دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
نقد و بررسي كتاب «گل‌نبشته‌هاي باروي تخت جمشيد»

پژوهشكده زبان‌شناسي پژوهشگاه علوم‌انساني و مطالعات فرهنگي در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي خود كتاب «گل‌نبشته‌هاي باروي تخت جمشيد» نوشته دكتر عبدالمجيد ارفعي را نقد و بررسي مي‌كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، این نشست صبح روز سه‌شنبه (22 دي‌ماه) ساعت 10 نقد و بررسي مي‌شود.

«گل‌نبشته‌هاي باروي تخت جمشيد» در كاوش‌‌هاي سال‌هاي 1312 و 1313 در دو اتاق در استحكامات شمال شرقي تخت جمشيد يافت شد. اين گل‌نبشته‌ها سندهاي امور مالي ايالت فارسي در سال‌هاي 13 (509 پ. م) تا 28 (494 پ. م) پادشاهي داريوش بزرگ را در بر‌مي‌گيرند و آگاهي بسياري از آن‌چه در زمان داريوش بزرگ در ايالت فارس مي‌گذشته به ما مي‌دهند. ايالت فارس محدوده‌اي به‌شمار مي‌آيد كه كم و بيش همانند فارس در زمان ساسانيان را دربرمي‌گرفته است.

در اين كتاب، گل نبشته‌هاي تخت جمشيد به شكل جابه‌جايي كالا همانند گندم، جو، آرد و برخي ميوه‌ها چون توت و امرود و چهارپاياني چون بز، گوسفند و گاو، دريافت، ذخيره‌سازي، براي مصرف انسان و دام و نيز بذر براي كاشت، پرداخت دستمزد به كارگزاران دولتي، از شاه گرفته تا خدمتكاران، كارگران و نيز چهارپايان مستقر در محل و يا در حال سفر، پرداخت هزينه‌هاي سفر و نيز نامه و گزارش سالانه عملكرد يك مكان به صورت روزانه و سالانه به چشم مي‌خورد.

نقد و بررسي كتاب «گل‌نبشته‌هاي باروي تخت جمشيد» صبح روز سه‌شنبه 22 دي‌ماه ساعت 10 در پژوهشگاه علوم‌انساني و مطالعات فرهنگي واقع در بزرگراه كردستان، خيابان 64 غربي برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط