یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷
تأثيرات متقابل روزنامه‌نگاري و جامعه

روزنامه‌نگاري و ترسيم رابطه آن با جامعه، موضوع كتاب «جامعه‌شناسي روزنامه‌نگاري» است. اين اثر از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اين اثر به دو موضوع مهم توجه مي‌كند؛ موضوع نخست عبارت از فهم تأثير رسانه‌ها و كمك آنها به امور همزمان جوامع سرمايه‌داري به‌ويژه نوع ليبرال‌دموكراتيك نظير آمريكا و بريتانياست.

مبحث «دموكراسي‌هاي جديد» اروپاي شرقي و مركزي موضوع دوم اين نوشتار را به خود اختصاص مي‌دهد كه در آن عقايد ليبرال‌دموكراتيك قوانين روزنامه‌نگاري بررسي شده‌اند تا در انتقال از مركزگرايي اقتصادي، سيستم‌هاي با سياست استبدادي با جوامع سرمايه‌داري از نظر سياسي، اقتصادي محدود شود، به همين منظور نقش روزنامه‌نگاري در جوامع چپ و راست استبدادي نظير چين و عربستان سعودي نيز با بررسي زندگي اجتماعي، شكل و تأثيردهي فرم و محتواي آن در اين اثر مقايسه و ارزيابي شده‌اند.

جامعه‌شناسي روزنامه‌نگاري موضوعاتي را مورد مطالعه و بحث قرار مي‌دهد كه بر محيط اجتماعي اطراف خود تأثير گذارند يا از آن تأثير مي‌پذيرند. متن روزنامه‌نگارانه محصولي است كه در نتيجه تنوع وسيع نيروهاي اقتصادي، سياسي، ‌تكنولوژيك و فرهنگي به‌ويژه براي جوامع خاص در موقعيت خاص زماني ديده مي‌شود. به عبارت ديگر قانون و برخورد روزنامه‌نگاري نيازمند توصيف و تجزيه مفاهيم اجتماعي وسيع‌تر آن است كه توليد مي‌شود و عوامل توليد كه آن مفاهيم را ايجاد مي‌كنند. 

به اعتقاد مترجمان اين اثر، به پيوند حوزه‌هاي مرتبط با جامعه‌شناسي و روزنامه‌نگاري كمتر به شكل مستقل در مباحث علوم ارتباطات توجه مي‌شود و منابع چنداني در اين زمينه وجود ندارد. با توجه به ضروري‌بودن شناخت مباحث مربوط به جامعه‌شناسي و كاربرد آن در علوم ارتباطات به‌ويژه در حوزه‌هاي روزنامه‌نگاري و روابط عمومي و فقدان منابع فارسي در اين زمينه، پرداختن به موضوع اين اثر اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

كمبود منابع در زمينه مباحث بين رشته‌اي نظير ارتباطات ميان‌فرهنگي،‌ روان‌شناسي ارتباطات، جامعه‌شناسي ارتباطات و ساير علوم در اين زمينه‌ها مشكلاتي را براي دانشجويان به وجود آورده است. در اين راستا ترجمه متون جديد كمك بسياري به علاقه‌مندان و كارشناسان اين حوزه‌ها خواهد كرد.

چاپ اول كتاب «جامعه‌شناسي روزنامه‌نگاري» نوشته «برايان مك‌نير» با ترجمه علي‌اصغر كيا و محمد رسولي در شمارگان 1100 نسخه، 164 صفحه و بهاي 32000 ريال از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط