دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۴
تاسيس كتابخانه استاندارد در چهار گوشه شهر تهران

دومين «جشن كتابيار» براي تقدير از كتابداران و مديران برتر كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران صبح امروز(دوشنبه) در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين جشن كه با حضور محمد جواد شوشتري، سرپرست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، محمد مشاري، معاون فرهنگي اين سازمان، حيدر كلهري، مدير امور كتاب و كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، محمد مختارپور، كارشناس حوزه كتاب و جمعي از كتابداران كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران برگزار شد، محمدجواد شوشتري با بيان اين كه منشور فعاليت در حوزه كتاب از ميان سخنان مقام معظم رهبري درباره كتاب و كتابخواني مشخص مي‌شود، عنوان كرد: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بايد توجه بيشتري به كتابداران داشته باشد. كتابخانه مكان مقدسي است و كساني كه در كتابخانه فعاليت مي‌كنند نيز بايد انسان‌هاي مقدسي باشند. همان‌گونه كه خادمان مساجد و ساير اماكن فرهنگي بايد آراستگي خاصي داشته باشند، كتابداران نيز خادمان فرهنگ‌اند و مهم‌ترين شاخصه فرهنگ، كتاب است. كتابداران بايد جايگاه كتاب را ارتقا دهند و خود كتابدارن نيز بايد در حوزه كتاب متخصص باشند.

وي با اشاره به اين كه در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بايد شان كتاب در نظر گرفته شود، اظهار داشت: بايد بررسي شود كه آيا كتابخانه‌هاي اين سازمان در شان ايراني مسلمان هست يا خير. در اين ميان كتابداران به عنوان مميزان كتاب نبايد اجازه ورود هر كتابي را به محيط مقدس كتابخانه بدهند. از سوي ديگر وجين كتاب‌ها نيز بايد بر اساس نظمي خاص صورت گيرد.

شوشتري با تاكيد بر پويايي كتابداران و ارايه طرح‌هاي جديد، افزود: در نظر داريم در چهار گوشه شهر تهران كتابخانه‌هاي استاندارد راه‌اندازي كنيم تا ساير كتابخانه‌ها با استفاده از اين الگو به سطح استاندارد برسند.

در بخش ديگر اين برنامه محمد مشاري، معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اظهار داشت: اين سازمان در حوزه كتاب و كتابخواني بايد زمينه‌هاي مناسبي را آماده كند تا شهروندان براي استفاده بهتر از فرصت‌هاي زندگي تشويق شوند.

وي با بيان جمله‌اي از سخنان امام علي(ع) مبني بر اين كه «كتاب، باغ و بوستان دانشمندان است» عنوان كرد: كتابداران باغبانان بوستان انديشه‌اند و ايجاد زمينه انس بيشتر مردم با كتاب، از وظايف آنها به شمار مي‌آيد.

مشاري با اشاره به اين كه «تكنولوژي‌هاي نوظهور ارتباطي، جايگاه كتاب را ندارند» افزود: كتاب همچنان علمي‌ترين و موثرترين ابزار انتقال اطلاعات است و در اين دنياي رنگارنگ و پر هياهو وظيفه مسوولان فرهنگي و كتابداران براي بهره‌برداري بهتر از كتاب، بسيار اهميت دارد.

وي افزود: كتاب يار مهربان و مونس تنهايي همه ماست و در تمام مراحل زندگي انسان‌ها نقش‌هاي تاثيرگذاري را برجاي گذاشته است. در نتيجه براي جذب بيشتر شهروندان به مطالعه بايد بكوشيم و از طرح‌هاي تشويقي استفاده كينم.

سپس محمد مختارپور، كارشناس حوزه كتاب، با اشاره به اين كه در سال 260 ميليون كتاب در كشور منتشر مي‌شود، عنوان كرد: به نسبت آمار نشر در كشور، جمعيت كتابخوان نداريم. از سويي بايد در جامعه معناي كتاب را به طور دقيق جست و جو كنيم. طبق تعريف كتاب، بسياري از كتاب‌هاي موجود در كتابخانه‌هاي ما كتاب نيستند.

وي با اشاره به اين كه بسياري كتاب را وسيله‌اي براي گذران اوقات فراغت مي‌دانند، اظهار داشت: كتاب به هيچ وجه وسيله‌اي براي گذران اوقات فراغت نيست و مي توان گفت كتابخواني و مطالعه جدي‌ترين كاري است كه انسان‌ها رد طول عمر خود انجام مي‌دهند.

مختار پور با تاكيد بر اين كه بسياري از دانش‌آموزان و دانشجويان ما كتابخوان نيستند و تنها براي امتحان درس مي‌خوانند عنوان كرد: براي داشتن جامعه‌اي كتابخوان، كتابداران بايد بر اساس نياز واقعي افراد به كتاب براي آنها سير مطالعاتي در نظر بگيرند تا مخاطبان در مسير مطالعه قرار گيرند و به كتاب علاقه‌مند شوند.

در پايان اين جشن، از كتابداران و مديران برتر كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تقدير شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط