کارگیری این قالب در شعرهای کودک و نوجوان از جمله بخش‌های این کتاب هستند.

این کتاب، موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد میرجعفری بوده که زیر نظر محمدرضا ترکی، استاد دانشگاه به آن پرداخته است.

این شاعر درباره منابعی که برای پژوهش در این زمینه به کار گرفته است اظهار داشت: متاسفانه کتاب مستقلی درباره قالب چارپاره نوشته نشده و تنها مختصری در برخی از جُنگ‌ها موجود است. بر همین اساس به مقاله‌هایی که در این زمنیه نوشته شده‌اند و شعرهای شاعرانی که در این قالب شعری سروده شده است، مراجعه کردم.

وی در معرفی چند تن از شاعرانی که سروده‌هایی در قالب چارپاره دارند گفت: بیشتر شاعران دهه 40 و 50 و شاعرانی که به حال و هوای تازه در شعرهایشان توجه داشته‌اند، سروده‌هایی در قالب چارپاره نیز دارند. از جمله این شاعران می‌توان نادر نادر‌پور، فریدون توللی، فروغ فرخ‌زاد، مهدی اخوان‌ثالث و حتی نیما یوشیج را نام برد.

این شاعر همچنین از آماده‌سازی یک مجموعه شعر سپید برای انتشار خبر داد که حدود 50 قطعه شعر را شامل می‌شود، اما هنوز عنوان و ناشر این مجموعه نهایی نشده است.

سيد اكبر ميرجعفري متولد 1348 كارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است. تاکنون، از اين شاعر مجموعه شعرهاي «گندم و بلدرچین»، «پایان رنگ‌های جهان» و «گنجشك اشتياق كمي نيست» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط