چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۸
نمايشگاه فرانكفورت در آيينه آمار

روز دوشنبه گذشته، 26 مهر ماه، نمايشگاه كتاب فرانكفورت به كار خود پايان داد. اكنون پس از اتمام كار نمايشگاه، مي‌توان آمار و ارقام دقيق‌تري از نمايشگاه‌ها در اختيار خوانندگان علاقه‌مند خبرگزاري كتاب گذاشت.

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)ـ روز دوشنبه گذشته، 26 مهر ماه،  نمايشگاه كتاب فرانكفورت به كار خود پايان داد.

اين نمايشگاه كه بزرگ‌ترين نمايشگاه كتاب جهان به شمار مي‌رود، به دلايل متعددي قابل اعتناست. در اين يادداشت، از چشم آمار و ارقام به اين رويداد بزرگ فرهنگي نگريسته شده است. اين اطلاعات احتمالاً براي آن دسته از علاقه‌منداني كه به دنبال تحليل كمي چنين رويدادهايي هستند، جالب توجه خواهد بود.
 
در شصت و يكمين دوره‌ اين نمايشگاه، 7373 ناشر از صد كشور جهان شركت داشتند كه 3337 ناشر متعلق به خود آلمان و 4036 ناشر به ساير كشورها تعلق داشت. اين ناشران در مجموع 402 هزار و 284 عنوان كتاب را به نمايش گذاشته بودند كه 123 هزار و 496 عنوان آن جديد بود. براي فعاليت اين تعداد ناشر و فعاليت‌هاي جنبي ديگر، فضايي بالغ بر 172 هزار متر مربع اختصاص داده شده بود. 

بنا به آماري كه در صفحه‌ اول وبگاه اين نمايشگاه آمده است، طي 5 روز برپايي نمايشگاه، 290 هزار و 469 نفر از آن بازديد كردند كه تنها 2.9 درصد از بازديدكنندگان سال گذشته كمتر بود. ثابت ماندن اين رقم با توجه به ركود حاكم بر اقتصاد اروپا، حائز اهميت تلقي مي‌شود. اين رقم البته شامل 10 هزار تن از روزنامه‌نگاراني نمي‌شود كه از 63 كشور جهان براي تهيه‌ خبر و گزارش و گفت‌وگو به اين نمايشگاه آمده بودند. 

سهم بزرگي از اين بازديدها، متعلق به بازديدكنندگاني بود كه با اهداف تجاري به نمايشگاه آمده بودند؛ اين دسته از بازديدكنندگان بالغ بر 186هزار نفر مي‌شد كه 75 درصد آن‌ها آلماني بودند. 

ساعت كار نمايشگاه از ساعت 9 صبح آغاز و تا 18 و 30 دقيقه (به استثناي روز آخر) ادامه داشت و غرفه‌داران مي‌توانستند يك ساعت پيش از آغاز به كار نمايشگاه و يك ساعت پس از آن در نمايشگاه حضور داشته باشند. 

آخرين نكته اين‌كه قيمت بليت اين نمايشگاه براي يك روز 28 يورو و براي مجموع پنج روز 56 يورو تعيين شده بود. البته براي دانش‌آموزان و دانش‌جويان تخفيف‌هايي در نظر گرفته شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها