دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰
۲۰ جلد کتاب درباره ادبيات داستاني منتشر مي‌شود

محمد‌رضا سرشار، نویسنده و منتقد، مجموعه‌ای ۲۰ جلدی درباره ادبیات داستانی منتشر می‌کند. وي که اين مجموعه را داراي كاركردي آموزشي می‌داند از به پايان رسيدن سه جلد آن خبر داد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمد‌رضا سرشار، نویسنده و منتقد ادبی در اين مجموعه به مباحثي مانند داستان، نقد ادبي و رويكردهاي آن، پيشينه‌ها و سير تاريخي داستان،نقش اسطوره‌ها در داستان و بررسي داستان‌هاي مدرن و پسامدرن پرداخته است.
 
وی در اين باره گفت: تا به حال سه جلد از اين مجموعه ۲۰ جلدي نوشته شده است. «نقد ادبي ،‌فايده‌ها و آفات»، نام یکی از این کتاب‌ها است كه در آن نقد نظري و مباحث نظري حوزه داستان‌نویسی مطرح و بررسی شده. «رويكردهاي نقد ادبي»، دومين كتاب تاليف شده است كه در آن انواع مكتب‌هاي نقد ادبي از گذشته تا امروز با نگاهي تحليلي، ‌انتقادي بررسي شده و كتاب سوم نيز پيشينه داستان و داستان‌گويي در ايران و جهان را بررسی می‌کند.

قصه‌گوی سابق برنامه رادیویی «قصه ظهر جمعه»، درباره رويكردش در تاليف اين مجموعه توضيح داد: مخاطبان اين كتاب‌ها، دانشجويان و علاقه‌منداني هستند كه تا به حال كمتر با اين عرصه آشنايي داشته‌اند؛ چرا كه اين مجموعه رويكردي آموزشي دارد و با زباني قابل فهم براي مخاطبان نوشته شده است.

«حكايت و داستان ميني‌مال»، «شخصيت‌پردازي در داستان»، «‌فضاسازي و پرداخت در داستان»، «افسانه و اسطوره»، «داستان رمزي»، «داستان تمثيلي»، «داستان پسامدرن» و «‌داستان شبه عرفاني نو»، از جمله نام‌هاي كتاب‌هاي اين مجموعه است. 

به گفته سرشار مجموعه بيست جلدي «درباره ادبيات داستاني»، تا پايان امسال از سوي انتشارات «كانون انديشه جوان» منتشر مي‌شود.

سرشار (با نام ادبی رضا رهگذر) متولد ۱۳۳۲ شهر کازرون است. او که در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت فارغ‌التحصیل شده است، نخستين مجموعه داستانش را درسال ۱۳۵۵ منتشر کرد.

از فعالیت‌های او می‌توان به داستان‌نویسی، پژوهش و نقد در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال اشاره کرد.

این نویسنده تابه حال ۲۶ جایزه را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. وی سردبیری برخی از نشریه‌های ادبی و هنری کودک و نوجوان را بر عهده داشته و غیر از سردبیری سه برنامه رادیویی، ۲۴ سال گوینده برنامه رادیویی پرشنونده «قصه ظهر جمعه» بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط