جمعه ۱۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰
حدیث، مهمترين منبع دریافت معارف دینی

بررسی جایگاه و اهمیت تکیه بر احادث در تبیین معارف الهی در کتاب «وضع و نقد حدیث» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب برای دانشجویان رشته‌های الهیات از جمله علوم قرآن و حدیث برای دروس «نقد حدیث» و «احادیث موضوعه» تدوین شده است و در مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث برای درس «احادیث موضوعه» نیز قابل استفاده خواهد بود.

از آغازین روزهای حیات اسلام، زلال جاری حدیث، از والاترین قله‌های دانش، به سوی انسان‌های تشنه، سرازیر شد. حدیث، پس از قرآن، به عنوان مهمترین منبع دریافت معارف دینی، راهنمای رهپویان راه سعادت و کمال شد و در همه عرصه زندگی مسلمانان جلوه کرد. 

بر اساس مطالب این كتاب، امامان(ع)، نخستین ناقدان گفتار و رفتار منسوب به پیامبر اکرم(ص) و خود بودند. آنان جعل حدیث و زیان‌های آن را می‌دیدند، از این رو، پا به میدان رویارویی با جعل و جاعلان نهادند و راویان و شاگردان خود را در این عرصه تربیت کردند و یاری دادند.

در قسمتي از پيشگفتار اين اثر آمده است: «در بخش اول این نوشته، تاریخچه، شیوه‌ها و انگیزه‌های گوناگون جعل و نیز رویارویی با آن گزارش مي‌شود و معیارهای جاودان به یادگار نهاده امامان(ع) را در بخش دوم بررسی می‌كنيم، و در پایان، به دست آوردهای نقد مي‌پردازيم.
ما تنها در صفحاتی معدود، به آسیب‌شناسی نقد پرداخته، اما در سراسر کتاب، کوشیده‌ایم نقد معتدلانه را در میانه ورطه رد عجولانه و دره پذیرش ساده‌لوحانه، سرلوحه کار خود کنیم و به ساختگی بودن سخنی، نه بر پایه آنچه مشهور است که بر اساس اسناد در دسترس، حکم کنیم.»

این کتاب، در این زمینه، نخستین نیست، اما با پیوند دادن دو مبحث وضع و نقد حدیث و نیز رویکردی فراگیر به احادیث شیعه و اهل سنت، می‌کوشد با بهره‌گیری از کتاب‌های ارزشمند پیشین، گامی فراتر نهد و متنی قابل تدریس را فراهم سازد.

کتاب‌های عوالی‌اللئالی، الغدیر فی‌الکتاب والسنة والادب، کشف‌الغمه فی معرفةالائمه، المعیار والموازنة فی فضائل‌الامام امیرالمومنین(ع)، التمحیص، طبقات‌المحدثین باصبهان، الموضوعات، صفات‌الشیعه، علل‌الشرائع، عیون اخبارالرضا(ع)، من لا یحضره‌الفقیه، معانی‌الاخبار، التوحید، الخصال، الاعتقادات، امالی، کمال‌الدین و تمام‌النعمة، تاریخ دمشق، رهاورد خرد، معجم مقاییس‌اللغة، مکاتیب‌الرسول، المکاسب‌المحرقة، جواهر‌المطالب فی مناقب‌الامام علی‌بن ابی‌طالب(ع)، صحیح بخاری، المحاسن، تاریخ بغداد او مدینةالسلام، انساب‌الاشراف، السنن‌الکبری، سنن ترمذی، الاخبارالدخیلة، تفسیر نمونه، فرهنگ لاروس و ده‌ها عنوان کتاب دیگر، از منابع مورد استناد مؤلف در تدوين این اثرند.

چاپ اول کتاب «وضع و نقد حدیث» در شمارگان 2000 نسخه، 318 صفحه و بهای 31000 ریال راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط