جمعه ۱۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۲
«چيل» به پارامتر دين توجه نكرده است

مترجم كتاب «خانواده‌ها در دنياي امروز» يكي از نقاط ضعف اين كتاب را عدم توجه نويسنده(ديويد چيل) به پارامتر دين دانست و عنوان كرد:‌ چيل در اين اثر تنها به واقعيت‌هاي موجود توجه و بر اساس آنها قضاوت كرده است و مسايل كشورهاي مذهبي را در نظر نگرفته است.

دكتر محمدمهدي لبيبي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه نقطه ضعف اين اثر، فقدان مسايل ارزشي و ديني است، تصريح كرد: براي نمونه در بخشي از اين كتاب نويسنده به مساله فلسطين و افزايش تعداد فرزندان ميان خانواده‌هاي فلسطيني اشاره مي‌كند و علت اين امر را وجود مردسالاري در اين خانواده‌ها مي‌داند، در صورتي كه علت اساسي اين مساله مقابله با اسراييل و يهودي‌هاست.

وي با بيان اين كه «ديويد چيل جامعه‌شناسي در حوزه خانواده است» يادآور شد: مهمترين ويژگي اين كتاب، به روز بودن اطلاعات آن در حوزه خانواده است. نوشتار حاضر، جزو آخرين كتاب‌هاي اين حوزه محسوب شده و تمامي تغيير و تحولان موجود در حوزه خانواده را بررسي كرده است.

دكتر لبيبي با تاكيد بر اين كه نويسنده، وضعيت خانواده‌ها را در قاره‌هاي مختلف بررسي کرده و يك مطالعه تطبيقي انجام داده است، توضيح داد: براي نمونه، موضوع پدر و مادر در كشورهاي اروپايي، آسيايي، آفريقايي و آمريكايي بيان شده، اما مقايسه‌اي ميانشان انجام شده است.

مترجم كتاب «خانواده‌ها در دنياي امروز» يكي از علل مهم ترجمه اين اثر را توجه به معضلات خانواده در ايران دانست و اظهار داشت: متاسفانه مساله خانواده در ايران اكنون با تغيير و تحولاتي روبه‌رو شده است. يكي از اين مسايل، افزايش سن ازدواج به عنوان يك پديده فراگير و مساله طلاق در ميان زوج‌هاي تازه ازدواج كرده است.

وي افزود: البتهنه به اين معنا كه ديگر كشورها با اين مشكلات روبه‌رو نيستند، بلكه در يك برداشت كلي، روند مدرنيته و گذار از سنت‌ها مشكلاتي در وضعيت خانواده‌ها ايجاد كرده است. يكي ديگر از اين مسايل، اشتغال زنان و تاثيرگذاري آن در وضعيت خانواده‌هاست.

نويسنده كتاب «ليبرال دموكراسي» با اشاره به اين كه عامل مذهب در كشورهاي غربي كمرنگ شده، اظهار داشت: همين امر مشكلات زيادي از جمله عدم تمايل به ازدواج و بچه‌دار شدن را ميان افراد به ويژه در كشورهاي غربي ايجاد كرده است. اين تغيير و تحولات بايد توسط مسوولان در جامعه پذيرفته شده تا اقداماتي براي هدايت‌مندي آن ايجاد شود.

وي با تاكيد بر اين كه ساختار مردسالارانه در كشورها شكسته شده است،‌ تصريح كرد: بايد تسهيلاتي در جامعه تعبيه شوند تا با افزايش سن ازدواج، آسيب‌هاي آن كاهش يابند.

دكتر لبيبي با اشاره به اين كه يكي از مهمترين مباحثي كه نويسنده در اين اثر تاكيد دارد، بحث تعامل و معنا در خانواده است، عنوان كرد: روابط خويشاوندي و معناي پدر و مادر و فرزندي در دنياي امروز تغيير كرده است و نويسنده در اين اثر اشاره به كمرنگ شدن روابط خانوادگي دارد.

كتاب «نگرشي جامعه‌شناختي به خانواده‌ها در دنياي امروز» پرفروش‌ترين كتاب سال 2008 در زمينه مطالعات خانواده نام گرفت كه از سوي دكتر محمدمهدي لبيبي و با مقدمه‌اي از دكتر باقر ساروخواني در ايران منتشر شده است.

اين اثر داراي مباحث مختلفي نظير تعامل و معنا در خانواده، تقسيمات خانواده، تغيير اجتماعي، ‌تغيير اجتماعي، خشونت و بدرفتاري جنسي، شكل خانواده، پدر بودن و مادر بودن و همچنين خانواده و دولت است.

نوشتار حاضر يه عنوان يك منبع درسي براي دانشجوياني كه مطالعاتي در زمينه جامعه‌شناسي خانواده در كشورهاي مختلف دارند، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين كتاب موضوعات اصلي جامعه‌شناسي خانواده بررسي شده‌اند. 

مولف كتاب به شيوه‌اي ساده و روان، جديدترين رهيافت‌ها را ارايه کرده است. مباحث اين كتاب از تعريف خانواده و ساختارهاي خانوده آغاز مي‌شود و تا خانواده و دولت ادامه مي‌يابد.

بسياري از اين مباحث به زندگي خانوادگي دردنياي امروز مي‌پردازد با اين حال ديويد چيل سعي مي‌كند تحولات تاريخي اين مفهوم را از گذشته تاکنون نشان بدهد.

آنچه اين كتاب را به عنوان يك متن درسي ارزشمند مي‌سازد، توجه خاص مولف به تنوع اشكال خانواده و الگوهاي فكري و رفتاري آن در سطح جهان است. بنابراين مي‌توان اين كتاب را مرجعي مهم براي دانشجويان جامعه‌شناسي،‌ مطالعات خانواده و مسايل جهاني دانست. 

چاپ اول كتاب «خانواده‌ها در دنياي امروز» در شمارگان 1100 نسخه، 308 صفحه و بهاي 60000 ريال از سوي انتشارات افكار منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط