چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۶
سرشار  از قوت‌ها و ضعف‌هاي ادبيات سه دهه اخير می‌نویسد

محمد‌رضا سرشار اين روزها غير از نگارش مجموعه 20 جلدي «درباره ادبيات داستاني»، به نگارش كتاب «چشم‌انداز ادبيات داستاني پس از انقلاب» كه به گفته او كاري سنگين و وقت‌گير است نيز مشغول است. وي در اين كتاب به ادبيات داستاني سه دهه اخير از منظرهاي گوناگون می‌پردازد.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به گفته سرشار، «چشم‌انداز ادبيات داستاني»، كتابي است كه در آن ادبيات داستاني سه دهه اخير مرور و از جنبه‌هاي گوناگون نقد شده. 

سرشار درباره اين كتاب به «ايبنا» گفت: نگارش كتاب «چشم‌انداز ادبيات داستاني» را از دو سال پيش آغاز كرده‌ام، ولي به دليل مشغله‌هاي فراواني كه اين اواخر داشتم، هنوز آن را به پايان نرسانده‌ام.
 
وي افزود: تا به حال اصلي‌ترين بخش‌هاي كتاب نوشته شده و تقريبا 20 درصد آن باقي مانده. در اين كتاب شاخه‌هاي مختلف ادبيات در سال‌هاي اخير مطرح شده. 

گوينده «قصه ظهر جمعه» درباره اصلي‌ترين محور كتاب گفت: اصلي‌ترين محور كتاب به دوشاخه قوت‌ها و ضعف‌هاي ادبيات سه دهه اخير تقسيم شده. بحث هويت نيز در ادبيات داستاني پس از انقلاب، مرور و در مضمون و محتوا پرداخته مي‌شود.

اين نويسنده، «نقد موضوعي داستان‌هاي بلند و كوتاه»، «تغيير در كميت و كيفيت افزايش شمارگان»، «احياي نسبي منزلت زن»، «نقد ادبي بعد از انقلاب»، «پيدايش نام‌هاي تازه»، «افزايش كتاب‌ها و آموزش‌هاي نظري»، «جنگ‌ها و نشريات ادبي»، «ترجمه آثار ايراني به زبان‌هاي ديگر» و «ترجمه آثار خارجي به فارسي» و «ظهور داستان‌هاي شبه عرفاني» را سرفصل‌هاي مختلف اين كتاب برشمرد. 

«چشم‌انداز ادبيات داستاني پس از انقلاب»، توسط انتشارات «كانون انديشه جوان» منتشر مي‌شود. 

محمدرضا سرشار(رضا رهگذر) متولد ۱۳۳۲ کازرون است. او که در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت فارغ‌التحصیل شده است، نخستين مجموعه داستانش را در سال ۱۳۵۵ منتشر کرد. این نویسنده تا به حال ۲۶ جایزه را در کشور به خود اختصاص داده است.

سرشار تا کنون سردبیری بسیاری از نشریه‌های ادبی و هنری کودک و نوجوان را بر عهده داشته است و غیر از سردبیری سه برنامه رادیویی، ۲۴ سال گوینده قصه ظهر جمعه بوده است.

۱۵ سال داوری کتاب سال وزارت ارشاد، مدیریت هیات علمی گروه ادبیات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سه دوره عضویت در هیات رییسه انجمن قلم ایران و چندسال سرپرستی واحد ادبیات حوزه هنری از جمله فعالیت‌های ادبی و هنری سرشار به شمار می‌آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط